چرا غرفه اسرائیل در بینال ونیز تعطیل است؟

چرا غرفه اسرائیل در بینال ونیز تعطیل است؟ آتلیه دات کام: در صورتیکه بخش غرفه های ملی در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز چند روزی است شروع به کار کرده، غرفه در رابطه با رژیم صهیونیستی تعطیل می باشد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، شصتمین دوره دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز از ۲۰ آوریل (اول اردیبهشت) شروع شده و تا ۲۴ نوامبر (۴ آذر) ادامه خواهد داشت اما نکته قابل توجه تعطیلی غرفه رژیم صهیونیستی با یک یادداشت بر روی ورودی آنست.
از ماه فوریه هزاران فعال حامی فلسطین تلاش نموده اند تا حضور اسرائیل را به سبب جنگ در غزه در دوسالانه ونیز ممنوع کنند؛ اتفاقی که ظاهرا بنظر می رسد رخ نداده است.
با اینحال از زمانی که غرفه های بین الملل دوسالانه برای پیش نمایش رسانه ای باز شده، به دستور متصدی های نمایندگی رژیم صهیونیستی، درهای این غرفه همچنان قفل است و در یادداشتی که تیم اسرائیلی به درب غرفه چسبانده اند، نوشته شده است: «هنرمند و متصدیان غرفه اسرائیل زمانی نمایشگاه را افتتاح خواهند کرد که توافق ترک مخاصمه و آزادی گروگان ها حاصل شود.»


«روث پاتیر» ـ نماینده اسرائیل در بینال ونیز ـ در مصاحبه ای با نیویورک تایمز درباره ی تصمیم خود برای افتتاح نکردن غرفه اظهار داشت: «در حالی که دوسالانه ونیز، فرصت بزرگی برای هنرمند جوانی مانند خودش است اما وضعیت غزه بسیار بزرگتر و مهم تر است و او احساس می کند که بستن غرفه تنها راه و اقدامی است که می توانست انجام دهد.»
در این زمینه بخوانید:
دوسالانه هنر ونیز، المپیک هنرهای تجسمی جهان است
افتتاح سایت پاویون ایران در بینال ونیز
پاویون ایران در شصتمین بینال ونیز اعلام حضور کرد
حضور ایران در بینال ونیز با آدم های جشنواره فجر چگونه است؟
جنگ رژیم صهیونیستی مقابل فلسطین که تا حالا جان بیش از ۳۳ هزار نفر از اهالی غزه را گرفته، در خیلی از رویدادهای فرهنگی بازتاب داشته است و هنرمندان در رویدادهای مهم همچون گرمی، اسکار و مسابقه یوروویژن نسبت به این مساله واکنش نشان داده اند.
از طرف دیگر تعطیلی غرفه اسرائیل می تواند ناشی از ترس از واکنش دیگر شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی باشد. در دهه های اخیر، دوسالانه ونیز اغلب منعکس کننده روابط پرتنش اسرائیل با دیگر کشورهای خاورمیانه بوده است. در سال ۱۹۸۲، بعد از حمله اسرائیل به لبنان، بُمبی را در خارج از غرفه اسرائیل منفجر شد و به تعدادی از آثار هنری داخل آن لطمه دید. در سال ۲۰۱۵ نیز فعالان طرفدار فلسطین برای مدت کوتاهی غرفه اسرائیل را به نشانه اعتراض اشغال کردند.
حواشی اخیر پیرامون غرفه اسرائیل در دوسالانه ونیز از ماه فوریه و زمانی شروع شد که گروهی تحت عنوان «ائتلاف هنر و نه نسل کشی» نامه سرگشاده ای منتشر نمود و خواهان ممنوعیت حضور اسرائیل در این رویداد هنری به سبب «جنایت های مداوم» اسرائیل در غزه شد.
در این نامه آمده بود: «هرگونه نمایندگی رسمی اسرائیل در صحنه فرهنگی بین المللی، تأییدی بر سیاست های آن و نسل کشی غزه است». امضاکنندگان این نامه شامل «نن گلدین» عکاس و فعال مطرح آمریکایی و همین طور هنرمندانی بودند که کشورهایشان را در ۱۴ غرفه دوسالانه امسال، همچون غرفه های شیلی، فنلاند و نیجریه، نمایندگی می کردند.
«ائتلاف هنر و نه نسل کشی» در اطلاعیه ای در اینستاگرام در واکنش به تعطیلی غرفه اسرائیل، این اقدام را حرکتی پوچ و فرصت طلبانه و زمان بندی شده برای پوشش حداکثری رسانه ای خواند».




منبع:

1403/02/05
11:59:52
5.0 / ۵
117
تگهای خبر: جشن , جشنواره , سایت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 4,928
بازدید دیروز: 4,398
هفته اخیر: 38,013