نامدارانی که در طراحی زبده بودند به علاوه اسامی

نامدارانی که در طراحی زبده بودند به علاوه اسامی آتلیه دات کام: طراحی یکی از قدیمی ترین اشکال هنرهای تجسمی با سابقه طولانی و متنوع است. با وجود این که طراحی همیشه گزینه محبوبی برای علاقه مندان به کارهای خلاقانه محسوب شده است، طراحی ها اغلب تحت تاثیر نقاشی و مجسمه سازی قرار گرفته اند.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، خیلی از هنرمندانی که برای خلق تابلوهای نقاشی رنگارنگ به شهرت رسیده اند، در خلق طراحی نیز چیره دست بودند. در حقیقت نقاشان ماهری همچون «میکل آنژ»، «داوینچی» و «روبنس» جهت بررسی سوژه ها و ترکیب بندی ها بارها طرح اولیه را پیش از نقاشی کردن آماده می کردند.
در ادامه با تعدادی از مشهورترین هنرمندانی که از در طراحی کردن مهارت داشتند، آشنا می شوید:

«لئوناردو داوینچی»


تولد: ۱۵ آوریل، ۱۴۵۲ ایتالیا
درگذشت: ۲ مه، ۱۵۱۹ میلادی فرانسه
آثار مهم: مونالیزا، مرد ویترویوسی
جنبش هنری: رنسانس ایتالیایی
با آنکه خیلی از مردم «داوینچی» را بواسطه نقاشی های مشهوری همچون «مونالیزا» می شناسند، حس کنجکاوی لایتناهی او موجب شد که حوزه های مختلف هنر، مهندسی و طبیعت را تجربه کند و تمامی علاقه مندی های وی را می توان در دفتریادداشت هایش پیدا کرد.
در این دفتریادداشت ها صدها طرح دقیق در مورد آناتومی انسان، حیوانات، زندگی گیاهان، اختراعات و موارد دیگر وجود دارد. این طراحی ها نشان می دهند که داوینچی چگونه از نقاشی ها برای تفکر انتقادی و همین طور حل مسائل استفاده می کرد.
«داوینچی» علاوه بر این که مواد اولیه متفاوتی را برای خلق آثار هنری امتحان کرده بود، روش های مبتکرانه را برای خلق ترکیب های خیره کننده به کار می گرفت. در حقیقت، ترکیب مثلثی «داوینچی» که امضای او شمرده می شود، امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یکی از دوست داشتنی ترین طرح بندی های بصری نقاشی شناخته می شود. با آنکه «داوینچی» بیشتر برای خلق نقاشی هایی همچون «مونالیزا» و «شام آخر» به عنوان یک اسطوره در تاریخ هنر شناخته می شود، اما کارنامه هنری او تقریباً کوچک بود: فقط ۱۷ مورد اثر منسوب به او امروزه بجای مانده است.
درباره این هنرمند بیشتر بخوانید:
چرا همه می خواهند با «مونالیزا» عکس بگیرند؟
نقاشی های ناتمام «داوینچی» کدام اند؟

«آلبرشت دورر»


تولد: ۲۱ مه ۱۴۷۱
درگذشت: ۶ آوریل ۱۵۲۸
آثار مهم: کرگدن دورر، آدم و حوا
«آلبرشت دورر» که هنرمند رنسانس شمالی بود، درحقیقت اولین هنرمندی بود که چاپگری را به صورتی از هنر زیبا ارتقاء داد. او برمبنای طراحی های دقیق خود حکاکی روی چوب و چاپ فلزی تولید کرد. این اولین باری بود که کسی اهتمام کرد چنین تصاویر واقع گرایانه را تکثیر کند و موفقیت چشم گیر آن متعاقباً الهام بخش هنرمندان دیگر برای ساخت و تولید آثار چاپی شد.

