معمار برج گران و دردسرساز واکی تاکی درگذشت

معمار برج گران و دردسرساز واکی تاکی درگذشت آتلیه دات کام: «رافائل وینیولی»، معمار برجسته اوروگوئه ای که تعدادی از مشهورترین ساختمان های نقاط مختلف جهان را طراحی کرد، از دنیا رفت.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، «رافائل وینیولی»(Rafael Viñoly) معمار متولد اوروگوئه ای که برای طراحی بناهای چشم نواز شناخته می شود، در سن ۷۸سالگی درگذشت.
«رومن»، پسر «رافائل وینیولی» خبر درگذشت این معمار را اعلام نمود.
«وینیولی» بیش از ۶۰۰ بنا در قالب دفتر، ساختمان های مسکونی، هتل، سالن کنسرت، استادیوم و فرودگاه را در سراسر جهان طراحی نموده بود. او شرکت «معماران رافائل وینولی» را در سال ۱۹۸۳ تأسیس کرد، دفتر مرکزی این شرکت در شهر نیویورک مستقر است و دفاتر و پروژه هایی در سرتاسر جهان را اداره می کند.


یکی از مشهورترین بناهای این معمار ساختمان «واکی تاکی» در بریتانیاست که در قسمت بالایی نسبت به قسمت پایین عریض تر است و شبیه به یک آسمان خراش نقاشی شده بنظر می رسد.
از ساختمان «واکی تاکی» به عنوان گران ترین آسمان خراش بریتانیا نام برده می شود که با قیمت ۱.۳ میلیارد پوند تولید شده است. هرچند علاوه بر انتقادهایی که به طرح این ساختمان وارد شد، «واکی تاکی» مشکل های زیاد دیگری هم داشت. برخی از اهالی منطقه اعتراض داشتند که اگر باد شدید بوزد، ساختمان واکی تاکی موجب می شود خیابان های اطراف مثل تونل باد باشند و تعادل عابران را به هم بزنند. همچنین، دیوارهای شیشه ای ساختمان مثل ذره بین نور آفتاب را متمرکز و شدیدتر می کرد: تا جایی که نور آفتاب به بدنه یک ماشین و سردر مغازه های اطراف لطمه زد، و حتی یک خبرنگار موفق شد که یک تخم مرغ را با بهره گیری از نور آفتاب روی زمین بپزد.
در پی درگذشت رافائل وینیولی، آکادمی فوتبال شهر منچستر که «وینیولی» زمین تمرین باشگاه فوتبال آنرا طراحی نموده بود با انتشار پیامی به این معمار ادای احترام کرد.



از دیگر آثار قابل توجه این معمار به ترمینالی در فرودگاه بین المللی کاراسکو می توان اشاره نمود که به شکل بال طراحی شده است. او همین طور پل دایره ای شکل «Laguna Garzón» را در اروگوئه طراحی نموده که مسافران هنگان عبور از این پل باید سرعتشان را کم کنند و از منظره زیبا اطراف آن لذت ببرند.
رافائل وینیولی


منبع:

1401/12/15
12:41:56
5.0 / ۵
379
تگهای خبر: شركت , طراحی , قاب , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,533
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 31,257