سعد القدومی ـ رییس شورای جهانی صنایع دستی تشریح كرد

ایران با بحران فروش فرش مواجه است؟

ایران با بحران فروش فرش مواجه است؟ آتلیه دات کام: آتلیه دات کام: رئیس شورای جهانی صنایع دستی که به همراه تعدادی از هنرمندان کشورهای دیگر برای حضور در جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین ۸) حضور پیدا کرده بود، در حاشیه نمایشگاه با خبرنگاران گفت و گو کرد.


به گزارش خبرنگار ایسنا، سعد القدومی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور در جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر، اظهار داشت: انجمن میراث فرهنگی نزدیک به ۶۰ سال است که درحال فعالیت است. هدف این انجمن تنها توسعه صنایع دستی نیست و در کنار آن به حفظ صنایع دستی بصورت ملی نیز اهمیت می دهد.
او اظهار داشت: بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ پلی ارتباطی میان میراث فرهنگی بین الملل و میراث فرهنگی ایران شکل گرفت. آن زمان مادر من در کشور کویت رئیس این انجمن بود. این انجمن تمام تلاش خودرا کرده که پلی ارتباطی میان صنایع دستی کشورهای مختلف دنیا، خصوصاً در خاورمیانه بوجود آورد.
القدومی توضیح داد: این انجمن که در کشور کویت تشکیل شده بین پنج قاره ارتباط به وجود آورده و سعی شده است که تاریخ ایران و هنرمندانش به جامعه جهانی شناسانده شوند و فعالیت بین المللی داشته باشند. این می تواند راهی بسیاری عالی باشد به جهت اینکه صنایع دستی ایران تبلیغات جهانی داشته باشد.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی افزود: انجمن دو هدف عمده را بطور خاص دنبال می کند و نخستین هدف آن ایجاد شهر صنایع دستی است. در زمان حضور مادرِ من از سال ۲۰۱۲ این فعالیت ها شروع و نسبت به ایران توجه ویژه ای شد. در سرتاسر جهان شهر و روستاهای جهانی شناسایی و ثبت جهانی شدند. از سمت ایران نیز تقاضایی برای حضور در هیات ژوری این انجمن بود و تا ۲۰۲۱ جهت بررسی شهرهای ایرانی سفرهایی به ایران انجام شد. داوران بین المللی از چهار زمینه شهرها را ارزیابی کردند.
او اضافه کرد: دومین فعالیت این انجمن جایزه بهترین صنایع دستی است؛ از سرتاسر دنیا برای این انجمن صنایع دستی فرستاده می شود تا جایزه دریافت نمایند. اهمیتی ندارد که اثر هنری با چه تکنیکی به وجود آمده باشد و فقط مهمست که با دست تولید شده باشد.
وی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی ایران به ۶۷ هزار هنرمند در سرتاسر ایران دسترسی دارد و برای معرفی آنان به انجمن ما تلاش نموده است. از سر تا سر ایران هر کسی می تواند برای ثبت اطلاعاتش در انجمن اقدام کند؛ برای اهدای جایزه هنرمندان هم آثار خودرا به انجمن ارسال خواهند کرد و هیات ژوری بهترین را انتخاب می کند.
القدومی افزود: این انجمن مستقل از یونسکو است اما هر آن چه که ما تایید نماییم از طرف یونسکو نیز مورد تایید خواهد بود. سازمان یونسکو بوسیله سازمان ما می تواند متوجه شود که چه آثاری ثبت بین الملل شده است. اگر در حقیقت تاییدیه ما را داشته باشید بوسیله تایید ما در یونسکو نیز به رسمیت شناخته خواهید شد.
او اظهار داشت: شهر جهانی صنایع دستی پروژه اولیه برای یونسکو بود که بعداً تغییر نمود. هر دو پروژه ـ ایجاد شهر صنایع دستی و اهدای جایزه بهترین صنایع دستی ـ را پس از تغییر اهداف یونسکو ادامه دادیم. یکی از اهداف ما حفظ سنت هاست و این که مطمئن باشیم برای ایجاد صنایع دستی از محصولات ارگانیک استفاده می شود.
سعد القدومی در توضیح آثار برگزیده از طرف این انجمن اظهار داشت: انجمن ما حق دارد که آثار را نگه دارد و به همین دلیل در ازبکستان موزه ای داریم که ۱۵۰ اثر در آن به معرض نمایش گذاشته شده است. با شرکت در این رویداد هر کسی که مدرک دریافت کند می تواند آسان تر در سایر مسابقات شرکت نماید.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی درباره ی آثاری که در موزه به نمایش درآمدند، اظهار داشت: آثار نگهداری شده در موزه به سبب کوشش های مادرم و در حقیقت به صورتی هدیه ایشان بوده است. ایشان معتقد بودند هنرها نباید ارتباطی با سیاست، نژاد و عقاید داشته باشد.
او اضافه کرد: تا پیش از سال ۲۰۱۲ ایران مشکلات زیادی داشت؛ چونکه سیاست در جامعه صنایع دستی مداخلات زیادی داشت. تا به امروز کوشش های زیادی انجام شده تا این که این آثار در سطح جهانی ثبت شوند. در حقیقت فارغ از سیاست به اثر هنری و تاریخ ورود شده است.
القدومی اظهار داشت: در مسافرت قبلی که مادرم به ایران آمده بود از تبریز به اصفهان و همچنین مشهد سفر کرد؛ چونکه ایشان می خواستند که بعضی شهرها را ثبت جهانی کنند. در ۱۲ سال گذشته، مادر من به همه جهان سر زد.

