معاون صنایع دستی:

كرونا نفس هنرمندان را به شماره انداخته است

كرونا نفس هنرمندان را به شماره انداخته است آتلیه دات کام: معاون صنایع دستی با تکیه بر اینکه کرونا نفس صنعت گران و هنرمندان کشور را به شماره انداخته و ضرر و زیان بسیاری را متحمل شدیم، در این حوزه توضیح داد: از اسفندماه سال قبل تمام نمایشگاه ها، بازارچه های صنایع دستی تعطیل بوده و صادرات چمدانی کشور با وقفه ها و رکودهای بی سابقه ای همراه بود. در کنار آن نبود توریست داخلی و خارجی سبب شده که صنایع دستی جایگاه خویش را در سبد خانوار از دست بدهد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»، پویا محمودیان، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در این برنامه در سخنانی با اشاره به اینکه ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی جهان از لحاظ تنوع است، اظهار نمود: بیشتر از ۹۵ رشته، فعال و صدرنشین جدول جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی است. همینطور ۱۱ شهر و ۳ روستا جهانی هستند که کشور ما صدرنشین این جدول است و سپس چین با فاصله نسبتا زیادی دومین کشور از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی در دنیا بشمار می رود.
او اضافه کرد: می توان اظهار داشت که تعریف ایران با سایر کشورهای جهان در حوزه صنایع دستی متفاوت می باشد. در کشور ما صابون سازی و شمع سازی را جزو صنایع دستی به حساب نمی آورند، اما در سایر کشورهای دیگر مانند آلمان اینطور نیست و یا در کشور لبنان یکی از بارزترین صنایع دستی آنها صابون سازی است.
محمودیان با اشاره به اینکه خلاقیت و نوآوری موتور محرکه صنایع دستی نسل جدید است، اظهار داشت: اینکه روزی صابون سازی یا شمع سازی را در کنار هنرهای دیگری همچون قلم زنی، آبگینه، فرش، سفال، منبت و معرق بعنوان صنایع دستی به حساب بیاوریم، بطور قطع مستلزم بازبینی نظریه پردازان و کسانی است که از لحاظ نظریه اشراف کامل بر هنرهای صناعی این کشور با پشتوانه چند هزار ساله دارند. چونکه یکی از مزیت های ایران برای رشته های صنایع دستی پشتوانه چندهزار ساله آن است.
او خاطرنشان کرد: سه بخش مشخص آموزش، تولید و فروش در حوزه صنایع دستی کشور تعریف شده است که هر کدام از این بخش ها، مستلزم برنامه ریزی های جداگانه و هماهنگ با جنس فعالیت خود است. اگر هر حوزه ای نقشه راه و برنامه مدون نداشته باشد، بطور قطع نمی تواند به هدف گذاری در راه رشد و توسعه برسد.
محمودیان اظهار داشت: تمام تلاش معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در ۳۱ استان کشور این است که بتواند یک برنامه جامع در حوزه صنایع دستی متناسب با ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی داشته باشد. صنایع دستی کشور از نداشتن برنامه ای مدون رنج نمی برد، چونکه در برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت در این عرصه، در هر سه حوزه توانستیم موفقیت های خوبی کسب نماییم و آنچه که در دست تدوین است، برنامه ریزی دراز مدت در این حوزه می باشد. سندهای کشور در این عرصه از ۲ تا ۵ سال تدوین می شوند در حوزه هنر و صنایع دستی هم با عنایت به ظرافت های این حوزه، این مسائل باید کاملا لحاظ شوند.
محمودیان ضمن اشاره به اینکه نگرانی در حوزه از بین رفتن صنایع دستی نخواهیم داشت، اظهار داشت: از آغاز دولت تدبیر و امید تا کنون، توانسته ایم از منسوخ شدن ۹۹ رشته صنایع دستی جلوگیری نماییم و با برنامه ریزی آنها را به چرخه تولید بازگردانیم که این نشان از یک برنامه ریزی مناسب دارد.
او با اشاره به اینکه بدون شک مشکلاتی در حوزه صنایع دستی وجود دارد، اضافه کرد: کرونا نفس صنعت گران و هنرمندان کشور را به شماره انداخته و ضرر و زیان بسیاری را متحمل شدیم. از اسفندماه سال قبل تمام نمایشگاه ها، بازارچه ها صنایع دستی تعطیل بوده و صادرات چمدانی کشور با وقفه ها و رکودهای بی سابقه ای همراه بود و در کنار آن نبود توریست داخلی و خارجی و با عنایت به شرایط اقتصادی، صنایع دستی جایگاه خویش را در سبد خانوار از دست داده و این عوامل سبب شده تا صنعت گران و هنرمندان کشور زیان های بسیاری را متحمل شوند.
محمودیان تصریح کرد: سامانه ای در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تولی گری صنایع دستی و هنرهای سنتی و با هدف ساماندهی به وضعیت کسب و کارهای صنایع دستی وجود دارد که یکی از عمده ترین رسالت های این سامانه عرضه مجوزهای تولید کارگاه انفرادی، جمعی و کارت صنعتگری است. برپایه آمار، بالغ بر ۴۹۸ هزار نفر از کل ۳۱ استان کشور در این سامانه ثبت نام شده اند. اما برآورد ما از خانواده بزرگ صنایع دستی کشور چیزی بیشتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است که هنوز به این سامانه رجوع نکردند و اطلاعات آنها ثبت نشده است. امید است با هدف گذاری صورت گرفته، اطلاعات سایر عزیزان هم در این سامانه ثبت و ضبط شود.
محمودیان درباره خصوصیت های این سامانه هم توضیح داد: افرادی که در این سامانه ثبت نام می کنند، دارای کارت شناسنامه هنرمندان خواهند شد که به این واسطه می توانند در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت نمایند و از تسهیلات و بیمه بهره ببرند.
معاون صنایع دستی همینطور اعلام نمود که آئین نامه ماده ۱۴ به دیبرخانه هیات دولت برای تصویب و ابلاغ فرستاده شده و حداکثر تا یک ماه دیگر شاهد ابلاغ آئین نامه ماده ۱۵ هم در کمیسیون اصلی فرهنگی هیئت دولت خواهیم بود.
او در انتها اظهار داشت: بر مبنای آمار گمرکات از سال ۹۳، تا پیش از شرایط کرونا صادرات صنایع دستی با رشد پیوسته روبه رو بود و مهم ترین چالش در حوزه صنایع دستی بحث فروش است. فروش کلیدی ترین و اساسی ترین مساله صنایع دستی ما است.