«میکل آنژ»


تولد: ۶ مارس ۱۴۷۵، ایتالیا
درگذشت: ۱۸ فوریه ۱۵۶۴ ایتالیا
آثار مهم: سقف کلیسای سیستین، مجسمه داوود
جنبش هنری: رنسانس ایتالیایی
برای بسیاری، میکل آنژ هنوز هم بزرگترین هنرمند تمام ادوار تاریخ است. تسلط او بر حوزه های مختلف همچون نقاشی، مجسمه سازی و معماری بی نظیر است. با این وجود، هسته اصلی تمرین خلاقانه او، طراحی بود.
این هنرمند ایتالیایی پیش از ساخت هر نقاشی و مجسمه طرح های مختلفی از پیکر انسان خلق می کرد. این طراحی ها درک عمیقی از آناتومی و فیزیولوژی را نشان میدهد و بینشی را در مورد چگونگی رویکرد «میکل آنژ» به ترکیب های پیچیده اش ارائه می کند.

«رامبرانت»


تولد: ۱۵ جولای ۱۶۰۶ هلند
درگذشت: ۴ اکتبر ۱۶۶۹ هلند
آثار مهم: گشت شبانه
جنبش هنری: باروک
«رامبرانت فان راین» به اندازه ای شهرت دارد که ما حتی امروزه این نقاش چیره دست هلندی را با نام کوچک صدا می زنیم. او که تابلوهای نقاشی با موضوعات مختلفی همچون منظره و صحنه های تاریخی و اسطوره ای را خلق می کرد، در بخش اعظمی از قرن هفدهم میلادی چهره برجسته هنر هلند بود. او علاوه بر این که تعدادی از مهم ترین پرتره های گروهی عصر طلایی هلند را خلق کرده است، حدود ۸۰ خودنگاره در قالب تابلو نقاشی و طراحی از خود بجای گذاشت.
بهره گیری استادانه «رامبرانت» از نور، او را به یکی از محبوب ترین نقاشان در میان هنردوستان امروزی تبدیل نموده است. تابلوهای نقاشی «گشت شبانه» و «کلاس تشریح دکتر نیکولاس تولپ» از مشهورترین آثار هنری او به شمار می روند.
رامبرانت توسط مجسمه ساز پرکار «آگوست رودن» به عنوان «غول بزرگ هنر» عنوان شد. وی در طراحی هایش به سبب توانایی اش در به تصویر کشیدن سریع و مطمئن مناظر و سوژه ها شهرت داشت.
«دیوید هاکنی»، هنرمند بریتانیایی نامدار، طراحی «کودکی که راه رفتن را می آموزد» اثر «رامبرانت » را تحسین کرد و اظهار داشت: «فکر می کنم این بهترین طراحی است که تابحال انجام شده است... این طراحی باشکوه است، باشکوه».
درباره این هنرمند بیشتر بخوانید:
سلفی های «رامبرانت»!
«گشت شبانه»ای که اصلا شب اتفاق نیفتاد!

«پیتر پل روبنس »
تولد: ۲۸ ژوئن سال ۱۵۷۷، آلمان
درگذشت: ۳۰ مه ۱۶۴۰ بلژیک
آثار مهم: نبرد آسمان، رستاخیز
جنبش هنری: باروک
«پیتر پل روبنس» که به سبب به کارگیری از رنگ های گیرا و ترکیب بندی های پویا شهرت دارد، یکی از تأثیرگذارترین نقاشان دوره باروک است. او پیش از روند خلق یک نقاشی سفارشی را شروع کند، بارها طراحی های مقدماتی را در مورد سوژه های خود خلق می کرد. «روبنس» می توانست فقط با تنها با بهره گیری از چند خط حرکات و احساسات را منتقل کند.

«ویلیام ترنر»


تولد: ۲۳ آوریل ۱۷۷۵ انگلستان
درگذشت: ۱۹ دسامبر ۱۸۵۱ انگلستان
آثار مهم: باران، بخار و سرعت
جنبش هنری: رمانتیسم
«جوزف مالورد ویلیام ترنر» به خاطر نقاشی هایی از مناظر رمانتیک و دریایی خود شناخته شده است. «ترنر» همین طور در طول زندگی خود ۳۰۰۰۰ اثر روی کاغذ تولید کرد. «ترنر» از جوانی شروع نمایش و فروش نقاشی های خودرا شروع کرد. او بعدها همه چیز را از طراحی های توپوگرافی گرفته تا طراحی های پویا را تولید کرد که درحقیقت طراح های اولیه نقاشی های بزرگتر او بودند.

