بهار اینجاست، سفر به نوستالژی ۳۰ سال پیش

بهار اینجاست، سفر به نوستالژی ۳۰ سال پیش به گزارش آتلیه دات کام، تاریخ هر قومی با فرهنگ عمومی آن معنا می یابد و بخشی از فرهنگ عمومی هر کشوری، بر اساس شعر و موسیقی پای می گیرد. در سده گذشته ی ایران هم دست کم از مشروطه خواهی به این طرف، تعامل فرهنگ عمومی جامعه و موسیقی و ترانه، بسیار جدی و البته پر افت و خیز بوده است. بخشی از این تاریخ پرخاطره، در نقطه عطف هایش، با بهاریه ها شکل گرفته است.


موسیقی ایران پیش و بعد از پیروز انقلاب شاهد تغییرهای پررنگی بود که میتوان گفت از منظرهایی، مسیر آنرا عوض کرد.
بعد از شرایط خاص دهه ۶۰ که تحت تأثیر شرایط انقلاب و جنگ تحمیلی بود، با آغاز دهه ۷۰ تنوع و گشایشی در تولید و عرضه موسیقی ایران شکل گرفت که البته بیشتر حوزه موسیقی پاپ را شامل می شد. رادیو و تلویزیون در آن زمان همچنان مقر نشر موسیقی بود و طبعا تغییر در نگاههای موسیقایی در این رسانه، بر کل حوزه تأثیر می گذاشت.
مخاطبان تلویزیون و رادیو به خاطر دارند که در اوایل دهه ۷۰ با حضور شاعران و موسیقیدانانی در مدیریت موسیقی رادیو، تحولی جدی در عرصه موسیقی پاپ و کلاسیک شبه پاپ ایران به وجود آمد. خیلی از قطعه های موسیقی هستند که شنیدن آنها یادآور خاطره ها و حس نوستالژیکی است؛ چون انتشار آن قطعه ها در مقطع خود خاطره ساز بوده است.
یکی از این قطعه ها که با مبحث بهار، یادآور نوروزهای ابتدای دهه ۷۰ است، اثری است با عنوان «بهار اینجاست» با خوانندگی تورج زاهدی و آهنگسازی حمید شاهنگیان بر روی شعری از زهره نارنجی که به شکل ارکسترال اجرا شده است.

این قطعه را اینجا می توانید گوش کنید:




منبع:

1402/01/07
00:07:37
5.0 / ۵
441
تگهای خبر: سفر , فرهنگ , منظره , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 5,956
بازدید دیروز: 3,332
هفته اخیر: 44,442