امام علی (ع) در ۴ تابلوی فرشچیان به علاوه تصاویر

امام علی (ع) در ۴ تابلوی فرشچیان به علاوه تصاویر آتلیه دات کام: صحنه های جنگ حق مقابل باطل، قلعه خیبر، نبرد با عمروبن عبدود و... همچون موضوعات مذهبی است که بارها توسط هنرمندان نگارگر و همین طور هنرمندان پرده نگار به تصویر کشیده شده است. اما همچون هنرمندانی که در زمینه مذهبی آثار قابل توجهی دارد، محمود فرشچیان است که ایسنا در این گزارش بطور خاص به روایت گری این هنرمند از حضرت علی (ع) با محوریت چهار تابلو از او می پردازد.


محمود فرشچیان از نگارگران نام دار ایرانی آثار مختلفی از زندگی ائمه معصوم خلق کرده است. بخش بزرگی از شهرت و محبوبیت فرشچیان در بین عامه ی مردم، نتیجه ی توجه او به دوده (ع)، کشیدن تابلوهایی با مضامین مذهبی و شخصیت های دینی و کار روی ضریح آرامگاه امامان معصوم (ع) است. این هنرمند همیشه در صحبت هایش به ارادت و عشقی که به دوده (ع) دارد، اشاره نموده است. تابلوهای فرشچیان نمونه ای از نقاشی ایرانی همراه مهارتهای جدید است. وی در کارهایش از ادبیات و شعر استفاده ی فراوان کرده و از مضامین مذهبی و شخصیت های تاریخی برای نقاشی هایش بهره گرفته و آنها را به تصویر کشیده است.
فرشچیان در سه تابلوی «مولود کعبه»، «غدیر خم» و «پناه» سه مقطع از زندگی امام علی (ع) را به تصویر کشیده است که در این گزارش به آن می پردازیم.
مولود کعبه
در تابلوی «مولود کعبه» که روایتی از تولد امام اول شیعیان است، خروج «فاطمه بنت اسد» در صورتیکه نوزادش، امام علی (ع)، را در آغوش دارد، به تصویر کشیده شده است. فرشچیان در این تابلو، رنگ غالب را سفید انتخاب نموده و فرشتگان هم در اطراف تابلو دیده می شوند. این اثر حکایتی روشن از قدر و اهمیت دیده به جهان گشودن حضرت علی(ع) است.
در این نقاشی نگارگر ایده آل ترین حالتی که از دنیای اطراف خود می بیند را نقش می کند. تصویر عالم مثال، عالمی ماورائی بین عالم ماده و آخرت. شاید تصویر موجودات و اشیا در آنها غیرعادی به نظر برسد ولی درحقیقت این مساله حاکی از این است که این تصویر غیرعادی، زیباترین حالت آن از نظر نقاش است و قدرت بالای طراحی نقاش این اطمینان را می دهد که وی توانایی کامل ترسیم حالت واقعی تصویر را دارد.
مولود کعبه

1402/01/24
18:35:15
5.0 / ۵
502
تگهای خبر: ایده آل , باتری , تصویر , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,713
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 33,187