در گزارش آتلیه دات كام مطرح شد؛

پروژه موسیقی شهر تهران به کجا رسید

پروژه موسیقی شهر تهران به کجا رسید به گزارش آتلیه دات کام، یکی از پژوهشگران و کارشناسان شناخته حوزه موسیقی ضمن تشریح تازه ترین فعالیتهای خود از تکمیل دو پروژه موسیقایی در رابطه با موسیقی شهر تهران اطلاع داد.



علیرضا امینی آهنگساز، پژوهشگر و کارشناس حوزه موسیقی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تشریح تازه ترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی بیان نمود: یکی از کارهایی که سال قبل آنرا در چارچوب یک آلبوم و کنسرت به پایان رساندم پروژه ای با نام «نغمه های طهران» بود که سال قبل به سفارش شهرداری تهران و برج میلاد تهران در چارچوب یک کنسرت به خوانندگی حجت اشرف زاده، محمد رضازاده و مهدی محمدی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای مشتمل بر منتخب موسیقی های تهران قدیم که حتی در چارچوب آلبوم هم آماده و تحویل سفارش دهنده شد. اما بر مبنای تازه ترین رایزنی هایی که در این حوزه انجام دادم به علت انتقال مدیریت شهرداری تهران در دوره گذشته به مدیریت جدید، هنوز تکلیف انتشار آن مشخص نمی باشد.
وی افزود: این پروژه همچون پروژه های مهم بنده در حوزه تهران شناسی بود که سال قبل توسط ارکستر «نیایش» در مرکز همایش های برج میلاد تهران هم روی صحنه رفت و بسیار مایل بودم تا شرایطی فراهم گردد که بتوانم آنرا در چارچوب یک آلبوم هم منتشر کنم. در این راه کارهایی که باید ما انجام می دادیم، صورت گرفت اما تا به امروز هنوز فضای مشخصی برای این آلبوم وجود ندارد.
این آهنگساز و پژوهشگر به انجام یک پروژه تحقیقاتی دیگر در رابطه با موسیقی شهر تهران هم اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از پژوهش هایی که طی ماه های گذشته بشدت روی آن متمرکز بودم، پژوهشی در رابطه با ۱۰۰ سال موسیقی شهر تهران در تمام حوزه های مختلف بود که مشغول رایزنی با موسسه های پژوهشی مختلف هستم تا بتوانند در این حوزه حمایت های لازم را به عمل آورند. این مجموعه پژوهشی مشتمل بر همه گونه های موسیقایی شهر تهران در حوزه های مذهبی، عامیانه، نظامی و اجتماعی است که در آن روزگار تبدیل به یکی از غنی ترین کانون های موثر در حوزه موسیقی کشور شد.
امینی اضافه کرد: به هر حال تهران بعنوان پایتخت ایران یکی از مهم ترین شهرها برای جذب خوانندگان، آهنگسازان، نوازندگان و اساساً خیلی از هنرمندان شهرستانی بوده که با حضور در پایتخت به علت امکانات و شرایطی که در اینجا وجود داشته، مرحله تکاملی فعالیتهای هنری خویش را ادامه می دادند. کما این که در این شرایط ما شاهد تاسیس مجموعه ها، استودیوها و هنرستان های موسیقی بودیم که خیلی از هنرمندان شهرستانی در این مجموعه فعالیتهای فرهنگی خویش را ادامه داده و تبدیل به هنرمندان نام آوری شدند. همین روند به خودی خود دربرگیرنده نکات مهمی است که می تواند دستمایه خوبی برای انجام تحقیقات در حوزه موسیقی ایرانی باشد که بتوانیم با استفاده از موسیقی تهران به نکات خوب و ارزشمندی در این عرصه دست پیدا نماییم.

این آهنگساز که طی سالهای گذشته بعنوان کارشناس حوزه موسیقی هم در شبکه های مختلف رادیویی هم حضور فعالی داشته بیان نمود: هنرمندانی چون ناصر مسعودی، جلال تاج اصفهانی، خوشرو و بسیاری دیگر استادان درجه یک و ممتازی بودند که هر یک در شهرهای محل تولدشان هنرمندان موثری بودند، اما ورود آنها به مجموعه هایی چون ارکسترها، هنرستان ها و رادیو بود که توانست فصل جدیدی از فعالیت هایشان را رقم بزند. این حضور و رفت و آمد باعث ظهور و بروز جریان هایی در حوزه موسیقی شهری تهران می شود که میتوان دهه به دهه آنها را بررسی و به دوران معاصر رسید. موضوعی که برای من در چارچوب یک پروژه پژوهشی تعریف و باعث شد از این تفکر پژوهشی توالی و تاریخ موسیقی ایران را بتوانم پیدا کنم. شرایطی که در آن متوجه می شویم چه جریان های موسیقایی در ایران در عرضه آثار خود به مخاطبان موافق بوده اند و چه جریان هایی به چه دلایلی نتوانستند آن طور که باید به جامعه هدف معرفی شوند.
وی خاطرنشان کرد: فضای محتوایی این تحقیق بشکلی است که اگر بتوانیم چنین پروژه هایی را استمرار بخشیم می توانیم موسیقی ایرانی را به جایگاه قبل برگردانیم. چونکه این پژوهشها معیارهای انتخاب را مشخص کرده و فضایی را فراهم می آورد که بتوانیم برای برون رفت از بحران فعلی حوزه موسیقی ایرانی به دنبال راهکارهای اجرایی و موثرتری باشیم.
امینی در قسمت دیگری از صحبت های خود به پروژه های دیگر خود در عرصه موسیقی اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از موارد جالب توجهی که در تاریخ موسیقی ایرانی می تواند مورد تمرکز قرار گیرد استفاده آهنگسازان از نامهای زنان سرزمین ایران در چارچوب های متفاوت می باشد که من در یک پروژه عنوان «نام های عاشقانه ایران» را برگزیدم و تصمیم دارم با تنظیم جدید این آهنگ ها آنها را برای اجرای ارکسترال آماده کنم و فکر می کنم می تواند نقش موثری در الفت خانواده های ایرانی با موسیقی داشته باشد.
این مدرس و پژوهشگر موسیقی همینطور به ایده و اضافه شدن چند طرح درسی به دروس دانشگاهی رشته موسیقی دانشگاه علمی کاربردی اشاره نمود و توضیح داد: چندی قبل طرحی را به بعضی از مسؤلان دانشگاه علمی کاربردی پیشنهاد دادم که طی آن مباحث در ارتباط با قراردادهای موسیقایی و اساساً تهیه و تولید در این حوزه در رشته های دانشگاهی این حوزه به دانشجویان آموزش داده شود. چونکه حالا خیلی از دانشجویان و فارغ التحصیلان این عرصه نمی دانند که سازوکارهای اقتصادی و موارد در ارتباط با تنظیم قراردادها در این عرصه در چه قالبی اجرا می شوند. ازاین رو لازم بود که بتوانیم در این راه به طرح مسائل آموزشی بپردازیم که امیدوارم در این حوزه هم به نتایج لازمی برسیم.
امینی در قسمت پایانی صحبت های خود به تدوین پروژه «هفت رَنگ رِنگ» بر پایه هفت پیکر نظامی با استفاده از اثر مرحوم فرامرز پایور هم اشاره و از انجام مراحل پایانی این پروژه موسیقایی اطلاع داد.


منبع:

1401/09/02
12:48:05
5.0 / ۵
426
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,597
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 33,385