آمار بازدید از اماکن تاریخی و یک درگذشت

آمار بازدید از اماکن تاریخی و یک درگذشت به گزارش آتلیه دات کام، خبرهایی از نمایشگاه قرآن، اعلام آمار بازدید از اماکن تاریخی، شوک موزه ها با افزایش قیمت بلیت، درگذشت یک دوبلور، فرو ریختن تاج یک عمارت قاجاری، روایت دوئل تانک های ایرانی و عراقی در فتح المبین، واکنش صفحه شفیعی کدکنی به ماجرای غزه، افزایش پارکینگ های مصلی برای نمایشگاه کتاب، اعلام آمار فروش اکران نوروزی، راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به یک جشنواره خارجی و... همچون اخبار هفته گذشته (۴ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳) فرهنگی هنری ایسنا بودند.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی در رابطه با تبیین شعار سال؛ «جهش تولید و مشارکت مردم» اظهار داشت: فرهنگ، یک امر ضروری می باشد. پیشرفت در جامعه دینی هم با قرائت دینی و اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) اساسا بدون بستر فرهنگ امکان ایجاد ندارد.

خبرهایی از نمایشگاه قرآن
اسماعیلی همینطور در مراسم رونمایی از مجموعه کتاب «سرّ دلبران، خاندان در آثار ادیان مسیحی» بیان نمود: رهبر معظم انقلاب ضمن اشاره به مبحث غزه فرمودند که آثار شعرای ما به زبان هایی بخصوص عربی ترجمه شود. ان شاءالله همکاران ما در معاونت قرآن و عترت، معاونت فرهنگی و مؤسسه ایران این مورد را پیگیری کنند.
خاندوزی: جهش تولید با مشارکت مردم سال ها مورد غفلت بوده است
مدیر مرکز مشاوره سازمان قرآنی جهاد دانشگاهی هم از حضور جهاد دانشگاهی در قسمت دانشگاهی نمایشگاه قرآن کریم همراه با عرضه خدمات متنوع قرآنی و مشاوره ای در موضوعات مختلف اطلاع داد.
از طرفی، وزیر ارشاد با اشاره به اینکه اهتمام این وزارت خانه اینست که شورای فرهنگ قرآنی کشور در صدر فعالیتهای دستگاه ها باشد، اظهار داشت: در تلاش هستیم جلسات آن به صورت مرتب و معمول برگزار گردد.
جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد

حضور بیشتر از ۶ میلیون زائر نوروزی در بقاع متبرکه
مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر در نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه اطلاع داد و اظهار داشت: در کل کشور ۴۲۵ امامزاده امکانات استقرار زائر را دارند که بر مبنای آماری که از استانهای مختلف کشور عرضه شده از ۲۸ اسفند تا پایان پنجم فروردین حدود ۲۰۰ هزار نفر شب در زائرسراها اسکان داشته اند.

اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان
اعمال شبهای قدر بر دو نوع است؛ یکی آن که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن که مخصوص است به هر شبی.

ضرغامی آمار بازدید اماکن تاریخی را اعلام کرد
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارم فروردین ماه آمار تجمیعی بازدیدکنندگان از ۲۵۹ موزه، پایگاه و بنای تاریخی را یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۷۵ نفر اعلام نمود و اظهار داشت: خوشبختانه مشکلی در سفرهای نوروزی سال جاری نداشتیم.


ادامه رکوردشکنی «حافظیه»
هفتم فروردین ماه هم آمار پربازدیدترین مکانهای تاریخی درحالی اعلام گردید که حافظیه و استان فارس همچنان رکورددار بازدیدهای نوروزی بودند.

شوک موزه ها
افزایش ۴ تا ۵ برابر نرخ ورودی موزه ها بدون اعلام قبلی، با واکنش ها و نقدهای بسیاری روبرو شده است، بخصوص آنکه عزت الله ضرغامی بارها در رابطه با افزایش نرخ خدمات در تعطیلات نوروزی اخطار داده بود. از طرفی، نبود نرخ نامه شفاف و مصوبه هیأت وزیران در اینباره، این برداشت را به وجود آورده که نرخ ها در اماکن تاریخی مختلف، سلیقه ای اعمال شده است. ضمن آنکه برخی بازدیدکنندگان، سطح بهداشت و کیفیت تجهیزات و خدمات موزه ها و اماکن تاریخی را با وجود افزایش قیمت بلیت آنها زیر سوال برده اند.

گران ترین خودرو زیر پای رضاشاه
حدود ۹۴ سال پیش، وقتی رضاشاه پهلوی دنبال یک خودرو متفاوت بود، رئیس بانک پهلوی به کمپانی لیموزین «پیرس ارو» در آمریکا سفارش ساخت اتومبیلی را داد که بهای آن ۳۰ هزار دلار شد و روزنامه نیویورک به آن لقبِ «مجلل ترین مَرْکَب اربابان تخت طاووس در طول تاریخ» را داد، اما این خودرو حالا کجاست؟

تاج عمارت «امین لشکر» ریخت
تاج عمارت قاجاری «امین لشکر» به همراه بخش های دیگری از این خانه فروریخت.

