آموزش بهترین تنظیمات شاتر

آموزش بهترین تنظیمات شاتر آتلیه دات کام: در مرحله ابتدایی، سرعت شاتر برای کنترل نوردهی (اکسپوژر) به کار برده می شود، اما همین می تواند به عنوان ابزاری خلاقانه برای ثابت کردن (فریز کردن) حرکت و یا اضافه کردن حالتی از ماتی به حرکت سوژه ها استفاده شود. اما وقتی بخواهیم از سوژه های دشوار تری عکاسی کنیم و از محدوده راحتی خود فراتر رویم مشکلاتی به وجود می آیند. نه، نمی گوییم اصلا این کار را انجام ندهید. اغلب عکاسان مشهور به شما خواهند گفت که هیچ چیز را با راحتی و آسایش به دست نیاورده اند. در این مطلب آموزشی آتلیه اشتباهات رایجی را مطرح خواهیم کرد که ممکن است هنگامی که سعی می کنید پنج افکت کلاسیک سرعت شاتر را ایجاد کنید، با آن ها مواجه شوید. یعنی ثابت کردن حرکت، ماتی حرکت، استفاده خلاقانه از ماتی، نوردهی طولانی و عکاسی در شب.


بعد از نگاه کردن به این مشکلات رایج در این محدوده سرعت شاتر ها، بهترین سرعت شاتر ها برای حصول این افکت ها و همچنین توصیه هایی برای غلبه بر این مشکلات را به شما پیشنهاد می دهیم.
 
 
حرکت را ثابت کنید – ۱/۲۵۰ ثانیه و سریع تر
 
 
عکس هایی که ثابت به نظر می رسند
وقتی که تمام حرکت ثابت شود، سرعت شاتر خیلی سریع می تواند واقعا ساکن به نظر برسد. برای داشتن یک ترکیب بندی پویا تر می توانید دوربین را کمی کج کنید، اما بهترین گزینه معمولا استفاده از تکنیک پنینگ است.
 
 
عکس های مات
اگر ماتی ناخواسته ای دارید، پس سوژه یا در فوکوس نبوده یا نسبت به سرعت شاتر انتخابی شما خیلی سریع حرکت می کرده است.
 
مطمئن شوید که سوژه از نقطه فوکوس شما (AF) خارج نشده باشد. اگر تار شدن به دلیل حرکت سوژه است بناراین به سرعت شاتر سریع تری نیاز دارید.
 
سرعت شاتر های پیشنهادی برای منجمد کردن حرکت
 
ماشین ها، موتور سیکلت ها یا حیوانات پر سرعت: ۱/۱۰۰۰ ثانیه
دوچرخه های کوهستان: ۱/۵۰۰ ثانیه
امواج آب: ۱/۲۵۰ ثانیه
 
چه کار می توانید بکنید:
اینکه بیشترین تعداد عکس ممکن را بگیرید بهترین گزینه نیست. به جای آن، سعی کنید در لحظه های حساس حرکت عکس های بیشتری بگیرید.
 
این شانس گرفتن بهترین عکس ها را بیشتر می کند. در عین حال به دوربین اجازه می دهد تا فرصت کافی برای ذخیره عکس ها روی مموری کارت را داشته باشد و قفل نکند.
 
حرکت مات – ۱/۱۵ ثانیه تا ۱/۲۵۰ ثانیه
 
 
حرکات خیلی زیاد
اگر همه چیز در عکستان مات شد، سعی کنید سرعت شاتر را بالاتر ببرید (سریع تر کنید) تا سوژه را واضح و شارپ به تصویر بکشید.
 
اگر تمام حرکت ثابت شد پس باید تکنیک های پنینگ خود را به کار گیرید.
 
 
به قدر کافی حرکت وجود ندارد
اگر به قدر کافی ماتی در پس زمینه تان وجود ندارد، نیاز دارید که سرعت شاتر آرام تری را امتحان کنید، در غیر این صورت سوژه متحرک شما ثابت به نظر خواهد رسید.
 
اگر موقعیت عکاسی به شما اجازه می دهد، سعی کنید سرعت را کم کم تغییر دهید تا همچنان سوژه اصلی را واضح به تصویر بکشید.
 
سرعت شاتر های پیشنهادی برای پنینگ
 
ماشین ها، موتور سیکلت ها و پرندگان: ۱/۱۲۵ ثانیه
دوچرخه های کوهستان که به دوربین نزدیک باشند: ۱/۶۰ ثانیه
دوچرخه های کوهستان، حیوانات در حال حرکت، مردم در حال دویدن: ۱/۳۰ ثانیه
 
چه کاری می توانید انجام دهید:
فلاش زدن سریع یک راه فوق العاده خوب برای اطمینان حاصل کردن از شارپ افتادن سوژه هایی مانند دوچرخه و موتور سیکلت در عکس است.
 
