تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع):

مخالفت با حکم شرعی که قانون شده حرام شرعی و سیاسی است

مخالفت با حکم شرعی که قانون شده حرام شرعی و سیاسی است به گزارش آتلیه دات کام، فارس تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) اظهار داشت: وقتی که یک حکم شرعی در حکومت مشروع الهی به قانون لازم الاجرا تبدیل و به اجرا گذاشته می شود،  مخالفت با آن، هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی است.


حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در جلسه سی و چهارم از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه" پیرامون احکام حکومتی ولی فقیه و مسئله حجاب و همین طور لزوم اهتمام و توجه به سایر موضوعات مهم جامعه در کنار کوشش برای تحقق شعارسال، به ایراد سخن پرداخت.
به گزارش آتلیه دات کام به نقل از روابط عمومی حرم مطهر شاهچراغ(ع)، کلانتری اظهار داشت: باتوجه به مباحثی که در موضوع ولایت فقیه و همین طور جلسه آخر قبل از ماه مبارک رمضان در باب حجاب و عفاف عنوان شد، به اضافه مباحث گوناگونی که در این ایام در سطح جامعه در موضوع حجاب مطرح گردیده است، لازم بود یک بحث تکمیلی در باب عفاف و حجاب در این نشست مطرح شود و به تعدادی از شبهات پاسخ داده شود. به همین سبب جلسه امروز که سرآغاز سلسله جلسات ولایت فقیه در سال ۱۴۰۲ است، به تبیین بیشتر یکی از مباحث مهم ولایت فقیه و در رابطه با موضوع حجاب اختصاص یافته است.
کلانتری قبل از پرداختن به این بخش ها، در پاسخ به شبهه ای که برخی مطرح می کنند که قوانین اسلام، متعلق به زمان و شرایط گذشته است، اظهار داشت: ساز وکارهای بسیاری در اسلام برای به روزرسانی دین خاتم الهی، پیش بینی شده است که موجب می شود این دین مبین در عین حفظ شدن، با زمان نیز حرکت نماید. یکی از اینمکانیزم ها در باب حکومت، اختیاراتی است که اسلام ناب، به حاکم اسلامی داده است.
او اشاره کرد: اسلام متعلق به گذشته نیست، این دین مبین، هم قرآن و هم پیامبر دارد و هم بمنظور حرکت و همگام شدن با زمان، اولی الامر دارد. ده ها مکانیزم دیگر نیز در این باب وجود دارد که علاقه مندان می توانند به کتاب اسلام و مقتضیات زمان و کتاب ختم نبوت اثر شهید آیت الله مطهری مراجعه کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه به حکم حکومتی در اسلام پرداخت و اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم در اندیشه سیاسی اسلام ناب، اختیاراتی است که اسلام به دستگاه حاکمه اسلامی و حاکم مشروع الهی برای روزآمدی حکومت اسلام در اعصار جدید، داده است. چون این اختیارات ویژه است بدین سبب حاکم نیز باید خاص باشد، یعنی یا باید معصوم و یا منصوب از ناحیه معصوم باشد. این اختیارات ویژه که اسلام به حاکم مشروع الهی داده است، گره گشای مشکلات عصری، نسلی، اجتماعی و منطبق با مقتضیات زمان و مکان است. چنین اختیاراتی بر خواسته از مطلقه بودن ولایت حاکم مشروع الهی در اداره جامعه اسلامی است که قبل از این، در باب آن به تفصیل سخن گفته شد.
او افزود: حکم حکومتی، حکم شرعی و اسلامی است چون بر پایه قرآن صادر گردیده است، اما حکم ثابت نیست، بلکه حکم متغیر شرعی است. اگر اسلام یه مدل خاص حکومتی به نام «ولایت» مطرح می کند، تمام ابعاد آن نیز در منظومه اسلام ناب، تعریف و مشخص شده است.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در توضیح این که چرا در اسلام این اختیارات وسیع به حاکم مشروع الهی داده شده است، اظهار داشت: این سطح از اختیارات بدین دلیل است که اداره جامعه انسانی در بستر متحول زمان اقتضاء می کند که دست حاکم در وضع قانون باز باشد تا بن بستی در اداره جامعه پیش نیاید.
رییس انجمن علمی انقلاب اسلامی اشاره کرد: برمبنای همین اختیار، حاکم اسلامی می تواند به اقتضای ضرورت ها ومصالح و مفاسدی که در بستر زمان و تحولات اجتماعی در جامعه اسلامی ظهور و بروز می یابد، به وضع قانون در قالب کلان شریعت اسلامی بپردازد.
او اشاره کرد: وقتی که یک حکم شرعی در حکومت مشروع الهی به قانون لازم الاجرا تبدیل و به اجرا گذاشته می شود، مخالفت با آن، هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی است.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) همین طور به موضوع وجوب شرعی و سیاسی حجاب پرداخت و عنوان کرد: تردیدی نداریم که حجاب زنان، حکم صریح قرآن کریم است.
کلانتری اشاره کرد: فقهای شیعه و همین طور فقهای اهل سنت بر وجوب حجاب شرعی برای زنان، اتفاق نظر دارند. افزون بر این، حجاب یک قانون لازم الاجرا در نظام جمهوری اسلامی است که با بیان جزئیات، همه ابعاد و حدود آن مشخص شده است. به همین دلیل کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی، یعنی زیر پا گذاشتن یک قانون قطعی الهی و قانون ابلاغ گردیده توسط حاکم مشروع الهی.
این استاد حوزه و دانشگاه در سومین بخش سخنان خود در این نشست به موضوع شعارسال اشاره نمود و اظهار داشت: تعیین شعارها و اولویت های سال، که به طور معمول توسط مقام معظم رهبری انتخاب و اعلام می شوند، به هیچ وجه بدین معنا نیست که کارهای دیگر اولویتی ندارند و باید به حال خود رها شوند. این مطلب را رهبر معظم انقلاب، خود نیز بارها مطرح کرده اند، که یکی از موارد آن هم در سخنرانی تحویل سال ۱۴۰۲ بوده است. تعیین شعار و اولویت سال بدین معناست که در زمینه قانون گذاری، طراحی، برنامه ریزی، بودجه ریزی و تلاش و اقدام، سهم ویژه ای برای آن اولویت در دستگاههای قانون گذار و اجرائی و قضایی کشور لحاظ شود.
او افزود: اما این که رهبر حکیم انقلاب اسلامی به شدت از دوقطبی سازی در زمینه های مختلف پرهیز می دهند، این نیز به مفهوم رها کردن کارها در حوزهای مختلف و همچون حوزه عفاف و حجاب نیست.
تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) اشاره کرد: بنابراین، این که تعدادی از گویندگان در این ایام از این هشدار حکیمانه مقام معظم رهبری نتیجه گرفته اند که نباید در زمینه حجاب کاری کرد چون به دو قطبی سازی در جامعه منتهی خواهد شد، بطور قطع نتیجه اشتباه و غیرقابل قبولی است.





منبع:

1402/02/08
20:52:28
5.0 / ۵
404
تگهای خبر: دستگاه , طراحی , قاب , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,889
بازدید دیروز: 3,332
هفته اخیر: 40,308