پل واترلو به حراج گذاشته می شود

پل واترلو به حراج گذاشته می شود به گزارش آتلیه دات کام یکی از تابلوهای مجموعه «پل واترلو» اثر کلود مونه، نقاش مشهور فرانسوی، ماه آینده در حراجی کریستیز چکش می خورد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روزنامه گاردین، یک شاهکار هنری از کلود مونه، بنیان گذار سبک امپرسیونیسم در فرانسه، که برای بیشتر از ۷۰ سال در یک خانواده دست به دست شده بود، ماه آینده با ارزش تخمینی دستکم ۳۰ میلیون دلار در لندن به حراج گذاشته می شود.
تابلوی پل واترلو، جلوه مه (Waterloo Bridge، Effet de Brume) یکی از ۴۱ نقاشی است که مونه از پل روی رود تیمز کشیده است. مونه این تابلو را زمانی کشید که در هتل ساووی اقامت داشت و می توانست از بالکن اتاقش پل های واترلو و چرینگ کراس و کاخ وست مینیستر را ببیند. وی از این سه منظره بارها نقاشی کشید، گاهی برای چند روز بوم خویش را کنار می گذاشت و منتظر فضای مناسب می نشست.
تابلوهای مجموعه پل واترلو به ندرت حراج می شوند؛ ۲۶ مورد از این ۴۱ تابلو در تملک موزه ها قرار دارند و دستکم ۵ یا ۱۰ مورد از آنها در کلکسیون های خصوصی ای قرار دارند که احتمال حراج آنها را پایین می آورد
کیت گیل، رئیس بخش هنر امپرسیونیست و مدیر کریستیز در لندن، در اینباره می گوید: نور و هوا تغییر کرده یا مه از بین می رود و امکان دارد یک هفته طول بکشد که باردیگر چنین صحنه ای به وجود آید. وقتی این اتفاق می افتاد مونه بوم مناسب را برمی داشت و باردیگر مشغول به کار می شد، هر بار آنرا بهتر و بهتر می کرد.
وی اضافه کرد: مونه نمی توانست این نور و اتمسفر متغیر را در جای دیگری از جهان پیدا کند. وی در جنوب فرانسه و در ساحل نرماندی از مناظر نقاشی کرد اما در لندن بود که به اوج استعداد امپرسیونیستی خود رسید.
به گفته گیل، تابلوهای مجموعه پل واترلو به ندرت حراج می شوند؛ ۲۶ مورد از این ۴۱ تابلو در تملک موزه ها قرار دارند و دستکم ۵ یا ۱۰ مورد از آنها در کلکسیون های خصوصی ای قرار دارند که احتمال حراج آنها را پایین می آورد.
کلود مونه از بنیان گذاران جنبش هنری امپرسیونیسم یا دریافتگری در فرانسه و یکی از نقاشان بزرگ تاریخ است. این نقاش صاحب سبک فرانسوی دوران جوانی و حتی بخشی از میانسالی خویش را در فقر گذراند اما سرانجام توانست با فروش آثارش به ثروت و رفاه برسد. از مهم ترین آثار مونه میتوان به ۲۵۰ تابلوی مجموعه نیلوفرهای آبی (Nymphéas) اشاره نمود که در آنها کامل ترین بیان امپرسیونیستی را آفرید.

1401/03/11
14:10:07
5.0 / ۵
586
تگهای خبر: سفر , منظره , موزه , نقاشی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 5,182
بازدید دیروز: 3,332
هفته اخیر: 42,894