تولید اثر هنری با رفتاری پوچ و بیهوده

پرسشی اساسی با پررنگ کردن خط های کف خیابان!

پرسشی اساسی با پررنگ کردن خط های کف خیابان! به گزارش آتلیه دات کام، «فرانسیس آلیس» هنرمندِ بلژیکی است که اغلبِ آثارش در زمره ی هنر مفهومی قرار می گیرند. این هنرمند که اغلب آثارش را در تعامل با محیط های شهری خلق می کند، با نگاهی شاعرانه، مفهومی و در عین حال رفتاری پوچ و بیهوده دست به تولیدِ اثر هنری می زند که سبب شده آثارش دلالت های سیاسی و اجتماعی پیدا کند. این هنرمند با شیوه یِ کاری خود روش های مرسوم و متداول را به سخره می گیرد و مخاطب را به جایی می رساند که از خود بپرسد: آیا نقاشی می تواند عملی بیهوده تلقی شود؟


به گزارش خبرنگار بخش تجسمی ایسنا، «هنر مفهومی» یا کانسپچوال آرت گونه ای در تولید اثر هنری شمرده می شود که انقلابی در هنرهای تجسمی به پا کرد. اینگونه بیش از آنکه بر زیبایی بصری یک نقاشی یا عکس تاکید داشته باشد، به مفهومی که پشت آن وجود دارد، توجه می کند.

در همین راستا جمله ی معروفی میان هنرمندان این سبک وجود دارد: «هنری که مخاطب را به تفکر وا ندارد، زائد است.»

«فرانسیس آلیس» هنرمندی است که آثارش در زمره ی این سبک قرار می گیرند. این هنرمند که در سال ۱۹۵۹ در بلژیک متولد شده، از برجسته ترین هنرمندان معاصر شمرده می شود که همچنان جنبه سیاسی سنتِ هنر مفهومی را زنده نگاه داشته است.

او تجربه ی برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی و اجرایِ پرفورمنس را در کارنامه ی هنری خود دارد اما با اینحال آنچه او را مشهور کرده، ویدیوهایی است که به لحاظ مفهومی، محیط های شهری را شعرگونه و گاهی پوچ و بیهوده بازترسیم می کند.

برای مثال ویدیویی از این هنرمند وجود دارد که در آن به رنگ کردنِ خط های ترافیکی خیابان پرداخته است. این ویدیویِ ۸ دقیقه ای به خوبی رابطه ی آلیس با هنرِ نقاشی را نشان میدهد. رابطه ای معنوی و هستی شناختی که در عین حال جنبه ی مفهومی دارد.
برخی منابع در توصیفِ این اقدام «فرانسیس آلیس» نوشته اند: «آلیس مبادرت به رنگ آمیزی مجدد نوارهای کرد که در جاده ای در امتداد کانال پاناما در ایالات متحده محو شده بودند. کانال پاناما که در سال ۱۹۱۴ برای اتصال اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام تکمیل شد، آمریکای شمالی را از آمریکای جنوبی جدا می کند. مردم برای تعیین مرز روی نقشه ها خطوطی ترسیم می کنند که در حقیقت حرکت افراد را کنترل می کند. با این وجود، در خیلی از موارد، این خطوط بصورت فیزیکی قابل تشخیص نیستند. بااینکه این اثر شامل خطوط مرزی واقعی نمی گردد، اما این هنرمند با کشیدن خطوطی در مکانی نمادین، اهتمام دارد تا شکاف قاره ای آمریکا را نمایان کند. او با این کار ما را تشویق می کند که در مورد مرزها فکر نماییم.»

تصاویری از اجرایِ نقاشی «فرانسیس آلیس» را مشاهده می کنید:

















منبع:

1401/10/16
12:42:06
5.0 / ۵
466
تگهای خبر: زیبایی , عكس , قاب , نقاشی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,236
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 30,663