آغاز جشنواره فیلم فجر و استخاره بهروز افخمی، پاسخ وزیر ارشاد به توهین های رائفی پور

آغاز جشنواره فیلم فجر و استخاره بهروز افخمی، پاسخ وزیر ارشاد به توهین های رائفی پور به گزارش آتلیه دات کام، آغاز جشنوار ه فیلم فجر و صحبت های بهروز افخمی در جریان نشست خبری نخستین فیلم اکران شده در این جشنواره، کمک های هنرمندان به زلزله زدگان خوی، پاسخ های وزیر ارشاد به ماجراهای توهین رائفی پور و حواشی یک فیلم از اخبار مهم روز چهارشنبه بود.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با صحبت های کوتاه مجتبی امینی (دبیر جشنواره فیلم فجر) در پردیس سینمایی ملت که بعنوان خانه رسانه مشخص شده به صورت رسمی شروع شد.
در نخستین شب از جشنواره فیلم فجر، فیلمهای «استاد» به کارگردانی عماد حسینی و تهیه کنندگی بهروز افخمی و «شماره ۱۰» کاری از حمید زرگرنژاد در پردیس ملت به نمایش درآمدند و نشست خبری آنها برگزار گردید.

استخاره افخمی برای «استاد»
در نشست خبری «استاد» بهروز افخمی ضمن اشاره به این که قصد داشته این فیلم را با مبحث جنبش «می تو» به شکل کمدی بسازد، اظهار داشت که استخاره های خیلی خوبش از قرآن، او را به ساخت و همکاری در این فیلم بعنوان تهیه کننده ترغیب کرده است.
در بخش دیگری از این نشست کارگردان فیلم «استاد» اظهار داشت که توسط اعضای شورای قبلی پروانه ساخت سینمایی و برخی بازیگران از ساخت فیلمش پرهیز داده می شد.
در این باره بیشتر بخوانید:
یک منتقد: «فیلم استاد، فیلم گیشه نیست»
حمید زرگرنژاد، کارگردان فیلم «شماره ۱۰»، فیلم بعدی نمایش داده شده در سینمای رسانه های جشنواره هم در نشست خبری این فیلم، با تکیه بر این که فیلمش در رابطه با تنها فرار موفق یک اسیر ایرانی در دوران جنگ است، اظهار امیدواری کرد تا شرایطی فراهم گردد که به بهانه جشنواره به زلزله زدگان خوی کمک گردد.

خبرهایی پیرامون جشنواره فیلم فجر
رییس سازمان سینمایی همزمان با آغاز چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در پیامی نوشت: «برخی جریانات خارجی با خیال باطل بر طبل تحریم این رویداد ریشه دار فرهنگی – سینمایی کوبیدند، اما ندانستند که اساسا هنر تحریم پذیر نیست و سینما و چشمه زلال جوشان آن، همواره راه خویش را خواهد یافت و رنگ ناامیدی و تردید را خواهد شست.»
همچنین با بیان رئیس سازمان سینمایی فیلمهای بخش بین الملل فجر معرفی گشتند. ۱۱ فیلم از ۱۰ کشور جهان به بخش جشنواره جشنواره های چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر راه یافتند.
ویژه برنامه «سینما ملت» با محوریت بررسی آثار سینمایی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به تهیه کنندگی محمد رضا فهیمی از چهارشنبه شب از شبکه پنج سیما روی آنتن رفت.
سینماهای کشور روز سه شنبه ۱۱ بهمن ماه و در آستانه شروع جشنواره فیلم فجر، در ۲ هزار و ۳۲۵ سانس، بیشتر از یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان فروش داشتند و ۹۷ هزار و ۸۶۰ نفر هم به سینما رفتند.
با اتمام چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر، مجموعه سالن های نمایشی که میزبان این جشنواره بوده اند، چند روزی به استراحت می پردازند و در ادامه فعالیت خویش را با اجرای نمایش های تازه ادامه می دهند.
به مناسبت آغاز دهه فجر، مروری داشتیم بر حواشی سریال «یک مشت پر عقاب» که این روزها بار دیگر در روزهای دهه فجر بازپخش می شود.
در ادامه، مراسم رونمایی از نشان رضا مقدسی با عنوان «قلم مقدس»، برای معرفی و تقدیر از روزنامه نگاران تراز انقلاب اسلامی برگزار شد و در جریان آن همینطور از چهار روزنامه نگار پیشکسوت تقدیر گردید.

