گفت وگویی با یكی از تهیه كنندگان انیمیشن لوپتو

انیمیشنی که می خواهد برای خانواده ها هم جذاب باشد

انیمیشنی که می خواهد برای خانواده ها هم جذاب باشد به گزارش آتلیه دات کام، تهیه کننده انیمیشن «لوپتو» اظهار داشت: در ساخت انیمیشن «لوپتو» تلاش کردیم تا به مضامینی بپردازیم که علاوه بر مخاطب کودک و نوجوان، برای خانواده های آنها هم جذابیت داشته باشد. در بین موضوعات و مضامین مختلفی که برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب بود، «امید» را انتخاب کردیم و تلاش کردیم تا نتیجه امید، تلاش و پشتکار را برای مخاطبان به نمایش بکشیم. مبحث دیگری که پرداختن به آنرا لازم می دانستیم تاکید بر پشتیبانی از تولید ملی بود.


احسان کاوه مدیر سابق مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و یکی از تهیه کنندگان انیمیشن «لوپتو»، در گفت وگویی با ایسنا در رابطه با هدف این مرکز از سرمایه گذاری روی انیمیشن «لوپتو» اشاره کرد: پیش از حضور من در مرکز انیمیشن سوره، این مرکز تمرکز خویش را روی تولیدات سریالی گذاشته بود. اما من در دوران مدیریتم تصمیم گرفتم تا به زنجیره تولید آثار سینمایی ورود کنم. به همین جهت و به واسطه تولیدات قبلی موسسه فراسوی ابعاد، با این مجموعه و محمدحسین صادقی آشنا بودم، بعد از شنیدن ایده انیمیشن سینمایی «لوپتو» و خواندن فیلمنامه آن مشتاق سرمایه گذاری روی این اثر شدم.

او درمورد همکاری مرکز انیمیشن سوره، با استودیوی فراسوی ابعاد اظهار داشت: همکاری با یک شرکت خصوصی که تجربه ساخت انیمیشن های باکیفیت هم در کارنامه کاری خود داشته است برای من دارای اهمیت بود و به همین علت مایل بودم تا نخستین محصول مرکز انیمیشن سوره، با مشارکت و همکاری با بخش خصوصی و استفاده از توانایی هنرمندان در این بخش صورت گیرد. بنابراین تصمیم بر این شد تا با استودیوی «فراسوی ابعاد» در تولید انیمیشن «لوپتو» مشارکت ۵۰ درصدی داشته باشیم.

ایشان در ادامه اضافه کرد: در ساخت انیمیشن «لوپتو» تلاش کردیم تا به مضامینی بپردازیم که علاوه بر مخاطب کودک و نوجوان، برای خانواده های آنها هم جذابیت داشته باشد. در بین موضوعات و مضامین مختلفی که برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب بود، «امید» را انتخاب کردیم و تلاش کردیم تا نتیجه امید، تلاش و پشتکار را برای مخاطبان به نمایش بکشیم. مبحث دیگری که پرداختن به آنرا لازم می دانستیم تاکید بر پشتیبانی از تولید ملی بود.

مدیر سابق مرکز انیمیشن سوره، امیدواری، خودباوری و نمایش اهمیت تولید داخلی را جزو مهم ترین نقاط قوت انیمیشن «لوپتو» برشمرد و افزود: سازندگان انیمیشن های داخلی باید به این نکته توجه نمایند تا علاوه بر ساخت انیمیشن جذاب، اثری خلق کنند تا به صورت غیرمستقیم حاوی پیام های امیدوار کننده برای کودکان و نوجوانان باشد.