این فقط زمانی کارآمد است که به می توانید به سوژه نزدیک شوید، پس اگر از سوژه فاصله زیادی دارید انتظار نداشته باشید که در سوژه تغییری حاصل شود.
 
ماتی خلاقانه – ۱/۱۵ ثانیه تا ۱ ثانیه
 
 
نوردهی بیش از حد
در سرعت شاتر های کُند، در سوژه هایی که مقدار زیادی از حرکت را در منطقه ای وسیع دارند، مانند دریا، اعمال نوردهی بیش از حد آسان است.
 
یک عکس با تنظیمات پیشنهادی خود دوربین در حالت خودکار بگیرید و نگاهی به هیستوگرام (histogram) بیاندازید تا مطمئن شوید که سایه ها به خوبی نوردهی شده باشند.
 
سرعت شاتر پیشنهادی برای حرکت مات
 
آبشاری که با سرعت پایین می ریزد: ۱/۸ ثانیه
مردمی که نزدیک به دوربین آرام قدم می زنند یا امواج و آب جاری آرام: ۱/۴ ثانیه
 
چه کار می توانید انجام دهید:
در شرایط نوری خیلی روشن ممکن است تنظیم کردن سرعت شاتر زیر ۱/۸ ثانیه دشوار باشد، حتی با انتخاب کوچک ترین سایز دریچه دیافراگم و پایین ترین تنظیمات ایزو (ISO) ممکن.
 
گذاشتن یک فیلتر عکاسی پولاریزه روی لنز دوربین یک راه عالی برای کاهش حجم نور ورودی به سنسور دوربین است که به شما اجازه می دهد سرعت شاتر را کاهش داده و آن را به نصف یا بیشتر برسانید.
 
نوردهی های طولانی مدت – ۱ ثانیه تا ۳۰ ثانیه
 
 
جا به جایی دوربین
حتی وقتی دوربین روی سه پایه قرار گرفته هنوز می تواند جا به جا شود، در نتیجه باعث مات شدن عکس گردد. در شرایطی که باد می وزد سعی کنید به نحوی پایه های سه پایه را سنگین کنید تا در حد ممکن از حرکت و جا به جایی آن کاسته شود.
 
همچنین بد نیست کنترل کنید که سه پایه را روی جای محکمی از زمین قرار داده باشید.
 
سرعت شاتر های پیشنهادی برای حرکت مات
 
شاخ و برگ درختان در باد ملایم: ۳۰ ثانیه
نور چراغ ماشین ها در یک مسیر: ۲۰ ثانیه
دریا های آرام: ۱۵ ثانیه
ابر هایی که سریع حرکت می کنند: ۸ ثانیه
امواج، نگاه داشتن برخی از جزئیات: ۱ ثانیه
 
چه کار می توانید انجام دهید
اگر قبل از طلوع و بعد از غروب خورشید عکاسی می کنید، درجه های روشنایی هوا به سرعت تغییر می کنند. بنابراین همینطور که هوا روشن تر می شود، دریچه دیافراگم کوچک تری را در نظر بگیرید (یا سرعت شاتر سریع تر)، یا وقتی هوا با غروب خورشید کم کم تاریک می شود، دریچه دیافراگم را بازتر انتخاب کنید (یا سرعت شاتر را کاهش دهید).
 
عکاسی در شب – ۳۰ ثانیه یا طولانی تر
 
 
پیکسل های داغ
عکاسی با نوردهی طولانی می تواند باعث ایجاد پیکسل های داغ شود. این ها پیکسل های مجزایی هستند که نسبت به سایر پیکسل های اطرافشان و به دلیل واکنششان به نور روشن تر به نظر می رسند.
 
استفاده کردن از امکان کاهش نویز نوردهی طولانی دوربین به کم تر دیده شدن این نقاط در عکس کمک می کند، اما همچمنین می توانید این کار را با ابزار Healing Brush در فوتوشاپ نیز انجام دهید.
 
سرعت شاتر های پیشنهادی برای نوردهی های در شب
 
مناظری که با نور ماه روشن شده باشند: ۲ دقیقه
رد پای ستارگان: ۱۰ دقیقه
 
چه کاری می توانید انجام دهید
هنگام عکاسی شب، این رایج است که نویز دیجیتال بیشتری نسبت به حالت نرمال ایجاد گردد. برای کم کردن این مشکل اغلب دوربین ها گزینه ای با نام کاهش نویز نوردهی طولانی (long-exposure noise reduction) را دارا هستند که در منوی اصلی دوربین قابل فعال سازی می باشد.
 
 

 

1395/12/03
13:19:17
5.0 / ۵
3958
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 400
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 28,991