به مناسبت هفته میراث فرهنگی؛

لوح ثبتی سه مقام موسیقایی مازندران رونمایی گردید

لوح ثبتی سه مقام موسیقایی مازندران رونمایی گردید آتلیه دات کام: لوح ثبتی سه مقام موسیقایی بومی مازندران روز شنبه با حضور برخی از پژوهشگران موسیقی مازندران و اهالی فرهنگ در خانه موزه کلبادی ساری رونمایی گردید.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایرنا، همزمان با هفته میراث فرهنگی لوح ثبتی سه مقام موسیقایی امیری، هرایی و چارویداری بعنوان بخشی از موسیقی غنی مازندران با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، معاون میراث فرهنگی اداره کل و برخی از علاقه مندان به هنر موسیقی بومی رونمایی گردید.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این مراسم اظهار داشت: موسیقی مازندران سرشار از نغمات و گوشه ها و مقام های ارزشمندی است که از دل زندگی گذشتگان این دیار برآمده و هر کدام به شکلی بخشی از ماهیت و هویت مردم این منطقه را روایت می کنند. بر همین مبنا کوشش برای ثبت این مقام های موسیقایی بعنوان گنجینه هایی از فرهنگ بومی منطقه یکی از اولویت های اصلی این دستگاه است.
مهدی ایزدی اضافه کرد: در اقصی نقاط این استان و بخصوص روستاها هنرمندان کمترشناخته شده ای داریم که بخشی از حافظه تاریخ موسیقایی مازندران محسوب می شوند. تلاش بر این است تا با شناسایی این افراد و ثبت و ضبط آن چه که در حافظه دارند به ماندگار شدن داشته های موسیقایی این استان کمک نماییم.
وی اظهار نمود: موسیقی اقوام و نواحی مختلف کشور بخشی از گنجینه فرهنگی ایران عزیز است که با ثبت آنها در واقع به تقویت فرهنگ ایران کمک می شود.
این مسئول تصریح کرد: نسل امروز و آینده باید با این داشته ها که در واقع میراث گذشتگان شان است آشنا گردند و اولین گام برای این آشناسازی هم ثبت کردن است.
مراتب ثبت ملی امیری خوانی مازندران، مقام هرایی در شرق مازندران و چارویداری بعنوان گونه ای موسیقی کار در مازندران سال ۱۳۹۹ از جانب وزیر وقت میراث فرهنگی به استاندار مازندران ابلاغ گردیده بود.
در این مراسم مهدی وظیفه شناس یکی از پژوهشگران موسیقی بومی مازندران سه مقام ثبت شده موسیقی این استان در لیست میراث ملی را برای حاضران با عرضه برخی توضیحات درباره پیشینه و اجزای این مقام های موسیقایی اجرا کرد.

لزوم آشناسازی جامعه با موسیقی مازندران
این نوازنده و خواننده موسیقی مازندران در بخشی از توضیحات خود اظهار داشت: متاسفانه به علت کم توجهی به اجزای موسیقی مازندران طی دهه های اخیر ما در معرفی داشته های موسیقایی مان به هم وطنان، مخاطبان غیرایرانی و حتی خود مازندرانی ها ضعیف عمل کردیم.
وی اضافه کرد: حقیقت این است که آن اندازه که همسایه ما یعنی گیلان برای معرفی موسیقی اش کوشش کرد و موفق بود مازندران نتوانست عمل کند. گیلانی ها در فرآیندی خوب و با تلاشی که داشتند با دو مقام موسیقایی توانستند موسیقی خویش را به ایران و کشورهای همسایه هم معرفی کنند. ولی مازندران متاسفانه ضعیف عمل کرد.
این پژوهشگر موسیقی مازندران تصریح کرد: طی سه روز برگزاری نمایشگاه ساری۲۰۲۲ که با مخاطبان ارتباط داشتم حدودا حدود ۹۰ درصد مخاطبان دوتاری را که در دست من بود، نمی شناختند و گمان می کردند دوتار خراسانی است. در حالیکه این دوتار بومی مازندران است.
وظیفه شناس اضافه کرد: امروز به جز برخی پژوهشگران موسیقی استان، کمتر کسی را بین مخاطبان میتوان یافت که درباره دوتار مازندرانی اطلاعاتی داشته باشد. حتی خیلی از دوتارهای موجود در این استان دوتار خراسان است. حتی برخی اساتید ما هم اعتقاد دارند که دوتار ما برگرفته از دوتار خراسان است. بنابراین دوتار مازندران همیشه مهجور ماند. با سند می گویم که ما بیشتر از هزار سال است ساز دو تار را در مازندران داریم.
وی ضمن اشاره به دوتاری که در دست داشت و ساخته کارگاه خودش بود، تصریح کرد: دوتاری که در دست من می بینید دوتار کاسه بزرگ است که سر و شکل متفاوتی نسبت به دوتارهای مرسوم دارد. کاسه ساز ترکیبی از تنه ماهی و شکل کدو است. در هر منطقه سازها را بنا بر باورهای سنتی خودشان می ساختند. در مازندران و گیلان و گلستان امروزی هم این مورد صدق می کرد.
این پزوهشگر موسیقی بومی مازندران خاطرنشان کرد: این دوتار مازندرانی حاصل سه سال فعالیت یک تیم پژوهشی است. بعد از ماه ها پژوهش و مطالعه به عامل های استانداردسازی دوتار مازندران شامل عمق و شکل کاسه، دسته و ریزه کاری های فنی و صدادهی رسیدیم. هشت پرده دوتار مازندران هم بر جای خودش باقی است. به جز کردستان که دوتارش با نام تنبور همچنان در جای خود باقی است، مازندران و خراسان بزرگ هم صاحب ساز دوتار بودیم که با اندک تفاوت هایی در هر کدام از این مناطق به کار گرفته می شد.
در آخر این مراسم علاوه بر اجرای کارگاهی و پزوهشی چند قطعه از مقام های موسیقی مازندران، یکی از پیشکسوتان موسیقی منطقه هزارجریب هم گوشه هایی متفاوت و کمتر شنیده شده از چند مقام موسیقی مازندران را اجرا کرد.


منبع:

1401/03/02
11:53:30
5.0 / ۵
567
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,042
بازدید دیروز: 3,533
هفته اخیر: 23,948