درك متفاوتی از هنر با ماهی نارنجی كالدر

مجسمه لزوما ثابت نیست!

مجسمه لزوما ثابت نیست! آتلیه دات کام: ذهنیت گرایی در قالب مجسمه های انتزاعی «الکساندر کالدر» دستاورد هنر قرن بیستم است و رنگ در توسعه این مهم نقشی بسیار حیاتی دارد. او به جهان هنر که تا آن زمان مجسمه را حجمی ثابت فرض می کرد، فهماند که مجسمه لزوما اثر هنری ثابت نیست و می تواند متحرک باشد.


گزارش ایسنا با موضوع کالدر و آثار این هنرمند امریکایی، به انگیزه بیرون آوردن اثری از این هنرمند ـ با عنوان ماهی نارنجی ـ از مجموعه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بعد از پنج سال نگهداری در مخزن و بازگشت به فضای مرکزی موزه منتشر می شود.
هنر خصوصاً مجسمه سازی در نیمه دوم قرن بیستم گرفتار تحولات چشم گیری شد. ظهور رنگ در مجسمه های این قرن، شاخصی مهمست که خود ریشه در تحولات بنیادین مدرنیته و مدرنیسم است. انقلاب صنعتی و دسترسی به ابزار و مواد نوین، تحول در تفکرات فلسفی و تعاریف اولیه هنر، طرح نظریه های علمی و توسعه فضاهای شهری و راه های ارتباطی قسمتی از این تحولات به شمار می آید.







آثار رنگین «کالدر» بوسیله صفحاتی که بر پایه های ساکن و متحرک قرار گرفته اند، به واقعیتِ متغیر عصر خویش اشاره دارند و مخاطبِ خودرا به درک متفاوتی از هنر دعوت می کنند.
ماهی نارنجی (۱۹۴۶)، مجسمه متحرک آویخته شده با اندازه ۴۴۷ در ۱۹۰ سانتی متر که در فضای موزه هنرهای معاصر وجود دارد، یکی از آثار کالدر، مجسمه ساز برجسته تجددگرای آمریکایی است. همین طور اثر دیگری از این هنرمند با عنوان گلابی خاردار (۱۹۶۴) به بلندی ۱۰ اینچ در باغ مجسمه موزه وجود دارد. این اثر با بهره گیری از ورق فلزی، پیچ و مهره و رنگ تولید شده است.
ماهی نارنجی(۱۹۴۶)

1401/11/10
09:12:39
5.0 / ۵
454
تگهای خبر: امریكا , مجسمه , موزه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 6,030
بازدید دیروز: 4,131
هفته اخیر: 41,874