بازتاب یک ذهن روشن بر بوم تیره

بازتاب یک ذهن روشن بر بوم تیره آتلیه دات کام: به گزارش آتلیه دات کام، بهجت صدر همچون هنرمندان پیشرو در هنر نوگراست. او همچون نقاشان مطرح مدرنیست شناخته می شود که با درک انتزاع نقاشانه، در آثار خود به جسنیت گریزی اشاره نموده است. آثارش جسورانه و خشن بود و برخی پژوهشگران هنر معتقدند او ورای جنسیت به آثار خود معنا بخشیده است.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا تاریخ زنان نقاش ایرانی ناگفته های بسیار دارد. این هنرمندان با نگرش منحصر به خود که بازتاب ذهن روشنشان را بر بوم نقش زدند و با این وجود گاه این بازتاب نورانی به رنگ های تیره هم درآمد.
بهجت صدر همچون هنرمندان پیشرو در هنر نوگرا به حساب می آید. او از نخستین زنان هنرمند ایرانی به حساب می آید که در زمینه بین الملل هم حاضر شد.
خلق اثر با رنگ روغن های سرد و مات بر سطوح مختلفی مانند آلمینیوم و خلق کلاژهای ترکیبی عکس و نقاشی از آثار پنج دهه این هنرمند است. او همگام با شیوه خلق اثرِ بدونِ فرم، به شکلی کنش گرایی به شیوه «اکشن پینتینگ» روی آورد. طی این دوره بود که با تکنیک رنگ گذاری یا برداشتن رنگ با کاردک، ترکیب بندی هایی موزون همراه با خطوطی پرانعطاف را خلق می کرد.


برداشتن رنگ تکنیکی بود که بهجت صدر در دوره ای طولانی برگزیده بود. آثار او اغلب با پاشیدن و سپس ریختن رنگ شکل می گرفت. وی در ابتدا رنگ غلیظ را روی سطحی ریخته و بر سطح تابلو پخش می کرد. اینچنین بود که او شکل انتزاعی مورد نظر خویش را پدیدار می ساخت. حرکت دست در این روند سریع و ماهرانه صورت می گرفت تا قبل از خشک شدن رنگ، اشکال و بافت هایی به صورت نگاتیو، در تعبیر هنرمند، بر سطح اثر نمایان شود. او به این شیوه خطوطی پهن و سطوحی مواج را شکل می داد تا اثری آبستره و مدرن خلق کند و به همین اسباب، آثارش از بومی سازی به دور می ماند.
کلاژ روی آلومینیوم

1403/01/04
16:13:20
5.0 / ۵
186
تگهای خبر: تركیب بندی , عكس , نقاشی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,911
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 39,413