او درباره ی علت نقش کمرنگ ایران در برندینگ جهانی اشاره کرد: متاسفانه مشکل شما نیستید، مشکلی که وجود دارد ذهنیت های خارجی است. سازمان میراث فرهنگی ایران مشتاق است که هنرمندان بین المللی را دعوت کند اما متاسفانه در ذهن برخی این نگاه وجود دارد که اگر به ایران سفر کنند، ممکنست با محدودیت روبه رو شوند یا بعدا به آنها ویزا ندهند؛ البته اجازه دهید بگویم اوضاع دارد بهتر می شود.
رئیس شورای جهانی صنایع دستی با اشاره جشنواره صنایع دستی فجر اظهار داشت: در این فستیوال دو مساله من را به شدت تحت تأثیر قرار داد. نخستین اتفاقی که افتاد در افتتاحیه، رژه ای از طرف دانشجویان و کسانی که برای بزرگداشت صنایع دستی آمده بودند صورت گرفت. صنایع دستی باید در سرتاسر جهان زنده نگه داشته شود. تا قبل از این، صنایع دستی در ایران به شکل سنتی انجام می شد اما امروزه بصورت دانشگاهی در دانشگاه ها دنبال می شود و این امر می تواند به زنده ماندن صنایع دستی منجر شود. باید از هر طریق ممکن به زنده ماندن صنایع دستی کمک گردد.
القدومی اظهار داشت: جامعه ایران جامعه ای جوان است که در حقیقت به سمت آموزش دانشگاهی پیش می رود و اتفاقی که برای صنایع دستی افتاده نیز این است که حال بصورت دانشگاهی به انجام می رسد. استادِ دانشگاهی گفت مجله دیجیتال صنایع دستی را طراحی نموده است تا در دسترس جامعه جهانی قرار گیرد. در گذشته آموزش صنایع دستی در دانشگاه کمتر از امروز بود اما امروزه تا مقطع دکتری نیز پیش رفته است.



ایران با بحران فروش فرش مواجه است؟
او در پاسخ به این پرسش که گفته می شود که پاکستانی و هندی ها دارند نقش فرش های ما را می بافند و با بحران فروش فرش مواجه هستیم آیا نمی توان فرش را به عنوان یک کالای فرهنگی و هنری دید؟ اظهار داشت: مساله کپی کردن، موضوعی جهانی است و فقط مربوط به فرش ایران نیست اما موضوع این است که جامعه جهانی، فرش ایرانی را به خوبی می شناسد و می تواند تشخیص دهد که فرش ایرانی است یا کپی از فرش ایرانی است. یک انجمن نیمه خصوصی فرش در تهران فعالیت می کند که با تمام دنیا همکاری می کند.
او اظهار داشت: من تمام این فعالیت ها را به خاطر مادرم ادامه می دهم، ایشان به غیر از این که یک ادیب بزرگ بودند ذهن ریاضی داشتند و رابطه قوی میان ریاضیات و هنر وجود دارد. جمله معروف ایشان این بود که بدون هنرمندان صنایع دستی و هنر صنایع دستی در سرتاسر جهان هیچ تمدنی اتفاق نمی افتاد. تمدن ها بواسطه افرادی به وجود آمده که با فلزها، فرش و... به وجود آمده و لایق این هستند که در بهترین مقام ها قرار گیرند؛ این سابقه ۷ و ۸ هزار ساله دارد. یکی از اهداف مادر من این بود که این هنر حفظ شود و کسانی که فعالیت می نمایند در بالاترین جایگاه قرار گیرند.
موضوع این است که جامعه جهانی، فرش ایرانی را به خوبی می شناسد و می تواند تشخیص دهد که فرش ایرانی است یا کپی از فرش ایرانی است
القدومی در آخر اشاره کرد: تمام این ها را برای عشق انجام می دهم اما متاسفانه نسل جدید به کارهای صنایع دستی نمی پردازند چونکه منافع مالی ندارد. این یکی از وظایف خطیر دولتمردان است که شرایطی را فراهم آورند چونکه اگر کسی نباشد که این کار را با عشق انجام دهد، میراث ملی از بین خواهد رفت.




منبع:

1402/12/01
10:58:16
5.0 / ۵
253
تگهای خبر: آموزش , جشن , جشنواره , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 4,019
بازدید دیروز: 5,537
هفته اخیر: 52,082