هادی محمدیان با مهر مطرح كرد؛

سرعت پیشرفت انیمیشن ایران بیش از دیگران است

سرعت پیشرفت انیمیشن ایران بیش از دیگران است هادی محمدیان كارگردان انیمیشن های سینمایی شاهزاده روم و فیلشاه ضمن تاكید بر سرعت پیشرفت صنعت پویانمایی در ایران، درباره تازه ترین تجربه سینمایی خود توضیحاتی ارائه نمود.



هادی محمدیان، مدیر هنری استودیو «هنر پویا» و کارگردان انیمیشن در گفتگو با خبرنگار مهر در آستانه «روز جهانی انیمیشن» اظهار داشت: امروز انیمیشن عرصه کشف استعدادهاست و در صورتیکه توجه بیشتری به این حوزه شود، به نظرم می توانیم افتخارات بیشتری کسب نماییم.
محمدیان اضافه کرد: از حدود یک دهه قبل که نخستین انیمیشن های سینمایی در ایران تولید شدند، کمتر کسی فکرش را می کرد در یک دهه، انیمیشن در کشور ما به چنین پیشرفتی برسد و همه این ها مرهون کوشش های جوانان همین آب و خاک است.
وی افزود: انیمیشن گونه ای از سینماست که تکنولوژی در آن به شدت دخیل است. در انیمیشن علاوه بر درگیر بودن تیم با موضوع روایت و قصه باید با تکنیک هم به خوبی آشنا باشید و در این راه عموماً استودیوهای خارجی حاضر نیستند تا تجربیات خودرا در اختیار مجموعه های دیگر بگذارند. پس کسب تجربه در این عرصه حرف اول را می زند و باید رفته رفته کوشش کرد تا تجربه به دست آمده در درون استودیوها رسوب کند و پله پله آثار پیشرفت کنند.
«فیلشاه» تجربه ای در امتداد «شاهزاده روم»
مدیر هنری گروه «هنر پویا» با اشاره به تجربه ساخت انیمیشن های «شاهزاده روم» و «فیلشاه» در این مجموعه اظهار داشت: هنر پویا در «شاهزاده روم» زیربنای تکنولوژیک را برای خود فراهم و تولید انیمیشن بومی و ایرانی را تا حدی پایه ریزی کرد تا ما نیز خط تولیدی منحصر به خودمان داشته باشیم، همین مسیر در ساخت «فیلشاه» نیز مورد پیگیری قرار|گرفت و در ابتدای هر پروژه نیز مدیران بخش های مختلف تولید گروه «هنر پویا» دور هم جمع می شوند تا پایپ لاین تولید اصلاح و به روزرسانی شود.

