موزه آمریکایی مجسمه های غارت شده را پس می دهد

موزه آمریکایی مجسمه های غارت شده را پس می دهد به گزارش آتلیه دات کام، مسؤلان موزه متروپولیتن نیویورک بعضی از آثار غارت شده از جنوب شرق آسیا را پس می دهند.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از رویترز، مسؤلان موزه هنر متروپولیتن واقع در نیویورک اعلام نمودند که ۱۴ مجسمه را به کامبوج و دو مجسمه دیگر را به تایلند بازمی گردانند. تاریخچه این مجسمه ها در رابطه با یک دلال آثار تاریخی است که در سال ۲۰۱۹ به قاچاق آثار تاریخی متهم شد.
به این ترتیب، طبق اعلام موزه متروپولیتن، بازگرداندن این مجسمه ها به کشورهای مبدأ، این موزه را از آثار هنری در ارتباط با «داگلاس لچفورد»، فروشنده متهم به قاچاق آثار تاریخی غارت شده از جنوب شرقی آسیا، خالی می کند.
دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی نیویورک، «لچفورد» را به علت عرضه آثار باستانی غارت شده به حراجی ها، فروشندگان آثار هنری و موزه ها و جعل اسناد در رابطه با محل به دست آوردن این هنر متهم کرد. طبق گزارش «نیویورک تایمز»، «لاتچفورد» در سال ۲۰۲۰ در خانه خود در بانکوک درگذشت.
«مکس هالین»، مدیر موزه متروپولیتن اظهار داشت: «متروپولیتن سال ها با کامبوج و دادستانی ایالات متحده برای پاسخ به سؤالاتی در ارتباط با این اشیاء همکاری کرده است و اطلاعات جدیدی که از این فرایند به دست آمد، ثابت کرد که متروپولیتن باید این مجموعه مجسمه ها را بازگرداند.»
این اشیاء که استرداد خواهند شد به فاصله بین قرن نهم تا چهاردهم میلادی مربوط هستند و نشانه هایی از فرهنگ بودایی و هندو را در آنها میتوان دید.
مکانهای دیرینه شناسی مهم واقع در کامبوج که به دوران امپراتوری باستانی «خمر» تعلق دارند، در طول ناآرامی های داخلی این کشور، که از اواسط دهه ۶۰ شروع شد و تا اوایل دهه ۹۰ میلادی ادامه داشت، هدف غارتگران قرار گرفتند. دفتر دادستانی ایالات متحده در کیفرخواست خود گفته است که آثار تاریخی از راه یک شبکه قاچاق سازمان یافته وارد بازار بین المللی شده اند.
در بیانیه موزه آمده است که این مجسمه ها به دنبال تعهد «متروپولیتن» جهت بررسی آثار موجود در مجموعه خود برپایه شیوه های جمع آوری آنها در گذشته، بازگردانده خواهند شد.



1402/09/27
11:33:39
5.0 / ۵
289
تگهای خبر: فرهنگ , مجسمه , موزه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 4,292
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 42,175