تکنولوژی دوربین های عکاسی در آینده

تکنولوژی دوربین های عکاسی در آینده به گزارش آتلیه دات کام، به نقل از مهر پنجمین روز از همایش ۱۰ روز با عکاسان ایران، روز گذشته ۱۸ آذر با برگزاری نشست های مختلف همراه بود.


نشست «بررسی حقوق حرفه ای فتوژورنالیسم در ایران» با حضور کامبیز نوروزی حقوقدان و مهدی قاسمی عکاس مستند و خبری ۱۸ آذرماه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، مهدی قاسمی با طرح مسایلی که عکاسان با آن در ارتباطند مانند مشکلات عکاسی در سازمان ها، نهادها و چگونگی عکاسی در مکان های مختلف پرسش هایی مطرح کرد.
 
در ادامه کامبیز نوروزی با اشاره به مسایل مربوط به اخلاق رسانه ای از شاخه های فتوژورنالیسم گفت: امروز فرآیند تحول حقوق و رسانه را به طور همزمان می بینیم، اما حقوق برای ما مفهوم نیست و درکی از آن نداریم.
 
نوروزی درباره تقسیم بندی فضاها برای عکاسی بهتر توضیح داد: فضاها را به چند دسته عمومی، نیمه عمومی و خصوصی تقسیم می کنیم. در فضاهای عمومی همه افراد بدون اجازه وارد می شوند و همه نوع عکاسی مجاز است. فضاهای نیمه خصوصی نیز از نظر مقررات قانونی عمومی تلقی می شوند اما نیمه عمومی هستند. در فضاهای نیمه عمومی درست است هرکس می تواند در یک سالن تئاتر یا سینما بنشیند، اما در این نوع فضاها نوعی دیوار پنهان را با خود حمل می کند. از طرف دیگر فضاهای کاری این مکان ها خصوصی هستند و به عنوان مثال، یک عکاس اجازه ندارد بدون اجازه قبلی از صحنه یک نمایش یا موسیقی عکس بگیرد، اما هرجا اجازه دهند، مانعی ندارد.
 
در ادامه مهدی قاسمی یادآوری کرد: ما حتی نمی توانیم از دیوار یک وزارتخانه عکس بگیریم و این مشکل در خیابان هم وجود دارد و پلیس درباره علت عکاسی از ما توضیح می خواهد.
 
نوروزی در این نشست گفت: از نظر حقوقی، این ممنوعیت ها در فضای عمومی غیرمجاز است، اما بحث تصور حکومت نسبت به روزنامه و عکاسی خبری خیلی محدود است. در این نوع موارد باید نهادهای صنفی عکاسی با رؤسای انتظامی ارتباط متقابل و حرفه ای برقرار کنند و بیش از هرکس دیگری عکاسان با این تعامل منتفع می شوند. یکی از کارکردهای نهادهای مدنی برقراری روابط تعاملی با منابع حکومتی است.
 
تجربه هایی از آموزش فتوژورنالیسم در دانشگاه های اروپا
 
نشست «آموزش فتوژورنالیسم در دانشگاه های اروپا» به مدیریت کاوه رستم خانی با حضور هاشم شاکری و تهمینه گدازگر از دانش آموختگان کشورهای دانمارک و آلمان در رشته عکاسی، در تالار شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
 
هاشم شاکری که دوره عکاسی را در دانمارک گذارنده است، عنوان کرد: در دانمارک واحدی به عنوان عکاس مداخله گر وجود دارد که به این معناست که درباره موضوعی که می خواهیم به آن بپردازیم، تحقیق کنیم و باید بدانیم موضوع چیست و نسبت به آن موضع گیری داشته باشیم و بعد عکاسی را شروع کنیم.
 
در ادامه تهمینه گدازگر درباره نحوه آموزش در این دانشگاه ها تشریح کرد: در فتوژورنالیسم معمولا جایی که محل اقامت دانشجویان است باید یک پروژه یک هفته ای برای خود تعریف کنند و محیط را بشناسند و از پروژه خود دفاع کنند. در کارگاه مجله باید برای مقاله عکاسی کنند و این برای عکاس خیلی اهمیت دارد که بتواند بنویسد. پس از آن نیز عکاس یک فوتو استوری کامل با تمام جزئیات به وجود می آورد.
 
فضایی در آنجا وجود دارد که کمک می کند افراد بتوانند جهان خود را کشف کننددر ادامه هاشم شاکری درباره دوره های عکاسی در اروپا توضیح داد: فضایی در آنجا وجود دارد که کمک می کند افراد بتوانند جهان خود را کشف کنند و تمام افراد با جهان های مختلف می توانند تجربه خود را به اشتراک بگذارند.
 
