اختتامیه جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع) انجام شد

اختتامیه جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع) انجام شد آتلیه دات کام: اولین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ع) که توسط دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار گردید، با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی بالاترین ها و برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده در مشهد پایان یافت.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد (ع) با وسیع خواندن مفهوم صنایع خلاق فرهنگی، آن را شامل چهار خاصیت پشتیبانی دانش بنیان، خلاقیت و نوآوری، داشتن سرمایه فکری و اثر فرهنگی عنوان نمود و اظهار داشت: صنایع خلاق فرهنگی که این جشنواره بدنبال آنست نیازمند الزاماتی است. یکی از این الزامات پیوند این صنعت با حکمت است. حکمت از سنخ علمی است که پشتوانه آن خرد ناب است. دومین الزام تقویت دانش بنیادها محسوب می شود. الزام سوم مالکیت معنوی است، مسئله ای که فراموش شده در عرصه صنعت ماست.
وی افزود: چهارمین الزام حمایت در تجاری سازی است. هنرمندی که اثری را خلق کرده است باید حمایت شود تا بتواند خلق جدیدی را نیز به وجود بیاورد. و پنجمین الزام تقویت محتواست. ما باید محتوا و معارف دوده را بتوانیم در این صنایع خلاق تجلی بدهیم.
در ادامه مرتضی رجوعی، رییس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) نیز در این مراسم ابتکار این جشنواره را برگرفته از سیاست های ابلاغی تولیت آستان قدس رضوی دانست و بیان کرد: این جشنواره دو هدف اصلی را دنبال می کند؛ هدف اول توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر فرهنگ رضوی و هدف دوم جریان سازی و امتداد اجتماعی زیارت و اصلاح سبد مصرف فرهنگی خانواده ها است.
وی ادامه داد: در کمیته علمی جشنواره بنا شد که برمبنای رسالت ها و ماموریت های آستان قدس رضوی، آثار مبتنی بر حوزه های کلیدی همچون بازی های کامپیوتری، اسباب بازی و سرگرمی، ایده های نوآورانه در هنرهای دیداری و شنیداری، واقعیت افزوده و مجازی، نرم افزارهای کاربردی، ایده های خلاقانه در عرصه طراحی معماری اسلامی، صنایع دستی و هنرهای کاربردی، ایده های نوآورانه در صنعت چاپ، بسته بندی و نشر و مد و پوشاک باشد. با همتی که همکاران ما در دبیرخانه این جشواره داشتند پنج رویداد هم در سطح کشور با مشارکت گسترده دانشگاه ها و پژوهشگاه های معتبر انجام شد.
او درباره ی آثار مورد داوری قرار گرفته هم اظهار داشت: آثاری که به جشنواره رسید در مرحله اول بیش از ۸۰۰ اثر بود که ۴۰۰ اثر از این مرحله عبور کردند. پس از داوری تخصصی ۶۰ اثر از ۴۰۰ اثر برگزیده شدند که در نمایشگاه مربوط به آثار برگزیده در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت و از این بین ۸ اثر نیز حائز رتبه های برتر شدند و دو اثر نیز در بخش دانش آموزی شایسته مورد تقدیر قرار گرفتند.
در ادامه محمد جواد استادی، دبیر بخش هنری این جشنواره در گزارشی با قدردانی از نقش آستان قدس رضوی در حوزه سازی و اعتلای گفتمان زیارت اظهار داشت: شاید برخی، خدمات آستان قدس رضوی را تنها به ارائه خدمات فیزیکی به زوار تقلیل دهند در صورتیکه آستان قدس رضوی این ماموریت را دارد که گوهر بی نظیر زیارت را در جنبه های مختلف معرفتی، اجتماعی و فرهنگی برای هر کسی که بتواند از این مفهوم استفاده نماید عرضه نماید.
وی اظهار داشت: پیوند سه حوزه مهم هنر، دانش و نوآوری می تواند زمینه ساز تولید محصولات، ایده ها و خدمات بزرگی باشد و بخش های مختلف در برگزاری این جشنواره تلاش کردند تا در همکاری با یکدیگرا ین حوزه ها را متبلور کنند.
استادی اشاره کرد: باید تلاش نماییم محصولات تولید شده توسط این هنرمندان جشنواره را به تولید انبوه رساند و به دست مصرف کنندگان برسانیم. بعد از امروز باید کار خودرا شروع نماییم.
به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، در آخر این مراسم از آثار برگزیده در بخش های مختلف تقدیر گردید.



1402/12/12
14:53:49
5.0 / ۵
248
تگهای خبر: تخصصی , جشن , جشنواره , چاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,987
بازدید دیروز: 4,745
هفته اخیر: 37,565