کمک هایی برای زلزله زدگان «خوی»
هاشم مرادی تهیه کننده و کارگردان فیلم مستقل سینمایی «ایمو» با انتشار ویدیویی از قصد خود برای تقدیم بخشی از درآمد حاصل از نمایش این فیلم به مردم زلزله زده شهر خوی اطلاع داد. همینطور تماشاخانه «هامون» و «عمارت نوفل لوشاتو» بعنوان دو مجموعه نمایشی اعلام نموده اند که کمک های مردمی را جهت کمک به این زلزله زدگان جمع آوری می کنند.
سینا ذکایی ـ از نوازندگان شناخته شده سازهای بادی ـ هم از برگزاری دورهمی به منظور کمک به زلزله زدگان خوی اطلاع داد و این که مقرر است بدین منظور در این دورهمی بنوازد.

تازه هایی از تصمیم جدید اسکار، متهم شدن «الک بالدوین» و اعلام داوران جشنواره برلین
«آندره آ ریسبرو» برای بازی در درام کم هزینه و مستقل «به لزلی» بعد از کمپین لحظه آخری از جانب افراد مشهور همچون «کیت وینسلت» و «گوئینت پالترو»، به شکل شگفت انگیزی در بین نامزدهای بخش بهترین بازیگر زن سال جاری قرار گرفت و بعد از آن برخی اتهامات در رابطه با استفاده از تاکتیک های ناعادلانه از جانب تیم تبلیغاتی این فیلم باعث شد آکادمی ضمن بررسی این مورد به بازبینی داخلی رویه های انتخاباتی بپردازد، این در شرایطی است که آکادمی اسکار بعد از بررسی اعلام نمود که نامزدی «آندره آ ریسبرو» در شاخه بهترین بازیگر نقش اصلی زن، لغو نخواهد شد.
بر اساس اسناد دادگاهی عرضه شده، «الک بالدوین» بازیگر آمریکایی به صورت رسمی به قتل غیر عمد در تیراندازی مرگبار به یک فیلمبردار در صحنه فیلمبردای فیلم «زنگار» متهم شد.
همچنین لیست داوران جشنواره برلین ۲۰۲۳ اعلام گردید.

پاسخ های وزیر ارشاد به ماجراهای توهین رائفی پور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در رابطه با حواشی شبکه نمایش خانگی، ماجرای توهین رائفی پور، حواشی برخی فیلمها در جشنواره فجر، تشکیل قرارگاه عفاف و حجاب و... مورد پرسش قرار گرفت.
او در حیاط هیات دولت به خبرنگاران اظهار داشت: من فارغ از قضاوت محتوای این بحث که گاها گفته شده تقطیع شده است تاکید کردم که این مورد پیگیری حقوقی و قضایی شود تا مساله روشن شود. گوینده محترم این سخنان هم عذرخواهی کردند و توضیحاتی دادند که توضیحاتشان مقبول جامعه هنری افتاد. ما به دنبال ایجاد وحدت و همگرایی بین اهالی فرهنگ و هنر هستیم و امیدواریم که از این سوء تفاهمات دیگر به وجود نیاید.

چند خبر کوتاه
مراسم تشییع پیکر «مسعود سپهر» هم روز چهارشنبه در خانه هنرمندان برگزار شد و همینطور آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیماه ۱۴۰۱ اعلام گردید.
موسسه بونامز در حالی مزایده سالانه هنر مدرن و معاصر خویش را با محوریت هنر خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار کرد که آثاری از شش هنرمند ایرانی خریداری شد؛ این در حالی بود که بیشتر از نیمی از آثار هنرمندان شرکت کننده در این حراج آنلاین، فروخته نشد.

