ون گوگ ۶۰ نقاشی در ۶ هفته خلق کرد

ون گوگ ۶۰ نقاشی در ۶ هفته خلق کرد آتلیه دات کام: به گزارش آتلیه دات کام، برگزاری نمایشگاه بزرگی از آثار «ون گوگ» در موزه آمستردام آثار هنری روزهای پایانی فعالیت این هنرمند و شمار قابل توجه آنها را بار دیگر در مرکز توجه قرار داده است.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا و به نقل از آرت نیوزپیپر، مسئولان «موزه ون گوگ» در آمستردام قصد دارند اولین نمایشگاه بزرگ ویژه آخرین دوره از فعالیت هنری «ون گوگ»، یعنی دوران اقامت کوتاهش در روستای «اور سور اواز» واقع در ۳۰ کیلومتری شمال غرب پاریس را برگزار کنند. در همین روستا بود که «ون گوگ» در جولای ۱۸۹۰ درگذشت.
آثار هنری که در آخرین دوره زندگی یک هنرمند خلق می شوند همواره مورد توجه قرار گرفته اند. با این که آثار هنری که «ون گوگ» در دو سال پایانی عمرش خلق کرده بود بارها مورد بررسی قرار گرفته اند اما تا چندی قبل نقاشی های در ارتباط با دوران اقامت وی در «اور سور اواز» چندان مورد توجه قرار نگرفته بود.
مسئولان این نمایشگاه با دقت تک تک ۷۴ نقاشی در ارتباط با دوران اقامت وی در «اور سور اواز» را تاریخ گذاری کرده اند و دریافتند که این هنرمند تا پایان ۶ هفته در مجموع حدود ۶۰ نقاشی خلق کرده است. با صرف نظر از آخر هفته ها میتوان اظهار داشت که این نقاش هر روز دو نقاشی خلق کرده که سرعت شگفت آوری در خلق آثار هنری است. شاید شدت گرفتن افسردگی و بزرگ بودن ابعاد نقاشی های بعدی سرعت خلق اثر هنری در چهار هفته پایانی را کاهش داده بود.



از بین ۷۴ نقاشی در ارتباط با دوران «اور سور اواز» ۴۸ مورد از آنها در نمایشگاه پیش رو «موزه ون گوگ» نمایش داده خواهند شد. ۹ مورد از این نقاشی ها در مجموعه دائمی «موزه ون گوگ» نگهداری می شوند و هفت مورد هم در موزه اورسی نگهداری می شوند که در دهه ۵۰ میلادی از مجموعه دکتر «پل گاشه» به این موزه اهدا شدند. این آثاری که توسط «گاشه» اهدا شدند به ندرت امانت داده می شوند، ازاین رو نمایشگاه «موزه ون گوگ» فرصت بی نهایت کم نظیر برای تماشای این آثار است.
۳۲ نقاشی دیگر در ارتباط با دوران «اور سور اواز» از مجموعه های هنری سراسر جهان امانت گرفته می شوند که هفت مورد از آنها از مجموعه های خصوصی در این نمایشگاه حاضر خواهند شد، در نتیجه تماشای آنها در این نمایشگاه هم یک فرصت کمیاب به حساب می آید. همچون این نقاشی ها به «باغ در اور سور اواز» (ژوئن ۱۸۹۰) میتوان اشاره نمود.
تلاش مسئولان «موزه ون گوگ» بر آن بود که تمام هر ۱۳ نقاشی بزرگ «ون گوگ» که ابعاد آنها نیم متر در یک متر بود را گرد هم بیاورند. این مجموعه نقاشی های بزرگ بعضی از برترین آثار هنری دوره پایانی زندگی این هنرمند را شامل می شود. امانت گرفتن فقط دو مورد از این نقاشی ها غیر ممکن بود: «مارگارت گاشه و پیانو»(ژوئن ۱۸۹۰) و «باغ دابیگنی»(جولای ۱۸۹۰).



امکان حضور تابلوهای نقاشی که در روسیه نگهداری می شوند هم در این نمایشگاه وجود ندارد. سه نقاشی دوره «اور سور اواز» حاضر در موزه های روسیه «کلبه های کاه گلی» (مه ۱۸۹۰) در موزه هرمیتاژ و «خانه سفید در شب پرستاره» (ژوئن ۱۸۹۰) و «منظره با درشکه و قطار» (ژوئن ۱۸۹۰) در موزه هنرهای زیبای پوشکین را شامل می شود.
مهم ترین نقاشی دوره «اور سور اواز» که در مجموعه های خصوصی نگهداری می شود، اولین نسخه از پرتره «دکتر پل گاشه» (ژوئن ۱۸۹۰) است که در سال ۱۹۹۰ به قیمت ۸۲.۵ میلیون دلار به یک ژاپنی به فروش رسید و سپس از مجموعه خصوصی یک مجموعه دار اروپایی ناشناخته سردرآورد. در نتیجه دست مسئولان موزه برای نمایشگاه پیش رو به این نقاشی نرسید.


«ون گوگ» علاوه بر این نقاشی ها ۹ طراحی بزرگ و ۴۸ طراحی کوچکتر هم در «اور سور اواز» خلق کرد. این طراحی ها به علت صدمه پذیر بودنشان تنها در موارد خاص به معرض نمایش گذاشته می شوند و اغلب آنها بین عموم مردم شناخته شده نیستند.


یکی از این طراحی ها «کودکی در کالسکه» (ژوئن ۱۸۹۰) است که احیانا برادرزاده ۴ماهه او را به تصویر می کشد که به افتخار این هنرمند «ون گوگ» نام گرفته بود. «تئو» و «جو»، والدین این کودک، او را با خود به بازدید از «اور سور اواز» آورده بودند.




منبع:

1402/02/18
15:26:15
5.0 / ۵
345
تگهای خبر: پیانو , تصویر , طراحی , قاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,568
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 30,897