فروش فیش حج

فروش فیش حج آتلیه دات کام: از آنجایی که تعداد افراد متقاضی سفر به خانه خدا زیاد است، ممکن است این سفر چندین سال بعد از خرید فیش صورت پذیرد.


خرید فیش حج اولین قدم برای آغاز سفر روحانی به خانه خدا است. افرادی که قصد دارند به این سفر معنوی روند، در اولین قدم باید اقدام به تهیه فیش حج نمایند. البته از انجایی که تعداد افراد متقاضی سفر به خانه خدا زیاد است، ممکن است این سفر چندین سال بعد از خرید فیش صورت پذیرد. 

سفر به مکه و مدینه ارزوی هر مسلمانی است که در ایران زندگی می کند. حتی برخی از افرادی که یک بار سفر به خانه خدا را تجربه کرده اند، مشتاق تر هستند برای سفر دیگری به این مکان مقدس. از این رو تمام عاشقان خانه خدا، اقدام به خرید فیش حج می نمایند، تا در زمان مناسب به این سفر روحانی مشرف شوند. 

برخی از افراد تصور می کنند که تنها با خرید فیش حج در کمتر از چند ماه می توانند به این سفر روند. اما چنین باوری غلط است. زیرا خرید فیش به منزله آن است که فرد تقاضای خود را برای چنین سفری به ثبت میرساند. باید مبلغی را به عنوان ودیعه در بانک های زیر نظر سازمان حج و زیارت سپرده گذاری نماید.

تا در زمان خاصی بسته به زمانی که برای سفر آنها اختصاص داده می شود، به زیارت خانه خدا مشرف شوند. این نکته را همیشه باید به خاطر داشته باشید که در زمان خرید فیش حج مشخص نمایید حج عمره باشد یا حج تمتع. زیرا قیمت خرید فیش این دو حج با یکدیگر متفاوت است. 

فیش حج در اصل یک نوع سند رسمی می باشد که از سوی بانک ملت یا ملی، که نماینده سازمان حج و زیارت هستند، در اختیار متقاضیان سفر حج قرار می گیرد. پس نباید نگران این مسئله باشید که با خرید فیش حج ممکن است مبلغ ودیعه شما از دست رود. 

خرید فیش حج

خرید فیش حج برای چه افرادی واجب است؟

از کودکی شنیده ایم که سفر حج از جمله ضروریات دین اسلام به شمار می رود. اما آیا این سفر معنوی برای تمام مسلمانان واجب است؟ یا تنها بخشی از مسلمانان و افراد خاص لازم است این سفر معنوی را داشته باشند؟ حج در تمام عمر افرادی که مستطیع هستند، یک بار واجب است. 

البته بسیاری از افرادی که اقدام به خرید فیش حج می نمایند، ممکن است عهد، قسم یا نذری داشته باشند. که در این صورت نیز حج چندین بار بر آنها واجب می شود. البته امروزه افراد زیادی هستند که یک بار حج تمتع می روند، و بارها و بارها سفر حج عمره را در برنامه خود قرار می دهند. 

اما غیر این مواردی که یاد نمودیم، حج به تنهایی عملی واجب نیست. بلکه مستحب به شمار می رود. البته برای این که اقدام به خرید فیش حج نمایید، باید برخی از شرایط وجوب حج را دارا باشید. که این شرایط عبارتند از:

  • بالغ بودن
  • مستطیع بودن 
  • عاقل و ازاد بودن
  • عمل واجبی که از حج مهمتر نباشد را ترک نکردن
  • برای اقدام به خرید فیش حج مجبور به انجام عمل حرامی نشدن 
  • داشتن توانایی و سلامت مزاج برای انجام اعمال حج در مکه و مدینه 
  • دارا بودن هر آنچه در سفر به آنها احتیاج پیدا خواهد کرد
  • وقت داشتن به قدر کافی، برای انجام مناسک حج 
  • اگر فردی بیم آن داشته باشد که در مسیر حج جان و مال او از بین رود، حج برای ایشان واجب نیست 
  • هیچ مانع دیگری در راه رفتن به مکه و خرید فیش حج وجود نداشته باشد. 
  • مخارج زن، فرزند، و تمام کسانی که خرجشان بر عهده فرد است، باید پیش از سفر حج پرداخت شود
  • پس از بازگشت از حج با مشقت زندگی نکردن و داشتن عایدی، کسب یا زراعت

