خاموشی چهره های ادبی، آرزوی رضا بابک و فیلم جدید مهران مدیری

خاموشی چهره های ادبی، آرزوی رضا بابک و فیلم جدید مهران مدیری آتلیه دات کام: گزارشی از تاریخ چهارشنبه سوری در ایران و چهره های ادبی که خاموش شدند، آروزی رضا بابک برای مردم، نصف قیمت شدن بلیت کنسرت سیروان خسروی و لغو کنسرت ناصر زینعلی، راه اندازی میکروهتل در ایران، پیش فروش بلیت اکران های نوروزی و یادبود عبدالله انوار آن چه بود که در آخرین سه شنبه سال 1401 گذشت.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، آخرین سه شنبه سال ۱۴۰۱ که «چهارشنبه سوری» یکی از آیین های تاریخی نوروز مصادف با آن برگزار می شود، در حالی شروع شد که در گزارشی به شیوه برگزاری جشن چهارشنبه سوری از ابتدا تا امروز پرداختیم، آیینی که حالا سال به سال رنگ عوض کرده و از ماهیت گذشته اش چندان خبری نیست.
در ادامه هم نگاهی به آیین چهارشنبه سوری در خطه آذربایجان داشتیم؛ آیین «چشمه باشی» که در شهرستان نیر درر اردبیل برگزار می گردد و زمانی در خطر فراموشی قرار داشت. حالا، بیش از یک دهه است که احیا شده و هر سال جشنواره «چشمه باشی» در کنار چشمه ای برگزار می شود، آیینی که برای زدودن کهنگی ها و خوش آمدگویی به بهار است.
در این جهت همین طور برخی اماکن تاریخی تهران همچون کاخ سعدآباد، کاخ گلستان و موزه مقدم در اطلاعیه های جداگانه، از تعطیلی سریع در روز سه شنبه ۲۳ اسفندماه، قبل از شروع مراسم چهارشنبه سوری خبر دادند.

سال مرگ چهره ها
در این روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ همین طور از چهره های ادبی نوشتیم که دیگر در بین ما نیستند و در این سال خاموش شدند. چهره هایی همچون هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه)، محمدعلی اسلامی ندوشن، یدالله رویایی، رضا براهنی، احمد مهدوی دامغانی، مفتون امینی، احمد گلشیری، عباس معروفی، ناصر تکمیل همایون، ابوالفضل خطیبی، جواد طباطبایی و عبدالله انوار در این سال از دنیا رفتند.
در این میان «کنزابورو اوئه» یکی از نویسندگان بزرگ ژاپنی و برنده جایزه نوبل ادبیات نیز در سن ۸۸سالگی و «فیلیدا بارلو» مجسمه ساز بریتانیایی چیدمان ها و مجسمه های ابعاد بزرگ، از دنیا رفتند.

یادبود عبدالله انوار
همین طور مراسم یادبود عبدالله انوار، متخصص متون کهن که بتازگی از دنیا رفته است سه شنبه ۲۳ اسفندماه در مرکز همایش های کتابخانه ملی با حضور افرادی همچون آیت الله محمود مرعشی، علیرضا مختارپور (رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی)، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری (رئیس اندیشگاه کتابخانه ملی) و حامد علامتی (مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) اجرا شد. احمد مسجدجامعی در این مراسم «عبدالله انوار» را محصول زمانه ای خواند که علم ایدئولوژیک نبود.

آروز رضا بابک برای مردم
در ادامه گفت وگویی هم با رضا بابک ـ بازیگر و هنرمند پیشکسوت به بهانه تولد او (۲۰ اسفند) داشتیم که چند روزی پس از سالروز تولدش، از امید گفت و از پروژه هایی که تصمیم دارد به انجام برساند و آرزو دارد که رنج همه مردم در ایام پیش رو کمتر شود و سهم بیشتری از لبخند و آرامش داشته باشند.

از اکران های نوروزی و عید فطر تا فیلم جدید مدیری
روز سه شنبه با پیش فروش سه فیلم «عروسی خیابان فرشته»، «فسیل» و «غریب» اکران نوروزی سینماها آغاز شد.
همین طور اعلام گردید که فیلم کمدی «بابا سیبیلو» به عنوان اولین تجربه فیلمسازی بلند فرزند زنده یاد ساموئل خاچیکیان با بازی بهاره رهنما برای اکران عید فطر آماده می شود و میکائیل شهرستانی می خواهد نمایش «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه بیاورد.
و اینکه مهران مدیری هفت سال بعد از آخرین فیلمش در مقام کارگردان، می خواهد فیلم جدیدی را با نام «بن بست» جلو دوربین ببرد.
همین طور کاخ «کرملین» نسبت به اعطای جایزه اسکار به مستندی درباره ی «الکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت روسیه واکنش نشان داد.