این کارگردان انیمیشن عنوان کرد: به هر حال این واقعیت را هم باید در نظر بگیریم که دنیا حدود ۱۰۰ سال است که در حال تولید انیمیشن است و ما نهایتاً یک دهه است که بطور جدی انیمیشن سینمایی می سازیم اما بطور قطع ما ۹۰ سال عقب تر از آنها نیستیم، چون قسمتی از این مسیر در دنیا طی شده و ما باید تلاش نماییم بجای آنکه چرخ را از نو اختراع نماییم، از همان تجربیات به نحو درست استفاده نمائیم اما به نظرم، سرعت پیشرفت ایران بیشتر از دیگران است.
ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کرده ایم و به جایگاه فنی خوبی رسیده ایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به فاکتورهای بهتری دست یابیم که در رابطه با مخاطب و حفظ آن نیز موفق باشیم وی درباره ضعف های انیمیشن ایران از نگاه خود بیان کرد: ما تسلط لازم بر تکنیک را تا حدی پیدا کرده ایم و به جایگاه فنی خوبی رسیده ایم، اما در حوزه محتوایی، روایت و فیلمنامه باید بتوانیم به فاکتورهای بهتری دست یابیم که در رابطه با مخاطب و حفظ آن نیز موفق باشیم. یکی از مزایای انیمیشن، بطور قطع برتری در قصه و روایت است. پس همه انیمیشن های ایران باید اهتمام کنند تا بیشتر روی قصه کار کنند. دست اندرکاران انیمیشن باید مطمئن باشند که چنانچه داستان خودرا به خوبی روایت کنند، نسبت به سایر آثار برتری خواهند یافت، چون خیلی از قصه های ما جذاب تر از قصه های آنهاست.
محمدیان افزود: گروه «هنر پویا» نیز بعنوان یک مجموعه منسجم با تشکیل کمیته ایده و طرح و کارگاه فیلمنامه، تمرکز ویژه ای بر روی قصه گویی و فیلمنامه ‎نویسی داشته است.
این کارگردان با تاکید بر ضرورت قهرمان سازی برای کودکان ایرانی اظهار داشت: مساله مهم دیگر قهرمان سازی برای کودکان ایرانی است. بچه ها با قهرمان ها در تخیلاتشان زندگی می کنند و از آنها لذت می برند. البته باید توجه داشته باشیم که قهرمان سازی برای مخاطب نیز یک چرخه است و نباید انتظار داشت که با یکی، دو شخصیت به نتیجه مطلوب برسیم، اما بالاخره باید از یک جایی آغاز کرد.
کارگردان انیمیشن سینمایی «فیلشاه» با تاکید بر ضرورت تولید محتوای سالم برای کودکان اظهار نمود: موضوع محتوای سالم، بسیار مهم می باشد. چون مخاطب شما بسیار ویژه است. اهمیت حفظ روح زلال و پاک بچه ها به قدری است که نباید آلوده هر محتوای نامناسبی شود. بچه های ایرانی لایق باکیفیت ترین و بهترین تولیدات هستند.
انیمیشن کار مهندسی نیست، یک کار فرهنگی و هنری است
محمدیان اضافه کرد: یک نکته دیگر این است که انیمیشن تنها یک فن نیست که توسط یک تیم مهندسی پیش برود، بلکه یک کار گروهی فرهنگی هنری است که برای رسیدن به محصول مؤثر، نیاز به یک نگاه و مدیریت جامع فرهنگی و هنری از شروع ایده تا تولید و عرضه دارد. پس به نظرم در نخستین قدم برای اصلاح این نگاه باید فضای دانشگاه های ما و نوع نگاه به انیمیشن اصلاح گردد تا نگاه نیروی کار نیز تغییر یابد و خیلی از معضلات استودیوها حل شود.
وی درباره کیفیت آموزش انیمیشن در ایران اظهار داشت: طبیعتاً باید در بخش آموزش بیشتر کار شود. اما نکته مهم تر این است که بین آموزش تا تولید باید دوره کارآموزی است که این به نیروها کمک می نماید با شرایط کار آشنا گردند. اگر افراد مدتی را در کلاس های آزاد یا دانشگاهی آموزش می بینند، باید ۲ برابر آنرا به کارآموزی در استودیوها بگذرانند تا تجربیات لازم و مقدماتی را در طول این مدت کوتاه به دست بیاورند.

محمدیان درباره انیمیشن «بچه زرنگ» بعنوان تازه ترین محصول تیم «هنرپویا» و سطح کیفی آن نیز اظهار داشت: به لحاظ کیفی می توان گفت مجموعه هنر پویا تلاش نموده است تا این پروژه از پروژه «فیلشاه» بهتر باشد. «هنر پویا» در هر مرحله که حس کند خروجی به لحاظ کیفی مناسب نمی باشد یا ضعف های گذشته را دارد، تلاش می کند تا با ارتقای همه منابع شامل نیروی انسانی، نرم افزار و سخت افزار، کیفیت را ارتقا دهد.
وی تاکید کرد: به لحاظ ظرافت های داستانی و جذابیت های روایی نیز با توجه به این که نگارش فیلمنامه به صورت کارگاهی انجام شده و بعد از مرحله استوری ریل نیز با کسب نظر از مشاوران و متخصصان گوناگون سینمایی، فیلمنامه چند بار در کارگاه فیلمنامه «هنر پویا» بازنویسی شده است، پس به یقین می توانیم بگوییم که اثر جدید هنر پویا به لحاظ محتوایی نیز از کارهای قبلی جلوتر خواهد بود.
این کارگردان در آخر بیان کرد: انیمیشن خلق یک دنیای واقعی است. به نظرم اگر کسی یک فریم انیمیشن بسازد دیگر نمی تواند آنرا با سینمای رئال عوض کند. خصوصاً اینکه مخاطب انیمیشن بسیار ویژه است. وقتی وارد دنیای زلال و پاک کودکان می شوید، موجب می شود که ذهن و روح شما نیز صیقل یابد و شفافیت روح آنها موجب می شود که شما هم زلال شوید. بطور کلی همه ما معتقدیم که کار کردن برای بچه ها خیلی لذت بخش است. در عین حال اهمیت کار برای کودکان ایجاب می کند همه ارکان تصمیم ساز در این حوزه توجه بیشتری کنند و از هرگونه حمایت دریغ نکنند.

1399/08/06
22:22:33
5.0 / 5
884
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