برای نجات چگاسفلی، كودكان نقاشی می كشند

برای نجات چگاسفلی، كودكان نقاشی می كشند به گزارش آتلیه دات کام یک ناشر کتاب های میراث فرهنگی برای معرفی و حفاظتِ محوطه ی تاریخی ˮچگاسفلیˮ، با برگزاری مسابقه ی نقاشی از آثار به دست آمده در این محوطه توسط باستان شناسان، از کودکان خواست آنها را نقاشی کند تا آثارشان در چارچوب کتابی منتشر شود.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، بیشتر از یک ماه از تعرض به محوطه تاریخی چگاسفلی با لودرهایی که به دستور دهیاری و شورای روستای چگاسفلی به سینه این محوطه باستانی چنگ زدند می گذرد؛ اقدامی که به نام جدول کشی برای دفع آب های سطحی انجام شد و پس از گذشت یکی دو روز بالاخره کار متوقف گردید تا شاید برنامه ریزی دیگری برای این خواسته مردم روستای چگاسفلی صورت گیرد.
هرچند در طول چند سال قبل و به واسطه اهمیت این محوطه باستانی، برخی از باستان شناسان ملی و بین المللی در نامه های جداگانه درخواست حفاظت از این محوطه و ثبت جهانی آنرا داشتند، اما پس از این تعرض هم رئیس پژوهشکده دیرینه شناسی از انجام شکایت های حقوقی توسط بخش های مختلف وزارتخانه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان برای تجاوز به عرصه و حریم چگاسفلی در خوزستان اطلاع داد.
هر چند در این مدت و در کنار نامه های جداگانه دیگری که به تعرض به چگاسفلی معترض بودند، انجمن علمی باستان شناسان هم با نوشتنِ نامه ای که رونوشت آن به سیدابراهیم رئیسی - رئیس قوه قضاییه -، علی­ اصغر مونسان - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - و غلامرضا شریعتی - استاندار خوزستان - هم ارسال شده است، نسبت به این وضعیت معترض شدند و اصل نامه را به معاون اول رئیس جمهور – نوشتند.
در کنار همه این اقدامات حالا هم انتشارات "دادکین" بعنوان تنها انتشارات حوزه میراث فرهنگی در جهت فرهنگ سازی و علاقمندی کودکان به آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور، با برگزاری مسابقه نقاشی، می خواهد تا کودکان را با محوطه چگاسفلی آشنا کند.
در این مسابقه نقاشی مقرر است، کودکان با محوطه چگاسفلی در بهبهان و طرح ها و نقش هایی جذاب از فرهنگ پنج هزارساله ایران آشنا گردند. در انتها هم مقرر است آثار منتخب، در کتابی ویژه از جانب این انتشارات چاپ و توزیع شود.
کودکان ۶ تا ۱۲ سال مخاطبان این مسابقه نقاشی هستند و می توانند هر اثر خویش را در قطع A۴ کشیده و در برگه ای جداگانه یک پاراگراف با حداکثر ۲۰۰ کلمه درمورد محتوا و پیام اثر به خط خودشان بنویسند و تا ۱۵ بهمن آثار خویش را به ایمیل dadkinpublisher@gmail.com یا به صندوق پستی تهران ۳۵۶۳-۱۵۸۷۵ به نام انتشارات ارسال نمایند.
علاقمندان برای آشنایی با همه ضوابط شرکت در این مسابقه و آثار به دست آمده از محوطه چگاسفلی برای نقاشی آنها، می توانند به آدرس «miraskhabar.ir» رجوع کنند.
از طرفی اکرم لباف نژاد - مدیر مدرسه باغچه بان - برای آشنایی کودکان ناشنوا با میراث فرهنگی، فیلمی را برای معرفی چگاسفلی ضبط و منتشر نموده است و حتی مقرر است هر پنج شنبه درباره ی یکی از آثار تاریخی کشورمان برای ناشنوایان توضیح دهد.




منبع:

1399/10/29
10:54:27
0.0 / ۵
1432
تگهای خبر: چاپ , شركت , كتاب , مسابقه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,892
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 31,975