فروش نقاشی ایرانی متعلق به شاهزاده ناپل

فروش نقاشی ایرانی متعلق به شاهزاده ناپل به گزارش آتلیه دات کام، جدید ترین حراجی آنلاین کریستیز در حالی در پاریس پایان یافت که اثری بدون عنوان از صادق تبریزی نقاش نام آشنای ایرانی و پیشگام فقید مکتب سقاخانه متعلق به مجموعه ویکتور امانوئل، شاهزاده ناپل بعنوان تنها اثر ایرانی حاضر در این حراج فروخته شد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، حراج آنلاین کریستیز از تاریخ ۲۹ فوریه تا ۱۳ مارس (۱۰ تا ۲۳ اسفند) تحت عنوان «Collections» (مجموعه ها) برگزار شد و روی هم رفته ۱۶۹ اثر شامل هنرهای کهن و مدرن و هنرهای تزئینی و طراحی به فروش گذاشته شد.
در این حراجی اثری بدون عنوان از صادق تبریزی نقاش نام آشنای ایرانی و پیشگام فقید مکتب سقاخانه متعلق به مجموعه ویکتور امانوئل، شاهزاده ناپل بعنوان تنها اثر ایرانی حاضر در این حراج به قیمت ۲۲۶۸ یورو فروخته شد در حالیکه برآورد قیمت این نقاشی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو بود.
تابلوی تبریزی در این مزایده یک اثر بدون عنوان در ابعاد ۴۴.۸ در ۳۵ سانتی متر در ارتباط با دهه هفتاد میلادی بود که با تکنیک آکریلیک روی بوم اجرا شده بود و از مجموعه متعلق به ویکتور امانوئل، شاهزاده ناپل وارد این حراجی شده بود.
همینطور آثاری از رُی لیختنشتاین، رابرت ایندیانا، والریو آدامی، هامادا تایسوکه، پیتر لوبلو، جو پومودورو، لوئیجی برنرو، ادوآردو جیلی و.... هم در این حراجی آنلاین به فروش رفت.
مهرداد فلاح ـ نقاش ونماینده هنری خانواده تبریزی– در رابطه با عرضه اثر این هنرمند در این دوره از حراج کریستیز اظهار داشت: «در پی آخرین حضور آثار زنده یاد تبریزی در حراج تهران و فروش سه اثر از ایشان در آن رویداد، حراج کریستیز پاریس مبادرت به برگزاری مزایده ای با محوریت برخی مجموعه های شاخص خود کرد که از آن جمله اثری از صادق تبریزی در این حراج عرضه شد. نکته جالب آن بود که ایشان تنها هنرمند ایرانی حاضر در این حراج بود که اثرش ارائه شد و فروخته شد. این اثر متعلق به مجموعه ویکتور امانوئل شاهزاده ناپل و پسر آخرین پادشاه ایتالیا بود که اوایل فوریه در ژنو (سوئیس) درگذشت.»
نماینده هنری خانواده تبریزی در رابطه با عرضه آثار این هنرمند در حراج ها اضافه کرد: «این یکصد و سومین حضور بین المللی زنده یاد تبریزی در حراج ها بود. شش سال از درگذشت ایشان می گذرد و این هنرمند در حراج های داخلی و بین المللی به جایگاه قابل قبولی دست یافته و آثار ایشان در حراج های کریستیز، ساتبیز، بونامز، حراج تهران و سایر حراج های ایرانی و بین المللی با استقبال و علاقه خریداران روبه رو شده است.»
فلاح ضمن اشاره به اهمیت حراج های آنلاین بیان نمود: «حراج های آنلاین با اینکه یادگار دوران انتشار کرونا هستند و توانستند در پاندمی کرونا بازار هنر را سر پا نگه دارند، با این وجود یک شیوه مناسب برای داد و ستد آثار هنری به شمار می روند؛ چون که در این شیوه خریداران فرصت و مجال بیشتری برای تأمل و انتخاب آثار دارند.»
وی همینطور ضمن اشاره به روند صدور گواهی اصالت اثر برای آثار تبریزی اضافه کرد: «گواهی های اصالت اثر (سرتیفیکیت ها)ی خانواده تبریزی با مشخصات جدید چاپ شده و دارای ثبت اختیارات این خانواده است.»
فلاح در انتها از برگزاری نمایشگاهی از آثار نقاشیخط زنده یاد تبریزی در اردیبهشت ۱۴۰۳ در دبی اطلاع داد.
صادق تبریزی بنیانگزار نقاشی خط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» زمستان سال ۹۶ در سن ۷۸ سالگی در لندن درگذشت.




منبع:

1402/12/26
13:15:10
5.0 / ۵
219
تگهای خبر: آنلاین , چاپ , طراحی , قاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,907
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 39,405