تاثیر فضای مجازی و كرونا بر بازار فروش صنایع دستی

زمین هایمان را فروختیم تا هنرمان سرپا بماند

زمین هایمان را فروختیم تا هنرمان سرپا بماند به گزارش آتلیه دات کام، متولیان محصولات صنایع دستی در استان کردستان از تاثیرات کرونا و اینترنت بر اُفت بازار فروش صنایع دستی می گویند.


صنایع دستی یکی از حوزه هایی است در دوران کرونا بشدت صدمه دید و با کاهش چشم گیر گردشگران و بسته شدن مرزها، فروش این محصولات فرهنگی ـ هنری کُند و به شکلی متوقف گردید.
با فروکش کردن کرونا، امیدی باردیگر در دل تولیدکنندگان این حوزه جوانه زد تا بار دیگر شاهد رونق در حوزه صنایع دستی باشند؛ اما دیری نپایید که پس از حدود دو سال افت فروش صنایع دستی و خسارت هایی که برای تولیدکنندگان این حوزه تحمیل شد، این دفعه کُندی اینترنت و فیلترینگ فضای مجازی بار دیگر زنگ خطر فروش تولیدات این حوزه را به صدا درآورد.
به صورتی که یکی از تولیدکنندگان محصولات چوبی با تزیین منبت کاری به ایسنا می گوید: وضعیت اینترنت از دوران کرونا هم صدمه زننده تر بود. بسیاری از تولیدکنندگان صنایع دستی از راه فضای مجازی محصولات خویش را می فروختند اما با شرایط امروز دست از کار کشیده اند. من سالهای زیادی است در این حرفه هستم و مشتری های خودم را دارم اما فروش فضای مجازی ام را از دست داده ام و با گران شدن مواد اولیه، دخل و خرجم جور در نمی آید.
استان کردستان یکی از استانهای پیشتاز در حوزه صنایع دستی است که بخشی از محصولات خویش را به کشورهای دیگر هم صادر می کند و صادرات و فروش صنایع دستی در این استان هم تحت تأثیر کرونا و هم شرایط اینترنت قرار گرفته و صدمه هایی را متحمل شده است.
فرهاد حامدی ـ معاون صنایع دستی استان کردستان ـ در این حوزه به ایسنا اظهار داشت: صنایع دستی دو مقوله دارد؛ یکی تولید و دیگری فروش. نه فقط کردستان بلکه در تمام استانهای ایران در روزهای کرونا، تولید صنایع دستی صدمه ای ندید، تولیدکنندگان صنایع دستی به خودکفایی رسیده اند و کارگاه های صنایع دستی در روزهایی که با کرونا درگیر بودیم و خیلی از مشاغل تحت تأثیر آن قرار گرفته بودند، همچنان فعال بودند و تولید داشتند. اما این به آن معنا نیست که صنایع دستی در کرونا اصلا صدمه ندید، وقتی تولید جریان داشت، فروشی در این عرصه نداشتیم؛ ازاین رو تبعات بسیاری بدی برای صنایع دستی داشت.
او افزود: کرونا در استان کردستان تأثیر بسیاری مخربی بر صادرات صنایع دستی داشت، مرزها بسته شد و نبود گردشگران و بازاری پویا سبب شد انبارش محصول ایجاد شود، با این وجود تولید همچنان ادامه داشت. در این دوره صنایع دستی در کردستان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان صدمه دید.
حامدی خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته باردیگر شاهد جنب و جوش هایی در فروش صنایع دستی بودیم که متاسفانه با شرایط دشوار اینترنت مواجه شدیم و بخش عظیمی از بازار فضای مجازی را از دست دادیم و باردیگر شاهد صدمه به بخش فروش در صنایع دستی شدیم.
معاون صنایع دستی کردستان همینطور به وضعیت صادرات صنایع دستی این استان در دوران کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: همانطور که پیش تر اشاره کردم، صادرات صنایع دستی بشدت در این دوران گرفتار صدمه شد و در یک سال قبل هم صادرات تحت تأثیر اتفاقات اخیر بود. در طول یک سال قبل صادرات صنایع دستی کردستان حدود ۴۳۰ هزار دلار به ترکیه و عراق بود که بیشتر شامل پاپوش های سنتی، محصولات چوبی، بافته های داری بخصوص گلیم بودند.
همینطور یکی از کارآفرین های شناخته شده صنایع دستی کردستان در رابطه با وضعیت این حوزه در دوران کرونا به ایسنا اظهار داشت: فروش ما در دوران کرونا بشدت صدمه دید اما ثانیه ای تولید را متوقف نکردیم چون در کارگاه های صنایع دستی افراد دیگری هم کار می کنند که نان آور خانواده هستند و به هر نحوی بود نگذاشتم این افراد بیکار شوند حتی زمین هایمان را فروختیم تا کارگاه سرپا بماند و امیدواریم با به انتها رسیدن آن دوران خسارت ها جبران شود و باردیگر شاهد رونق در فروش صنایع دستی باشیم.




منبع:

1401/12/02
08:03:16
5.0 / ۵
373
تگهای خبر: فرهنگ , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,873
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 33,937