در ادامه رستم خانی درباره فرآیند آموزش در دانشگاه هانوفر گفت: مهمترین واحد در این دانشگاه که خیلی در سال اول مهم است رپورتاژ یا گزارش تصویری کوتاه مدت است که استاد یک کلیدواژه مانند موسیقی یا ماشین می گفت و باید یک داستان عکاسی درباره آن تعریف می شد.
 
این عکاس درباره امکانات مطالعه گفت: آنجا یک کتابخانه غنی و فرصتی برای مطالعه داشتیم و بیشتر کتاب های عکس دنیا در ۵۰ سال اخیر در این کتابخانه وجود داشت و اگر نبود سفارش می دادیم تا اضافه کنند.
 
به سوی نگاه شخصی
 
برنامه های «به سوی نگاه شخصی» در پنجمین روز همایش یکشنبه ۱۸ آذر در سالن بهار خانه هنرمندان برگزار شد.
 
لیلا صبوری هنرمند عکاس در توضیح مجموعه ای از عکس های خود گفت: سوژه های عکس هایم هر کدام روی پیراهن های خود مهم ترین اتفاقات زندگی شان را می نویسند و هنگام نوشتن خاطرات، از آنها عکس می گیرم. شناخت سوژه عکس قبل از عکاسی بسیار مهم است و با سوژه ها زندگی می کنم. پژوهش محور بودن در عکاسی برایم اولویت دارد باید در ابتدا یافته ها را به دست آوریم تا بتوانیم در قالب تجسمی آن را نشان دهیم.
 
 بابک کاظمی نیز در این برنامه تعدادی از مجموعه های خود را به نمایش گذاشت و درباره پروژه نفت خام خود گفت: مجموعه عکس های نفت خام نگاهی نقادانه به تاثیر نفت در خاورمیانه دارد.
 
همچنین حسن قائدی با نشان دادن چند مجموعه از عکس های جنگ عراق و جنگ در سوریه عنوان کرد: با نشان دادن عکس های جنگ خواستم از رزمنده هایی یاد کنم که جان خود را برای حفظ مرزهای کشورشان می دهند.
 
مهدی مقیم نژاد در سخنرانی خود با عنوان «نگاه شخصی و تاویل های ما» درباره نگاه شخصی هنرمند گفت: نگاه شخصی یک پدیده ارزش شناختی است، انتقال یک تجربه فردی و تبدیل آن به یک اثر هنری همواره صادق است و این صدق پذیری ما را به جای پیچیده تری می برد. در جامعه هنری تعدادی هنرمند داریم که فاقد نگاه شخصی هستند و ممکن است در طول کار خود به این نگاه دسترسی پیدا نکنند در صورتیکه نگاه شخصی برای یک هنرمند شرطی لازم است اما از طرفی هم کافی نیست زیرا تمامی نگاه های شخصی قابل تامل و ارزش نیستد.
 
نگاهی به شیوه‌های نوین چاپ و عرضه آن
 
نشست تخصصی «شیوه‌های نوین چاپ و عرضه آن» با حضور جاوید رمضانی و کورش شاه حسینی یکشنبه ۱۸ آذرماه در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
در این نشست جاوید رمضانی دکترای فلسفه و هنرمند عکاس گفت: عکاسی زیبایی شناسانه، نوعی از فعالیت است که صداقت خود را از مفهوم زیبایی و تجربه زیست زیبایی دریافت می کند. در طی ۱۰ سال گذشته، در ایران شاهد طلوع عکاسی هنری به شکلی پررنگتری بودیم.
 
اگر زیبایی شناسی وارد صنعت عکاسی شود، خروجی آن جایگاه والاتری به دست می‌آورد این کارشناس با اشاره به اهمیت توجه به جنبه های زیبایی شناسی در عکاسی، بیان کرد: اگر زیبایی شناسی وارد صنعت عکاسی شود، خروجی آن جایگاه والاتری به دست می‌آورد کما اینکه در مورد خوشنویسی کشور ما نیز، این اتفاق رخ داد. وقتی یک عکاس در فرایند کار قرار می‌گیرد و درگیر اثر می‌شود، یک احساس عمیق نسبت به اثر پیدا می‌کند، بحث بعدی واقعی بودن یک عکس است، که باید به آن توجه کرد.
 