کشف هایی که تاریخ ایران را جابه جا کرد
آخرین دستاوردهای دیرینه شناسی ایران از حدود ۱۱۹ فعالیت میدانی در محوطه های تاریخی، درحالی برای اولین بار رونمایی گردید، که با بیان نتیجه مطالعه ها و آزمایش های انجام شده روی نویافته ها، تاریخ ایران با تحولاتی مواجه گردید.

اعلام شهر های آماده پذیرش مسافر نوروزی
همزمان با آغاز موج دوم سفرها، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، شهرهایی را که ظرفیت اقامتی خالی تری دارند و آماده میزبانی از مسافران نوروزی هستند، اعلام نمود.

عودلاجان؛ دریچه ای به تهران قدیم
ساکنان تهران و مسافران این کلانشهر در ایام خاص همچون تعطیلات نوروز، این فرصت را دارند که تهران را از دریچه دیگری ببینند. آنها می توانند تهرانی را تماشا کنند که همچنان خانه ها، گرمابه ها، سقاخانه ها و گذرهای تاریخی زیادی را در خود جای داده و به واسطه همین تفاوت هاست که میتوان تا حدی، زندگی در «طهران» (تهران قدیم) را از نظر گذراند.

شهید مهدی باکری به روایت چند فرمانده
زمانیکه مهدی باکری شهید شد، آقا محسن، امین شریعتی را صدا کرد و اظهار داشت: برو جای مهدی فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا باش. اما مهدی باکری در این دو سال چنان کاری با قلب و روح و جان نیروهایش کرده بود که آقای شریعتی که سابقه حضور بیشتری در تیپ ۳۱ عاشورا را داشت و در عملیات های طریق القدس و بیت المقدس با بچه های لشکر ۳۱ عاشورا بود، به آقای رضایی اظهار داشت: من کجا، مهدی کجا!؟ نپذیرفت و جلو آقا محسن ایستاد.

روایت دوئل تانک های ایرانی و عراقی در فتح المبین
به فرمانده تانک ها گفتم: دشمن در برد ما قرار گرفته، پشت سر هم شلیک کنید. دو تانک ما از کار افتاده بود که هریک، دست کم ۲۰ گلوله داشتند. نمی توانستیم آنها را عقب ببریم و این به مفهوم عقب نشینی بود، اما بقیه تانک هایمان شلیک کردند و بی اثر نبود و از حجم آتش دشمن می کاست.

سنجش سرانه مطالعه و تحقیر ملی
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن اشاره به رواج رویکرد کمّی نگر در سنجش سرانه مطالعه می گوید: این رویکرد متأسفانه گاهی رنگ وبوی تحقیر ملی هم به خود گرفته و بعضی با تمسک به این سنجه، به شماتت ایرانی ها بعنوان مردمی کتاب نخوان پرداخته اند.

واکنش صفحه شفیعی کدکنی به ماجرای غزه
به دنبال انتشار جزئیاتی از اقدامات رژیم صهیونیستی در بیمارستان الشفا، صفحه منسوب به محمدرضا شفیعی کدکنی قسمتهایی از کتاب مقدس عهد عتیق را به اشتراک گذاشته است.

افزایش پارکینگ های مصلی برای نمایشگاه کتاب
در بازدید مدیران سی وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از مجموعه مصلای امام خمینی(ره)، مشخص شد که تعداد پارکینگ های قابل استفاده برای عموم مردم در این نمایشگاه نسبت به دوره های قبل افزایش پنج هزار دستگاهی داشته است. بدین ترتیب سال جاری حدود ۱۷ هزار پارکینگ در اختیار بازدیدکنندگان و دست اندرکاران نمایشگاه قرار می گیرد.

رسانه های دیگر به کمک شعر بیایند
محمدکاظم کاظمی ضمن اشاره به ظرفیت شعر و علاقه مردم به آن می گوید: در زمان گذشته شعر می توانسته رسانه مستقل باشد بدون این که کتاب شود و به تریبون نیاز داشته باشد، اما هم اکنون باید رسانه دیگری به کمک شعر بیاید.
۱۱ سال جست وجو برای نام یک شاعر!

چرا شعر فارسی کمتر ترجمه شده است؟
عباس شاه زیدی (خروش) اعتقاد دارد زبان فارسی ظرفیتهای بسیاری دارد که قابل ترجمه نیست، ازاین رو طبیعی است که شعر فارسی کمتر ترجمه شود؛ اما نباید دست روی دست گذاشت.

خشم وحید دستگردی از نیما!
حسن وحیدی دستگردی در یکی از مقالات خود به کسانی که خویش را مبتکر سبکی نو در ادبیات فارسی خوانده اند بی رحمانه می تازد، وحید عمیقاً از نیما خشمگین است و این خشم را هیچ وقت و تا آخرین لحظات زندگی اش پنهان نمی کند.

آمار فروش اکران نوروزی
در اولین روز هفته ای که گذشت اعلام گردید که فیلمهای نوروزی سینما بعد از حدود دو هفته اکران بیشتر از ۴۰ میلیارد تومان بلیت فروختند.

خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر
همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی با حضور هادی مرزبان و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه سنگلج، در خلال یادآوری خاطرات و یادِ هنرمندان فقید، از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته اند، قدردانی گردید.

راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
سی و یکمین جشنواره فیلم مستند هات داکس تورنتو لیست فیلمهای خویش را با حضور آثار ۵ سینماگر ایرانی اعلام نمود.

جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
جشنواره بین المللی فیلم فریبورگ پایان یافت و جایزه بهترین فیلم کوتاه به «شوهر ایران خانم» ساخته مرجان خسروی رسید.

چالش های یک فیلم برای چهره پردازی عابدزاده و قایقران
طراح چهره پردازی فیلم «پرویزخان» ضمن اشاره به این که ۲۰۰ بازیگر برای این فیلم برپایه خصوصیت های ظاهری مردم در دهه ۶۰ گریم شدند، نکاتی را در رابطه با انتخاب بازیگر چند نقش خاص همچون سیروس قایقران و احمدرضا عابدزاده و هم گریم سعید پورصمیمی بیان کرد.

نگاهی دیگر به بدلکاری
یک بدلکار سینما اظهار امیدواری می کند که تهیه کنندگان و فیلمسازان به استفاده از شیوه های نو و خلاقانه روی خوش بیشتری نشان دهند تا شاهد خسارات مالی و جانی کمتری در فیلمها باشیم.

تلویزیون سال جاری هم به نفع سینما کنار نکشید؟
فیلم اکران نشده «کارو» در حالی هفتم فروردین ماه روی آنتن تلویزیون رفت که پیش از این مدیران سیما اعلام نموده بودند در نوروز ۱۴۰۳ برای رعایت چرخه نمایش سینما، فیلم اکران نشده از تلویزیون پخش نخواهد شد.

مرور کارنامه ۴ ساله «زیرخاکی»
مرد کم هوشی که سال هاست به دنبال عتیقه جات قیمتی می گردد، یک ساک پر از سکه های باارزش پیدا می کند و برای فروش آن، درگیر ماجراهایی می شود. او که از وقایع کشور خبری ندارد و به چیزی جز کشف زیرخاکی فکر نمی کند، به واسطه برادرش که یک مبارز ضد رژیم ستمشاهی است، اسارت در زندان های رژیم بعث عراق و... هر بار ناگهان خویش را در میانه اتفاقاتی در رابطه با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می یابد که هیچ اطلاعی از آنها ندارد!

درگذشت یک دوبلور
علی اصغر رضایی نیک، دوبلور پیشکسوت سه شنبه، ۷ فروردین ماه بر اثر ایست قلبی درگذشت و مراسم خاکسپاری و خاکسپاری او روز پنجشنبه، نهم فروردین ماه برگزار شد.

برنامه های تلویزیون برای شبهای قدر
بمناسبت فرا رسیدن شبهای قدر، شبکه های سیما مراسم احیا در اماکن مقدس را در شبهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم (جمعه ۱۰ فروردین، یکشنبه ۱۲ فروردین و سه شنبه ۱۴ فروردین) پوشش می دهند.

اجرای پروژه های عمرانی در تالار وحدت و برج آزادی
با عنایت به تعطیلات نوروزی و به منظور آمادگی بهتر برای میزبانی از برنامه های هنری، چند پروژه عمرانی در مجموعه تالار وحدت و همینطور برج آزادی کلید خورد.

نمایشگاه هنری برای سفر به ۱۵۰ سال قبل
نمایشگاه موزه اورسی که بزودی با عنوان «پاریس ۱۸۷۴ ابداع امپرسیونیسم» افتتاح می گردد، بازدیدکنندگان را با سفری مجازی به ۱۵۰ سال قبل و همان لحظه ای می برد که تولد یک جنبش هنری تاریخ هنر را تغییر داد.

طبیعتِ متفاوت فریده لاشایی را ببینید
نقاشی های فریده لاشایی اغلب بر پایه عناصر طبیعت است. طبیعت برای این هنرمند تداعی کننده و پایه و اساس زندگی بود. بسیاری انتزاع بومی و طبیعت گرا را میراث فریده لاشایی در هنر مدرن ایران دانسته اند.
پیشنهادهایی برای خواندن:
ایرانی که عاشق ایران بود!
تسهیل بازگشت ایرانی ها خارج از کشور؛ موضوعی کلان تر از معین، بهروز وثوقی و...
مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد
سلفی با بحران!
هدیه نوروزی امام رضا (ع) برای رزمندگان
هفت سین متفاوت خلبانان در عملیات فتح المبین
تهرانگردی حوالی خیابانی که شما را به دل تاریخ می برد!
نوروز در تاریکی سینما
اهمیت بدیع الزمان فروزانفر + صدای استاد
کشف مقبره ای با دیوارنگاره های رنگین در مصر
جلال الدین همایی و فروشنده دوره گرد
۸۰ سالگی خسرو شکیبایی با مهرجویی و پوراحمد




منبع:

1403/01/12
15:30:04
5.0 / ۵
191
تگهای خبر: پیشرفت , جشن , جشنواره , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,272
بازدید دیروز: 4,426
هفته اخیر: 42,258