کاوه با اشاره به این نکته که ایران جزو معدود کشورهایی است که توانمندی تولید یک انیمیشن سینمایی از نقطه صفر تا صد را دارد، اظهار داشت: هر کشوری در جهان توانایی ساخت انیمیشن را ندارد، منتها در کشور ما این قابلیت قدر دانسته نمی شود و به متخصصین در زمینه تولید و ساخت انیمیشن توجه نمی گردد. در نهایت عواملی مثل پرهزینه بودن ساخت انیمیشن و عدم حمایت مسئولین داخلی سبب می شود تا هنرمندان سمت تولیدات با کیفیت انیمیشنی نروند.
تهیه کننده انیمیشن «لوپتو» با بیان این مطلب که پلت فرم های داخلی به جهت خرید حق اشتراک توسط مخاطبین، دارای سرمایه مالی کلانی هستند، اضافه کرد: متاسفانه سرمایه مالی که پلت فرم های داخلی به جهت نمایش آثار و فروش بدون پرداخت حق اشتراک در این فضا بدست آورده اند، هیچگاه خرج تولید انیمیشن در کشور نشده و این مورد ظلم بزرگی به صنعت انیمیشن کشور وارد کرده است. بازبینی و مجاب کردن صاحبان پلت فرم ها برای تخصیص سرمایه جهت ساخت انیمیشن، یکی از طریق های ترغیب متخصصین این حوزه برای ساخت آثار باکیفیت و پیشرفت صنعت انیمیشن در کشور است.
کاوه با اشاره به این نکته که سودآوری یک اثر سینمایی از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان نمود: ساخت یک انیمیشن سینمایی شروع ورود به یک فضای سودآور از راه زنجیره محصولاتش است. برای سودآوری یک انیمیشن سینمایی، علاوه بر این که باید تلاش شود تا این اثر در گیشه مورد استقبال مخاطبین قرار بگیرد، حق رایت آنرا هم باید به تلویزیون و وی اودی ها فروخت و در حوزه اکران و فروش بین الملل آن هم باید کوشش کرد. پس از آن، محصولات جانبی مانند بازی ها و سریال هایی که میتوان از آن انیمیشن تولید کرد، کتاب هایی که میتوان با مبحث آن منتشر نمود و بازی های کامپیوتری و رومیزیی که با محوریت شخصیت های انیمیشن میتوان تهیه کرد، سبب می شود یک انیمیشن سینمایی را سودبخش تلقی نمود.

ایشان در ادامه اظهار داشت: موفقیت انیمیشن «لوپتو» را زمانی دیدم که در سالن سینما و کنار کودکان و نوجوانان به تماشای این اثر نشستم. لحظاتی که تماشاگران در سینما به وجد می آمدند و صدای خنده و شادی آنها در طول تماشای این انیمیشن و شنیدن نظرهای مثبت و پرانرژی آنها بعد از پایان تماشای «لوپتو» سبب شد تا من «لوپتو» را انیمیشنی بدانم که توانسته پیام اصلی خویش را به مخاطب هدف منتقل کند.

این مدیر فرهنگی با اشاره به محتوای سالم انیمیشن های داخلی، بیان نمود: خانواده ها هم باید از انیمیشن های با کیفیت داخلی که محتوای سالم و اخلاقی دارد حمایت کنند و کودکان خویش را برای تماشای این آثار به سینماها ببرند و سبب رونق چرخه فروش انیمیشن های ایرانی و ترغیب سازندگان داخلی برای ساخت انیمیشن جدید شوند.
کاوه در انتها بیان نمود: «لوپتو» در بین انیمیشن های ایرانی یک وجه تمایز پررنگ دارد و آن هم اینست که به سراغ قصه ای ایرانی رفته است، چیزی که کمتر در حوزه انیمیشن ایرانی شاهد آن بودیم. آرزو دارم در آینده به ساخت انیمیشنی با قصه های کهن ایرانی بپردازم تا کودکان و نوجوانان ایرانی را با داستان های اساطیر ایرانی بیشتر آشنا کنم.
انیمیشن سینمایی «لوپتو» به کارگردانی عباس عسکری و تهیه کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه اولین محصول سینمایی مرکز انیمیشین سوره است که الان توسط پخش بهمن سبز روی پرده رفته و تابحال موفق به فروش ۱۴ میلیارد تومانی شده است.




1401/10/28
14:38:30
5.0 / ۵
374
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 3,266
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 34,723