در سمپوزیوم سوم مفاخر و پس از حاشیه های قبل

حساسیت برای شباهت سردیس های دانشمندان بیشتر شد

حساسیت برای شباهت سردیس های دانشمندان بیشتر شد یک هنرمند مجسمه ساز از تاکید بر شباهت هرچه بیشتر سردیس ها با شخصیت در سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به حواشی دوره گذشته ما تمام تلاش خویش را به کار بردیم تا بتوانیم بیشترین حد شباهت را در ماکت اولیه ایجاد نماییم.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، عفت جلیل نژاد از هنرمندان سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ـ ویژه دانشمندان ـ از ساخت سردیس دکتر ابوالقاسم گرجی، اطلاع داد و در این حوزه اظهار داشت: کار ما در این دوره با یک ماکت شروع شد و از آنجائیکه استاد در قید حیات نبودند، تحقیقات من، صرفاً بر مبنای یک فیلم مستند از ایشان شکل گرفت و من حدودا بخش مهمی از شخصیت و دیدگاه های ایشان را از همان فیلم مستند که در ارتباط با سنین بالای این چهره شاخص بود درک کردم. اما اساسا ملاک کار سردیس دکتر گرجی، را بر اساس عکسی که در فضای اینترنت هم بسیار دیده می شود، قرار دادم؛ ازاین رو کار نسبتا جوان تر از فیلم مستندی است که از این چهره ساخته شده است.
جلیل نژاد، تحقیق و شناخت شخصیت سوژه مورد نظر را یک لزوم خواند و بیان نمود: بطور حتم، شناخت یک چهره و شخصیت در کیفیت و نحوه کار هنرمند اثرگذار است، به همین خاطر، خیلی از دوستان، به معاشرت با چهره های مورد نظر خود پرداختند تا امکان شناخت بیشتری از این شخصیت ها داشته باشند.
او درباره شباهت سردیس با شخصیت مورد نظر، اظهار داشت: با عنایت به حواشی دوره گذشته ما تمام تلاش خویش را به کار بردیم تا بتوانیم بیشترین حد شباهت را در ماکت اولیه ایجاد نماییم. به همین خاطر من با کتاب و فیلمی که از مرحوم دکتر گرجی باقیمانده بود، تلاش کردم که این مورد را در مرکز توجه خود قرار دهم و حتی بر مبنای فیلم مستند، طرز صحبت کردن، ایشان را هم در حس کار بیاورم. البته بدیهی است که روند کار من در این راه متفاوت از سایر هنرمندان بود، چونکه سردیس من از کسانی که در قید حیات بودند، متفاوت بود.
این هنرمند مجسمه ساز، درباره برگزاری این دوره از سمپوزیوم به صورت آنلاین، بیان نمود: تعامل هنرمندان با یکدیگر و مردم همچون الزامات سمپوزیوم است که متاسفانه به علت کرونا در این دوره امکان پذیر نیست. با این وجود من معتقدم که برگزاری سمپوزیوم یک اتفاق خوب است که در هر صورتی باید صورت گیرد چونکه بطور قطع برگزار شدن چنین رویدادهایی بهتر از سکوت فرهنگی است.
جلیل نژاد تصریح کرد: بدیهی است که سمپوزیوم مفاخر با تکرار و تداوم به سمت بهبود و کیفیت بیشتر حرکت می کند؛ ازاین رو امیدوارم که در دوره های بعدی شاهد حضور بیشتر هنرمندان و ساخت سردیس های بیشتری باشیم و کار در این عرصه به یک دوره خاص محدود نشود.
او افزود: کار در این دوره به صورت آنلاین است یعنی هر هنرمندی در استودیو خود مشغول به کار است و امکان تعامل چندانی برای قضاوت سطح کارها نیست با این وجود من از روند کنونی راضی هستم.
به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، ابوالقاسم گرجی (زاده ۱۳۰۲ در تهران - درگذشته ۱۳۸۹ در تهران) استاد ممتاز دانشگاه تهران، فقیه و حقوقدان، دانش آموخته فلسفه و حکمت اسلامی از دانشکده الهیات، نوزدهمین رئیس دانشگاه تهران و چهره ماندگار ایران در دومین همایش چهره های ماندگار سال ۸۱ بود.
سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران با مبحث دانشمندان کشور، این روزها با حضور ۲۱ هنرمند مجسمه ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.



1399/09/18
17:45:26
5.0 / ۵
1300
تگهای خبر: آنلاین , استودیو , عكس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 851
بازدید دیروز: 4,940
هفته اخیر: 36,870