عیادت از محمدمهدی هراتی و برگزاری نمایشگاه این هنرمند

عیادت از محمدمهدی هراتی و برگزاری نمایشگاه این هنرمند آتلیه دات کام: مراسم بزرگداشت محمدمهدی هراتی، عضو گروه هنرهای سنّتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر، به همراه نمایشگاهی از آثار او و خانواده شان، در بهمن ماه سال جاری انجام خواهد شد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، علیرضا اسماعیلی، دبیر این فرهنگستان، به همراه محمدعلی رجبی، رییس گروه تخصصی هنرهای سنّتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر، و مهدی مکی نژاد، عضو هیات علمی این فرهنگستان، به عیادت استاد محمدمهدی هراتی رفتند.
در این دیدار، ضمن بازدید از آثار هنری استاد هراتی و خانواده شان، قرار شد در مراسم بزرگداشتی که برای ایشان در فرهنگستان هنر برگزار می شود، نمایشگاهی نیز از آثار هنری این هنرمند و تعدادی از اعضای خانواده شان در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برپا شود.
محمدمهدی هراتی در سال ۱۳۲۱ در شهر قوچان دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در قوچان و مشهد به انتها رساند و سپس در تهران وارد دانشگاه شد و درجه دکتری در نقاشی و هنرهای سنّتی را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب نمود. بعد از تدریس هنر و ریاضی در روستاهای مرزی خراسان، وارد انستیتوی هنری تهران شد و از آن پس در محضر استادان صاحب نام ایران شاگردی کرد. سپس خود صاحب تألیف و تدوین آثار بی شماری در عرصه هنر شد.
او ۴۵ سال است که نقاشی می کند و بیش از ۳۰ جلد کتاب در حوزه آموزش هنر و پژوهش های هنری تألیف کرده و بیش از چهل مقاله در مجامع هنری و علمی و مجلات ارائه کرده است. او علاوه بر زمینه های ادبی و تاریخی و قرآنی، در حوزه های هنرهای ایرانی و اسلامی، نظیر طراحی، نقاشی سیاه قلم، رنگ روغن، آبرنگ، قطاعی و لایه چینی، نگارگری، رنگ سازی سنّتی، نقاشی روی چوب و قلمدان، نقاشی روی شیشه، سرامیک و چرم، نقاشی با رنگ های لعابی روی کاشی و سرامیک، خوش نویسی خطوط کهن، آثاری ماندنی ارائه کرده است که هشت تابلو از آنها در موزه آستان قدس رضوی مشهد نگهداری می شود.
هراتی همین طور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی بی شماری شرکت کرده و توانسته است جوایز مختلفی به خود اختصاص دهد که از آن جمله می‎توان به «جایزه نخستین نمایشگاه بین المللی سمعی و بصری جهانی در تهران، سال ۱۳۵۰»، «جایزه دوم وزارت آموزش و پرورش در دومین نمایشگاه سمعی و بصری کشور در تهران، سال ۱۳۵۱»، «جایزه بهترین پژوهشگر هنرهای ایرانی دوسالانه گرافیک ایران ـ موزه هنرهای معاصر، سال ۱۳۷۳»، «لوح تقدیر و جایزه ویژه ریاست جمهوری برای تألیف سه جلد کتاب درباره ی هنرهای قرآنی و ارائه آثار»، و « لوح تقدیر و جایزه نخست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سال ۱۳۷۷» اشاره نمود.
استاد هراتی اکنون عضو گروه تخصصی هنرهای سنّتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر است.




منبع:

1401/10/21
08:05:10
5.0 / ۵
377
تگهای خبر: آموزش , تخصصی , شركت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 7,377
بازدید دیروز: 4,256
هفته اخیر: 45,439