سپس شاه حسینی با اشاره به آینده این هنر گفت: تقویت لنزها از جمله مواردی است که در عرصه تکنولوژی پیش بینی می‌شود. در مورد سنسورها نیز این پیش بینی وجود دارد که در هوای بسیار تاریک یا روشن امکان تشخیص رنگ‌ها را داشته باشد. دوربین‌ها در آینده کوچکتر می‌شود و برای تولید آن به لنز و آینه نیازی نخواهد بود و ساده‌تر خواهد شد. در آینده احتمالا عکاسی‌های سه بعدی را هم به راحتی خواهیم داشت و امکان چاپ آن نیز فراهم می‌شود. امروزه دانشمندان روی لنزهایی کار می‌کنند که با پلک زدن امکان عکاسی دارد. برخی از این نمونه‌ها در مرحله آزمایش قرار دارند که احتمال ورود آن‌ها به بازار را در سال‌های آتی افزایش می‌دهد. هوش مصنوعی نیز بر عکاسی تاثیر جدی خواهد گذاشت.
 
در جستجوی راهی نو با دوربین در شرق دور
 
ابراهیم علی‌پور  با موضوع «۹ هزار کیلومتر با دوربین در شرق دور» در برنامه در جستجوی راهی نو، عصر روز یکشنبه ۱۸ آذرماه سخنرانی کرد.
 
در این نشست علی‌پور به تجربه سفر ۶ ماهه خود پرداخت و گفت: ۹ هزار کیلومتر را برای سفر به شمال آسیا طی ۶ ماه رکاب زدم. تمرکزم بر موضوع دین در کشورهای مختلف است و به ادیان مختلف پرداختم البته در این پروژه تصمیم داشتم که روی دین بودا کار کنم. بنابراین برای عکاسی از این موضوع به تبت، کامبوج، لائوس و ویتنام رفتم البته بخش دوم سفر به زودی آغاز می‌شود.
 
چالش رابطه تصویر و واقعیت در فتومونتاژ
 
در این نشست، صمد قربان‌زاده به طرح مساله رویاها از دیدگاه فروید و روانشناسی پرداخت و در این باره گفت: پایه این پروژه به رساله پایان نامه ارشد من مربوط است و در این روند پنج عکاس معاصر فتومونتاژ را بر اساس مکتب روانشناسی فروید مورد بررسی قرار دادم.
 
وی ادامه داد: در فتومونتاژ رابطه تصویر و واقعیت اندکی دچار چالش می‌شود، به طوری که در این ژانر بیشتر از نشانه‌های شمایلی و نمایه‌ای، وجه نمادین آن‌ها کاربرد دارد. در واقع همین وجه باعث می‌شود که امکان ورود به ناخودآگاه بیشتر فراهم شود و بتوان امیال سرکوب شده را بررسی کرد.
 
کارگاه بررسی خواص نور و نحوه کنترل هر یک از آنها
 
محسن خیرخواه در کارگاه «بررسی خواص نور و نحوه کنترل هر یک از آنها» عنوان کرد: باید نور را دقیق تر و با جزییات بیشتری ببینیم، تا زمانی که نتوانیم نور را درست درک کنیم در پردازش هم دچار مشکل خواهیم شد.
 
زمینه های اجتماعی و فرهنگی موثر بر وضعیت عکاسی در ایران
 
نشست معرفی پایان نامه محمد رزقی با عنوان بررسی زمینه های اجتماعی و فرهنگی موثر بر وضیعت عکاسی در ایران در دوره قاجار در گالری نامی برگزار شد.
 
محمد رزقی گفت: در دوره قاجار عکاسی بیشتر منحصر به شاه و دربار بود و در این میان مردم عادی سهم بسیار ناچیزی از عکس های دوره قاجاریه را به خود اختصاص داده اند.
 
رزقی افزود: در دوره قاجار تنها پنج درصد مردم ایران باسواد بودند و تنها ۲۰ درصد مردم ایران در شهرها زندگی می کردند و در این دوران عکاسی به نوعی منحصر به تهران می شد. بیشتر مردم ایران را روستایی ها و عشایر تشکیل می دادند که به دلیل بی سوادی و نداشتن امکانات اصلا برایشان زمینه ای بوجود نمی امد که با عکاسی آشنا شوند.
 
عکاسی محصول لوازم خانگی
 
نشست عکاسی محصول لوازم خانگی با حضور صالح گورابی عصر یکشنبه ۱۹ آذرماه در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
صالح گورابی از تجربه های عکاسی تبلیغاتی لوازم خانگی در شرکت های تولیدی گفت و عکس های تبلیغاتی خود را از لوازم خانگی به نمایش گذاشت.
1397/09/19
14:27:58
5.0 / ۵
3435
تگهای خبر: دوربین , عکاسی , عکاس , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 5,633
بازدید دیروز: 3,332
هفته اخیر: 43,796