حقایقی تلخ در تابلوهایی زیبا

حقایقی تلخ در تابلوهایی زیبا به گزارش آتلیه دات کام انقلاب صنعتی باآنکه جهش تمدنی بزرگی برای تمام مردم دنیا بود اما تغییراتی را به وجود آورد که در ابتدا خیلی از مردم و هم بعضی از مکاتب فکری و هنری را ترساند.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، الجزیره در گزارشی به چند تابلو نقاشی پرداخته است که تحولات زندگی بشر را بعد از انقلاب صنعتی به تصویر کشیده اند.
در این گزارش آمده است: انقلاب صنعتی با وجود اینکه جهش تمدنی بزرگی در زندگی بشر محسوب می شد و منجر به ساخته شدن کارخانه های مدرن و ساختمان های جدید شد اما یک خلاء روحی میان متفکران و هنرمندان جامعه ایجاد کرد؛ ماشین آلات بزرگ، کارخانه های عظیم و تکنولوژی های پیشرفته که همگی به بخار، زغال سنگ و در نهایت به برق متکی بودند. این گونه بود که در اواخر قرن هجدهم انگلستان به انقلاب صنعتی وارد شد و به سایر کشورهای اروپایی و بعد به تمام جهان گسترش داد.
بعد از آن، جهان دیگر هیچ گاه مانند قبل نبود و تغییرات سیاسی و اجتماعی در آن روی داد که چهره دنیا را برای همیشه دگرگون کرد. این تغییرات در تمام جنبه های زندگی بشر تاثیراتی را به دنبال داشت همچون در هنرهای تجسمی؛ به صورتی که تحولات اجتماعی اروپا در این دوران در آثار نقاشی منعکس شده است.
بعد از این دوران، حقیقت زندگی انسان که برای هنرمندان قابل ترسیم بود دیگر فقط در مناظر طبیعی و خانه و صحنه های عاطفی خلاصه نمی شد، بلکه بخش زیادی از زندگی انسان ها در کارخانه ها و در بین ابزارآلات مدرن می گذشت.
انقلاب صنعتی با وجود پیشرفت هایی که برای بشریت ایجاد کرد اما بعضی از محافل فکری، از این رویداد بزرگ وحشت داشتند و معتقد بودند که این تحول عظیم انسان و طبیعت را در خود خواهد بلعید.
برای مثال رمانتیک ها که در رأس آنها هنرمندان و شاعرانی چون ویلیام بلیک و کاسپار داوید فریدریش بودند، دنیای مدرن را زشت و نابودکننده انسان می دانستند و در مقابل بر عواطف و احساسات فردی و زیبایی گذشته و طبیعت تاکید داشتند. دیگر هنرمندان هم مشغول ترسیم حقیقت ها و نتایج آن دوران بر زندگی انسان بودند تا آیندگان را برای قضاوت آزاد بگذارند.
خیلی از نقاشی های ونسان ونگوگ نقاش امپرسیونیست هلندی، آیینه های روشنی هستند که حقیقت آن دوران را منعکس می کنند. وی در تابستان سال ۱۸۸۷ نقاشی معروف «کارخانه ها در کلشی» را ترسیم کرد. در این نقاشی چند کارخانه در کنار هم در حومه کلشی شمال غرب پاریس، که به منطقه ای صنعتی تبدیل گشته بود ترسیم شده اند.
نقاشی «کارخانه ها در کلشی»


منبع:

1400/01/18
12:20:43
5.0 / ۵
876
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,015
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 34,221