در گزارش آتلیه دات كام مطرح شد؛

نمایش رفتار دوگانه انسان در دارائیت

نمایش رفتار دوگانه انسان در دارائیت آتلیه دات کام: بهناز متولی کارگردان نمایش دارائیت A نامساوی A با اشاره به خاصیت های این نمایش عنوان نمود در این اجرا نگاه فمنیستی نداشته است.



بهناز متولی کارگردان نمایش «دارائیت A نامساوی A» که بتازگی اجرای خودرا در تماشاخانه سپند آغاز نموده است درباره این اجرا به خبرنگار مهر اظهار داشت: «دارائیت A نامساوی A» یک نمایش-کاروگرافی است که مبحث مورد نظرش را بدون دیالوگ توسط اجراگران به تصویر می کشد. نمایش تنها در پایان، دیالوگی از نمایشنامه «مرغ دریایی» چخوف دارد و تلاش ما این بوده که اثری بدون کلام خلق نماییم که تلاش دارد درباره مفهوم تضاد و دوگانگی صحبت کند.
وی افزود: در این نمایش درست است که شخصیت اصلی یک زن است اما فارغ از دید جنسیتی مقرر است مشکلات یک انسان را به نمایش بگذارد. در حقیقت در این نمایش برخلاف تصور اولیه نگاه فمنیستی نداشتیم و اگر به دور از جنسیت به داستان نگاه نماییم شاهد نگاه اجتماعی به مشکلات یک فرد هستیم. داستان نمایش درباره اثر مشکلات روی نوع رفتار و تصمیم گیری انسان است که منجر به دوگانگی در تصمیم گیری می شود. همه ما در زندگی مان گرفتار چنین مشکلاتی می شویم که ممکنست به آن دقت نداشته باشیم به این مفهوم که وقتی تصمیم به انجام کاری می گیریم برعکس آن عمل کرده و راه دیگری را در پیش می گیریم. البته در این نمایش درباره تصمیم گیری که صورت گرفته قضاوت نمی نماییم بلکه تنها تضاد درونی فرد را به نمایش می گذاریم.
متولی تصریح کرد: تلاش من در این نمایش این است که تماشاگر را به چالش بکشم. برای من تئاتر بسیار باارزش است و فلسفه و فکر زیادی پشتش است. تئاتربین های ما نیز افراد خاصی هستند و همگی مشتاق این هنر چون کسی که تحمل نشستن بیش از یک ساعت روی صندلی را داشته باشد و صحنه هایی را بصورت زنده ببیند که در زندگی واقعی معمول نیست یک تماشاگر باارزش است پس نباید تغذیه اشتباه شود و ما باید مغزش را به چالش بکشیم.
وی درباره انتخاب نام نمایشنامه توضیح داد: برای انتخاب اسم نمایشنامه با سعید خزاعی کیان نویسنده و طراح کاروگرافی نمایش بحث و تبادل نظر زیادی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که چون مضمون نمایش درباره تضاد و دوگانگی است بهتر است نام آن هم برگرفته از همین مفهوم باشد بدین جهت ابتدا کلمه دوئیت را در نظر گرفتیم و بعد مصدر آنرا که دارائیت نام دارد بعنوان اسم نمایش انتخاب کردیم. A نامساوی A نیز بر این نکته تاکید دارد که یک فرد خودش می تواند مخالف خودش باشد و قرار نیست این دوگانگی در ۲ فرد متفاوت باشد بلکه برعکس در یک فرد است.
این کارگردان تئاتر در آخر درباره شرایط اجرا در وضعیت بحران کرونا بیان کرد: امیدوار هستم حداقل دوستان تئاتری از کار ما حمایت کنند چون ما برای اجرای نمایش سختی های زیادی کشیدیم و در این شرایط عوامل گروه ها بیشتر از تماشاگران در معرض بیماری هستند چون خوشبختانه دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سالن های تئاتر خیلی خوب رعایت می شود و این بازیگران و عوامل پشت صحنه هستند که بیشتر در معرض خطر بیماری قرار دارند. ما ۷ ماه تمرین داشتیم و در طول این مدت تعدادی از بچه های گروه هم درگیر بیماری کرونا شدند اما خوشبختانه مشکلی برای کسی به وجود نیامد. مقرر است برای گروه های درحال اجرا واکسن تزریق کنند که جای خوشی دارد البته بهتر بود حداقل یک هفته پیش از اجرا واکسیناسیون صورت گیرد چون من این دلهره را هم دارم که بازیگران پس از دریافت واکسن گرفتار عوارض یکی دوروزه شوند و در بازی هایشان اختلال به وجود آید.
علاقه مندان می توانند تا اول شهریور ماه این نمایش را ساعت ۱۹ در تماشاخانه سپند واقع در میدان ولی عصر (عج)، خیابان کریم خان زند، خیابان آبان عضدی، خیابان سپند پلاک ۶۹ ببینند.


منبع:

1400/06/19
13:35:36
5.0 / ۵
746
تگهای خبر: تصویر , عكس , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 697
بازدید دیروز: 3,332
هفته اخیر: 33,924