«ژان اگوست دومینیک انگر»


تولد: ۲۹ اوت سال ۱۷۸۰ فرانسه
درگذشت: ۱۴ ژانویه ۱۸۶۷ فرانسه
جنبش هنری: نئوکلاسیسم
«ژان آگوست دومینیک اینگر»، هنرمند نئوکلاسیک، به خاطر خلق نقاشی هایی در ابعاد بزرگ شهرت داشت که با بهره گیری از مهارتهای سنتی خلق می شدند. طراحی های گوناگون و پرتره های گرافیتی او به سبب دقت آنها در به تصویر کشیدن ظاهر فیزیکی و شخصیت سوژه بسیار مورد احترام بودند.

«ادگار دگا»
تولد: ۱۹ جولای ۱۸۳۴ فرانسه
درگذشت: ۲۷ سپتامبر ۱۹۱۷ فرانسه
جنبش هنری: امپرسیونیسم
در صورتیکه بیشتر امپرسیونیست ها از مناظر زیبا الهام می گرفتند، هنرمند فرانسوی ادگار دگا ترجیح می داد از سوژه های انسانی، خصوصاً آنهایی که درحال حرکت هستند، نقاشی خلق کند. او علاوه بر خیلی از نقاشی های شناخته شده اش، طراحی های بی شماری با مداد و پاستل خلق کرد که هر کدام از آنها نشان دهنده مهارت وی در به تصویر کشیدن شکل انسان در حین حرکت است.

«آنری دو تولوز-لوترک»


تولد: ۲۴ نوامبر ۱۸۶۴ فرانسه
درگذشت: ۹ سپتامبر ۱۹۰۱ فرانسه
جنبش هنری: پست امپرسیونیسم
«آنری لوترک» که با هنرمندانی همچون «وینسنت ون گوگ» و «پل گوگن» معاصر بود، بیشتر عمر خودرا در کارهای مربوط به تئاتر پاریس صرف کرد. «تولوز-لوترک» در پوسترهای خود با به کارگیری استادانه از خط هنرمندان مشهور آن زمان را به تصویر می کشید. طراحی های وی حرکت رقص و انرژی شب زنده داری پاریسی را در دوران معروف به عصر طلایی اروپا به تصویر می کشید.

«آنری ماتیس»
تولد: ۳۱ دسامبر ۱۸۶۹ فرانسه
درگذشت: ۳ نوامبر ۱۹۵۴ فرانسه
جنبش هنری: پست امپرسیونیسم، فوویسم
«آنری ماتیس» به عنوان یک طراح چیره دست به سبب مهارت باورنکردنی اش در بکارگیری خطوط شهرت دارد. خطوط منحنی و روان «ماتیس» امضای کار او بود و این هنرمند به وضوح اهمیت طراحی را برای تمرین هنری خود درک می کرد.

«پابلو پیکاسو»


تولد: ۲۵ اکتبر ۱۸۸۱ اسپانیا
درگذشت: ۸ آوریل ۱۹۷۳ فرانسه
جنبش هنری: کوبیسم
«پابلو پیکاسو» در فعالیت هنری ۷۹ساله خود چندین بار سبک نقاشی کردن خودرا تغییر داد. با اینحال این هنرمند در طول تغییرات خلاقانه ی گوناگون خود، روشی منحصربه فرد برای به تصویر کشیدن دنیای اطراف خود در نقاشی ها را حفظ کرد. طراحی های بجای مانده از او نشان میدهد که چگونه این هنرمند اسپانیایی تنها با چند خط پررنگ فرم سوژه های خودرا ایجاد می کرد.
درباره این هنرمند بیشتری بخوانید:
پیکاسو چگونه «پیکاسو» شد؟
تحول «پیکاسو» را در این نقاشی ها مشاهده کنید





منبع:

1402/12/25
12:00:18
5.0 / ۵
224
تگهای خبر: پوستر , تركیب بندی , تصویر , چاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,538
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 38,667