روایتی از ابحطی رُمان نویس
حجت الاسلام سیدمحمدعلی ابحطی که او را در قامت سیاست مدار - خاصه در دولت اصلاحات - می شناسیم، به قامت یک نویسنده آمده و رمانی نوشته از سالهای قبل از انقلاب و مبارزات سیاسی؛ آن هم نه داستان یک مبارز از دل مردم عادی، داستان مبارزی از جامعه روحانیت. همین بهانه ای شد تا به پای صحبت های وی پیرامون رُمانش بنشینیم. مشروح این گفتگو را در این لینک بخوانید.
مراسم رونمایی از کتاب «روز بخیر آقای نویسنده» روایتی از قتل علیرضا پهلوی یکشنبه، ۱۶ بهمن همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی، از ساعت ۱۴ با حضور تعدادی از نویسندگان و مسؤلان فرهنگی در سالن خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) برگزار می گردد.
فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «راثبونز فولیو» درحالی منتشر گردید که آثاری از سه قاره مختلف و نامزد نهایی بوکر هم در آن به چشم می خورد. لیست نامزدهای نهایی «راثبونز فولیو» آثار ادبی از سه قاره و «شکوه» نوشته «نوویولت بولاویو»، اثر راه یافته به لیست نهایی بوکر و «ساخت یک سیستم بی قرار»، خاطرات «مارگو جفرسون»، نویسنده برنده پولیتزر را شامل می شود.

آغاز شمارش معکوس تخریب خانه های تاریخی شیراز
یک استاد دانشگاه بعد از بررسی و پرس وجوهای میدانی از بافت تاریخی شیراز، از آغاز شمارش معکوس برای تخریب تعداد زیادی از خانه های تاریخی تا چند روز آینده اطلاع داد و اظهار داشت: در این شرایط سخت زندگی، به ساکنان فرصتی چند روزه برای ترک خانه ها داده شده و درصورتیکه خانه را ترک نکنند آب، برق و گاز آنها قطع خواهد شد.

از بافت تاریخی یزد چه خبر؟
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفت وگویی با ایسنا، وضعیت بافت تاریخی شهر جهانی یزد را بعد از سیل تابستان ۱۴۰۱ و اعتباراتی که تا کنون تخصیص داده شده است، تشریح کرد، بنا به قول او برای منازل مسکونی که متعلق به اشخاص بود و به "مرمت" نیاز داشت مبلغ ۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلندمدت و برای خانه هایی که "تخریب" شده بود، مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلندمدت در نظر گرفته شد. همینطور مصوبه هیأت وزیران هم ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای منازل مسکونی صدمه دیده در نظر گرفته که هنوز تخصیص داده نشده است.

هواپیمایی ها پول مردم را برنگرداندند
هفته گذشته بلیت هواپیما با افزایش ناگهانی قیمت مواجه گردید که بعد از ورود دادستانی به ماجرا با بیان اینکه قیمت های جدید مورد تایید ستاد تنظیم بازار نیست، قیمتها به پیش از این گرانی برگشت و در عین حال تاکید شد که اضافه دریافتی ها باید به مردم برگردانده شود. اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی می گوید شرکتهای هواپیمایی از این دستور تمکین نمی کنند.

آمار سفر ایرانیان به ترکیه، کشف یک آویز تاریخی در انگلستان و زوال کتابخانه اسکندر
بر اساس آمار رسمی اعلام شده از جانب مقامات ترکیه، ۲.۳ میلیون نفر ایرانی در سال ۲۰۲۲ به ترکیه سفر کرده اند.
همچنین فردی با استفاده از دستگاه فلزیاب موفق شد زنجیر و آویزی تاریخی از جنس طلا در یکی از شهرهای انگلستان کشف کند که گمان می رود به یکی از خاندان های سلطنتی بریتانیا تعلق داشته است.
در ادامه، سفری هم داشتیم به هنر باستان و کتابخانه ای که در جهان باستان، یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین ها بود؛ کتابخانه ای که احیانا ایده اسکندر بوده و روند زوال آن در این گزارش روایت شده است.




1401/11/13
16:09:51
5.0 / ۵
409
تگهای خبر: آنلاین , اسكن , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 5,862
بازدید دیروز: 3,332
هفته اخیر: 44,254