تلویزیون بهمن هاشمی را نمی خواهد
بهمن هاشمی که بگفته خودش حدود دو سال است در حوزه اجرا در تلویزیون فعالیتی نداشته، این روزها در عرصه دوبله فعال است و در گفت وگویی با ایسنا، اظهار نمود که اینکه دیگر در تلویزیون مجری نیستم، دعوت نشده ام و نخواستند که باشم.

ویژه برنامه های تلویزیون برای سال تحویل
افزون بر این ها، تلویزیون از ویژه برنامه های تحویل سالش را برای نوروز ۱۴۰۲ آگاهی داد. شبکه تهران نیز دو ویژه برنامه نوروزی ۱۴۰۲ را اعلام کرد، بر این اساس، «پنج ستاره» ویژه تحویل سال پخش می شود و «به خانه برمی گردیم» برای اولین بار نوروزی می شود و فصل چهارم مجموعه تلویزیونی «نون خ» به تهیه کنندگی مهدی فرجی و کارگردانی سعید آقاخانی از اول فروردین ماه از شبکه یک سیما روی آنتن خواهد رفت.

«لینکر» بازمی گردد؛ رییس BBC می رود؟
موضوع «گری لینکر» که توییت هایی در انتقاد از سیاست جدید پناهندگی «ریشی سوناک» نخست وزیر بریتانیا منتشر نموده بود و زبان مورد استفاده وزیران دولت را درباره ی پناهجویان ـ در خصوص تصمیم بازداشت و اخراج آنان از انگلستان ـ به زبان نازی ها در دهه ۳۰ میلادی تشبیه کرد، به یکی از بزرگترین بحران های تاریخ فعالیت کمپانی بی بی سی بدل شد و بعد از کنار گذاشته شدن این فوتبالیست سابق از اجرای برنامه پرطرفدار «مسابقه روز» (Match of the day)، موجی از اعتراضات نسبت به این تصمیم شکل گرفت و خیلی از همکاران و کارشنانسان ورزشی نیز در پشتیبانی از او مبادرت به تحریم این شبکه کردند و حتی کار به جایی رسید که اتحادیه بازیکنان حرفه ای فوتبال انگلیس و مربیان لیگ برتری نیز در پی راهی برای پشتیبانی از این چهره محبوب ورزشی بودند و تهدید به بایکوت این رسانه کردند. اما قبل از این که عمق این بحران برای بی بی سی بیش از پیش شود، امروز «تیم دیوی» مدیر کل این شبکه با عذرخواهی از حواشی به وجود آمده اعلام نمود که «گری لینکر» بدون هیچ محدویتی در استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند به اجرای برنامه پرطرفدار «مسابقه روز» (Match of the day) بازگردد.
بیشتر بخوانید:
ماجرای رفت و برگشت مجری معروف

بلیت کنسرت سیروان خسروی نصف قیمت شد
سیروان خسروی هم در فضای مجازی اعلام نمود که می خواهد سال جدید را با دادن عیدی به مخاطب های موسیقی شروع کند. این خواننده درباره ی عیدی خود به طرفدارانش نوشته: «دوست داشتم سال جدید رو با دادن یه عیدی کوچیک به مخاطب های موسیقی شروع کنم. به همین دلیل تصمیم گرفتم که در کنسرت هشت فروردین، قیمت دو سوم از کل بلیط های کنسرت رو بیش از ۵۰ درصد کاهش بدیم.»

کنسرت ناصر زینعلی لغو شد
این در شرایطی است که ناصر زینعلی ـ خواننده موسیقی پاپ ـ قرار بود ۲۱ و ۲۲ اسفند ماه در سالن حافظ شیراز به روی صحنه برود اما هر دو شب از کنسرتهای او با وجود داشتن مجوز از ارشاد استان و فروش کلیه بلیط ها، کنسل شد. این در شرایطی است که این خواننده بتازگی در جریان جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه روی صحنه رفته بود و بلیط فروشی هایش برای اجرای کنسرتهای آتی در شهرهای دیگر همچنان ادامه دارد.
در ادامه تابلویی از حسن روح الامین که برای مساعدت با زلزله زدگان خوی به حراج گذاشته بود بفروش رسید.

راه اندازی میکروهتل در ایران و از سرگیری صدور ویزای توریستی در چین
در زمینه گردشگری نیز معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از فراهم شدن امکان راه اندازی میکروهتل در ایران آگاهی داد.
و دست آخر اینکه چین تمامی محدویت های در رابطه با کرونا را برای ورود مسافران خارجی به این کشور برای اولین بار بعد از همه گیری کووید رفع کرد و از روز چهارشنبه انواع ویزا را برای ورود خارجی ها صادر می کند.
پیشنهادهایی برای خواندن:
نقاشی هایی که شما را شیفته «امپرسیونیسم» می کنند
ارتباط کودکان ایرانی با فضانوردان چینی در ایستگاه فضایی



منبع:

1401/12/24
16:34:53
5.0 / ۵
326
تگهای خبر: آرامش , جشن , جشنواره , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,357
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 30,905