آیا واقعا صنایع دستی صدرنشین است؟
در ادامه برنامه، سیدغنی نظری خانقاه، سخنگوی فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی اظهار نمود: صنایع دستی نتوانسته وارد عرصه عمومی جامعه شود و در میان مردم حضور داشته باشد. در رسانه ملی به سادگی عنوان می شود که کشور ما در حوزه صنایع دستی صدرنشین است، اما آیا حقیقت های بیرونی نشان دهنده این مساله است؟ و آیا در بعد کیفیت هم صدرنشین هستیم؟
خانقاه افزود: در بحث هایی که در جلساتی که تابحال با وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی داشتیم، محور گفتگو و بحث در مجموع سه جلسه، ۸۰درصد در حوزه گردشگری، ۲۰درصد در حوزه میراث فرهنگی و صفر درصد در حوزه صنایع بوده و متاسفانه نگاه وزارت به این مورد عملا نشان دهنده اهمیت به حوزه صنایع دستی نیست.
وی با اشاره به اینکه آمارها در حوزه های مختلف صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی چندان بازگوی حقیقت نیست، اظهار داشت: یک دهه است که وضعیت صنایع دستی کشور روند نزولی داشته و نمی توان اظهار داشت که تنها کرونا عامل بوده بلکه کرونا مزید بر علت است.
خانقاه با اشاره به اینکه قانون جامع پشتیبانی از هنرمندان صنای دستی در مجلس به تصویب رسیده است، توضیح داد: از لحاظ قانون در این عرصه هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، برای بهره مند شدن ذی نفعان این قانون، باید آئین نامه اجرایی وجود داشته باشد و باید دولت به تنظیم آن بپردازد.
او تصریح کرد: حقیقت این است که از ظرفیت رایزن های فرهنگی در حوزه صنایع دستی غافل شده ایم. این درحالی است که نزدیک به ۸۰ رایزن فرهنگی در خارج از کشور داریم که می توانند در امر فرهنگسازی به ما کمک کنند.
خانقاه همینطور ضمن اشاره به اینکه بحث سازمان های مردم نهاد مغفول واقع شده است، اظهار داشت: در حوزه صنایع دستی باید سازمان های مردم نهاد تشکیل و حمایت شوند.




منبع:

1399/11/09
16:04:00
0.0 / ۵
1034
تگهای خبر: آموزش , خلاقیت , شركت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,175
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 34,541