سفیر ایران در تاجیكستان:

باید میراث دار و قدردان هنرمندان پیشکسوت باشیم

باید میراث دار و قدردان هنرمندان پیشکسوت باشیم به گزارش آتلیه دات کام، سفیر ایران در تاجیکستان اظهار داشت: هنرمندان پیشکسوت، دارای تجربه های بسیار ارزشمندی هستند بنابراین ضروریست که ما میراث دار و قدردان این سرمایه های ثمین و پرارزش باشیم.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، محمدتقی صابری در مراسم نکوداشت استاد فیضعلی حسن، هنرمند برجسته و مردمی تاجیکستان اظهار داشت: بیشتر از هر چیز آنچه که در خصوصیات اخلاقی استاد فیضعلی حسن مشهود است، منش و رفتار بی نیاز، ساده، بی پیرایه و بی حاشیه اوست که در برخورد اول انسان را جذب خود می کند.
متن کامل سخنرانی سفیر ایران در تاجیکستان بدین شرح است:
به نام خداوند جان آفرین
حکیم سخن در زبان آفرین
گر در سرت هوای وصال است حافظا
باید که خاک درگه اهل هنر شوی
امروز از من دعوت شد تا در این مراسم با شکوه شرکت نمایم.
هنرمندان پیشکسوت، دارای تجربه های بسیار ارزشمندی هستند بنابراین ضروریست که ما میراث دار و قدردان این سرمایه های ثمین و پرارزش باشیم.
اغلب فکر می نماییم این که به یاد کسی هستیم منتی است بر گردن آن شخص،
غافل از این که اگر به یاد کسی هستیم این هنر اوست نه ما؛
به یاد ماندنی بودن بسیار مهم تر از به یاد بودن است.
بدون تردید زمانی که بزرگان ما تکریم شوند، این حرمت و احترام به کل جامعه سرایت داده خواهد شد.
جهان هنر دایم آباد باد
از آن معدن فضل و کان هنر
در باره تاثیر موسیقی باید گفت سندیت و پژوهش های گسترده که در زمینه موسیقی شده این هنر پدیده ‏ای است که در کلیه شئونات زندگی موثر بوده است ؛ موسیقی در جنگ، صلح، آموزش و پرورش حتی دارو و درمان و به علت تأثیر گذاری فراوان به کار گرفته می ‏شود.
موسیقی های ناب و فاخر عناصری فرهنگ ساز است که میتوان با استفاده درست از این هنر شریف سطح فرهنگ جامعه را به بالندگی سوق داد.
زخم از هنر همیشه به صاحب هنر رسد چون خانه صدف که به آب از گهر رسد
صائب فکند با اینکه هنر نان من به خون
رغبت همان به کسب هنر می شود مرا

در باب هنرمندان عرصه موسیقی باید بگویم که وقتی نام سازی را می شنویم ناخوداگاه نام و چهره ی اشخاصی که آن ساز را می نوازند در ذهن ما تداعی می شود و استاد فیضعلی حسن در زمره ی هنرمندانی است که وقتی نام سازی می آید، چهره اش در ذهن تداعی می شود.
بیشتر از هر چیز آنچه که در خصوصیات اخلاقی استاد فیضعلی حسن مشهود است، منش و رفتار بی نیاز، ساده، بی پیرایه و بی حاشیه اوست که در برخورد اول انسان را جذب خود می کند.
استاد فیضعلی حسن خواننده و آهنگ ساز سنتی، هنرمند مردمی تاجیکستان ۵۵ سال عمر شریف خویش را صرف آموزش هنر خوانندگی و خدمت به مردم کرده است. صدای خوب و اهنگ های دلنواز و سلیقه خوب انتخاب اشعار سبب محبوبیت ایشان در بین مردم شده است.
استاد نه فقط در حوزه آموزش و تربیت در موسسات آموزشی کار و فعالیت نموده اند بلکه اغلب سروده های وی درس اخلاق و تربیت است. از بهترین خدمات استاد حفظ و توسعه و تکمیل نوع خواندنی فلک راغی است، که از استاد خود آدینه هاشم به میراث گرفته است.
در انتها سخنانم را با این شعر به پایان می برم
فرزند هنر زاده جام و خم نیست
کار هنری میان مردم گم نیست
فریاد مزن، ناله مکن، آه مکش
میرد هنری که در دل مردم نیست




منبع:

1402/02/25
10:11:50
5.0 / ۵
388
تگهای خبر: آموزش , خدمات , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 4,336
بازدید دیروز: 7,574
هفته اخیر: 43,599