روایت زندگی و بحران در نمایشگاه عکاسی فرانسه

روایت زندگی و بحران در نمایشگاه عکاسی فرانسه به گزارش آتلیه دات کام، به نقل از ایرنا سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی عکاسی خبری «پرپینیان» (Perpignan) فرانسه با عنوان «ویزا برای تصویر» از دیروز (۹ شهریور) کار خود را شروع نمود تا بیش از هر مفهومی روایتی از زندگی در میانه بحران‌ها را تماشایی کند.


سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی عکاسی خبری پرپینیان به سنت همیشگی خود دور از سر و صدای رسانه‌ای کار خود را در صومعه مینیم (Couvent des Minimes) جایی که تاکنون ۲۴ بار میزبان این جشنواره بوده است، آغاز کرد و آثاری از نام‌داران عکاسی را به نمایش گذاشت. شهر تاریخی پرپینیان در جنوب فرانسه و در کنار دریای مدیترانه واقع است و با اسپانیا مرز دارد. این رویداد سالانه که از آن با عنوان بزرگ‌ترین مجله جهان نیز یاد می‌شود به گفته رسانه‌های فرانسوی در طی سال‌ها برگزاری به محلی برای گردهم‌آیی فعالان مطرح رشته عکاسی خبری تبدیل شده است.
 
رُنو دوندیو دو وابر (Renaud Donnedieu de Vabres) وزیر اسبق فرهنگ فرانسه و رئیس جدید جشنواره پرپینیان در افتتاح رویداد یادشده این شهر فرانسه را پایتخت عکاسی خبری دنیا خواند و اعلام کرد برنامه‌های هفته نخست این نمایشگاه به عکاسان حرفه‌ای اختصاص دارد؛ اما بازدید از نمایشگاه‌های عکس برای همه آزاد و رایگان است.
 
وی افزود: حمایت از جسارت عکاسانی که کارشان زندگی آنان را با چالش جدی مواجه می‌کند، ضروری است. عکاسی خبری، جدای از فشارهای مالی بازار هنر و واقعیت اقتصادی موجود، در ذات خود مشکلات و سختی‌هایی دارد. هر تلاشی برای آزادی بیان و دمکراسی باید تشویق شود.
 
 
 
از میان آثار فرانسوی، دو نمایشگاه با موضوع جلیقه زردها از آثار الیویه کوره (Olivier Coret) خود نمایی می‌کند که روزنامه فرانسوی لو فیگارو در گزارشی یکی از عکس‌ها را به‌عنوان ۱۰ عکس قابل تامل این نمایشگاه برگزیده است.
 
عکس‌هایی از این نمایشگاه به درگیری‌هایی اختصاص دارد که امروز دنیا را متاثر از خویش ساخته است؛ ایوور پریکت (Ivor Prickett) با عکسی از درگیری‌های سوریه که در نشریه نیویورک تایمز منتشر شده است و لورنزو تانگنولی (Lorenzo Tungnoli) با تصویری از یمن برای نشریه واشنگتن پست در این جشنواره حضور دارند.
 
 
در توضیح این عکس از یمن آمده است: مردانی که در بازار ماهی فروشان یمن در نزدیکی بندر کار می‌کنند. درگیری‌های مسلحانه در جریان به شدت ماهیگیران را تهدید می کنند. تعداد اندکی از آنان برای صید به دریا می‌روند. گفته می‌شود قایق‌های ماهیگیری مورد هدف نیروهای ائتلاف سعودی قرار گرفته و نابود شده‌اند.
 
 
در توضیح مجموعه عکسی با عنوان کشمیر: جنگ بی پایان از آثار دار یاسین آمده است: مسلمانان منطقه برای دیدن مراسم تشییع واسم مالا که به عضویت در حزب مجاهیدن متهم بود روی درخت‌ها رفته‌اند. شرکت‌کنندگان مخالف هند با سنگ به نیروهای دولتی حمله کردند و خودروی نظامی آنها را به آتش کشیدند. این در حالی بود که هم‌زمان مراسم تشییع دیگری برای دو شبه نظامی که در تبادل آتش جان سپرده بودند، در جریان بود.
 
 
 
مجموعه‌ای از گیرمو آریاس (Guillermo Arias) عکاس خبرگزاری فرانسه با عنوان کاروان به مساله مهاجرت از مکزیک به آمریکا می‌پردازد. این عکس گروهی از مهاجران را در مرز مکزیک نشان می‌دهد که در مقابل یک پارک نیروگاه بادی تلاش می‌کنند با بالارفتن از یک کامیون خود را به آمریکا برسانند. برگزاری نمایشگاه‌های عکس در قسمت‌های تاریخی شهر پرپینیان همراه با نشست‌ها، دیدارها و اهدای جایزه بخش‌های مختلف پیش‌بینی شده که تا ۲۴ شهریور (۱۵ سپتامبر) به کار خود ادامه خواهد داد.
1398/06/10
15:14:33
5.0 / ۵
2829
تگهای خبر: نمایشگاه , عکاسی , عکس , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,544
بازدید دیروز: 3,332
هفته اخیر: 39,618