تمام شرایط یاد شده برای افرادی که قصد دارند با خرید فیش حج به سفر خانه خدا روند، واجب است. در غیر این صورت حج بر آنها واجب نمی شود. 

سفر به خانه خدا

زائر به چه صورت می تواند اقدام به خرید فیش حج نماید؟

افرادی که که قصد دارند برای سفر حج آماده شوند، باید به سراغ سازمان حج و زیارت روند . تا خرید فیش انجام دهند. البته امروزه برای سهولت زائران، سازمان حج و زیارت خرید فیش را به بانک های ملی و ملت سپرده است. تا افرادی که قصد خرید فیش دارند، با مراجعه به این بانک ها به راحتی فیش دریافت نمایند. 

البته این خرید فیش حج تنها مرحله اولیه اقدام به سفر است. زیرا همانطور که می دانیم ظرفیت زائرانی که از سوی کشور ایران به مکه و مدینه اعزام می شوند، بسیار محدود است. از سوی دیگر مسلمانان کشور به تعداد بالایی اقدام به ثبت نام برای سفر حج عمره و تمتع نموده اند. 

از این رو ممکن است فردی امسال اقدام به خرید فیش نماید، اما 15 یا 16 سال طول بکشد تا ایشان بتوانند به سفر حج مشرف شوند. اما برخی از افرادی که از تطمیع مالی برخوردار هستند، با خرید فیش حج از افرادی که اقدام به فروش فیش حج می نمایند، همان سال یا چند سال بعد به این سفر اعزام می شوند. 

سازمان حج برای این که دست دلالان و کلاهبرداران در این زمینه را محدود نماید، اقدام به انجام عملی نموده است. که مردم برای خرید فیش حج تنها باید به سازمان حج مراجعه نمایند. در این حالت بدون هیچ نگرانی می توانند در زمانی کوتاه فیش حج خریداری کنند. 

آیا کسی میتواند پس از خرید فیش از سفر حج انصراف دهد؟

برخی از افراد به دلایل مختلفی ممکن است پس از خرید فیش، از سفر حج انصراف دهند. در این حالت آیا تمام مبلغ پولی که برای خرید فیش پرداخت نموده اند به آنها باز می گردد یا خیر؟ این سوالات از جمله متداول ترین سوالاتی است زائران در زمان خرید فیش از متصدی یا مسئول می پرسند. 

باید بگوییم در صورتی که فردی پس از خرید فیش حج به هر دلیل انصراف دهد، می تواند به کاروان استان خود مراجعه نماید، و اقدام به تکمیل فرم انصراف از سفر نماید. با این که زائر از سفر حج انصراف می دهد، اما سند آن همچنان پایدار خواهد بود. 

به این معنا که اصل مبلغ سند در بانک بلوکه می شود و مابقی آن به زائر پرداخت خواهد شد. ثبت انصراف از سفر حج باید توسط کارگزار صورت پذیرد. پس از آن رسید را به بانک مرجع تحویل داده و سند دریافت می نماید. تنها در این صورت است که زائر می تواند مبلغ پرداختی خود را پس گیرد. 

امروزه بیشتر افرادی که قصد خرید فیش حج دارند، به سایت اینترنتی سازمان حج مراجعه می نمایند. این کار سرعت خرید فیش انها را افزایش می دهد.

1399/05/04
22:49:16
5.0 / ۵
2545
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,475
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 33,141