گزارش آتلیه دات كام؛

ارکسترهای دولتی می توانند به خاموشی چراغ کنسرت ها پایان دهند؟

ارکسترهای دولتی می توانند به خاموشی چراغ کنسرت ها پایان دهند؟ به گزارش آتلیه دات کام، عدم برگزاری کنسرت ها در شرایط فعلی که باعث عقب نشینی بعضی از فعالان این عرصه از تمامی فعالیت ها شده شرایط خاصی را هم برای ارکسترهای دولتی فراهم آورده است.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: «خاموشی چراغ کنسرت ها سه ماه شد»؛ این عبارات کلیدواژه هایی تکراری از پس روزهای ملتهبی است که اواخر شهریور ماه سالجاری همزمان با شروع اتفاقات و التهابات اخیر کشور باعث تعطیلی کامل کنسرت ها و اجراهای زنده ای شد که معادلات و برنامه ریزی خیلی از تهیه کنندگان و فعالان این عرصه را برهم زد. شرایطی که بعد از ایام عزاداری محرم و صفر می توانست نوید بخش روزهای پرکنسرتی باشد که با فروکش کردن ماجرای کرونا و کم شدن تعداد کنسرت ها رونق دهنده روزهای خوبی برای نظام اقتصادی موسیقی ایران بخصوص عرصه کنسرت گذاری باشد.
اما همان گونه که پیشتر از هم اشاره شده بود، همه برنامه ریزی ها به هم ریخت و شرایط ماه های اخیر کشور باعث شد که هنرمندان، تهیه کنندگان و فعالان این عرصه فعلا برنامه ای برای برگزاری کنسرت در این شرایط نداشته باشند. شرایطی که فعلا هیچ نهاد و فردی خویش را ملزم به پاسخگویی درست و دقیق در رابطه با آن نمی داند و ترجیح می دهد در راه سکوت منتظر ایجاد شرایطی مقبول تر و معتدل تر برای برگزاری اجراهای زنده موسیقی باشد.

درباره اما و اگرهای برگزاری اجرای برنامه زنده در حوزه موسیقی الان بحث و جدل های فراوانی میان هنرمندان و فعالان موافق و مخالف در فضای مجازی مطرح گردیده است. مباحثی که بعضی از افراد را در قامت مخالف برگزاری کنسرت ها و برخی را هم در قامت موافق اجرای برنامه های زنده موسیقی قرار داده اند. شرایطی که به نظر می رسد عمده مباحث مطرح شده در آن حول محور موسیقی هایی است که در فرایند درآمدزا و اقتصادی موسیقی قرار ندارد و به طور عمده تاکید بر اجرای زنده آثاری دارند که در حوزه های در رابطه با «موسیقی نواحی»، «موسیقی ایرانی» و «موسیقی کلاسیک» فعالیت می نمایند.
به دلیل خیلی از اتفاقات و شرایط خاصی که بر جامعه ایرانی حاکم شده غیر از آن دسته معدود از هنرمندان فعال حوزه موسیقی که به دنبال درآمدهای هنگفتی که از پس برگزاری کنسرتهای پرتماشاگر خود داشته اند، فعلا نگرانی در رابطه با خرج و مخارج زندگی معیشتی خود ندارند و ترجیح می دهند در موقعیتی بهتر و مناسب تر به اجرای برنامه بپردازند این در شرایطی است که الان به علت خیلی از اتفاقات و شرایط خاصی که بر جامعه ایرانی حاکم شده غیر از آن دسته معدود از هنرمندان فعال حوزه موسیقی که به دنبال درآمدهای هنگفتی که از پس برگزاری کنسرتهای پرتماشاگر خود داشته اند، فعلا نگرانی در رابطه با خرج و مخارج زندگی معیشتی خود ندارند و ترجیح می دهند در موقعیتی بهتر و مناسب تر به اجرای برنامه بپردازند.
اما اینجا یک نکته مستتراست و آن هنرمندان و افرادی هستند که سبد هزینه های زندگی و تأمین معیشتشان به صورت کامل وابسته به جریان برگزاری کنسرت هاست.
مجموعه ای از افراد که به طور عمده در قشر نوازنده و گروه اجرایی کنسرت ها حضور داشتند و در این زمان با دریافت دستمزد و درآمد حاصل از نوازندگی و حضور در کنسرت ها امرار معاش می کردند. هنرمندانی که حالا بنا به تحقیقات میدانی خبرنگار مهر، در معلق ترین شرایط ممکن قرار دارند و نمی دانند به علت آنچه از آن بعنوان تعطیلی کنسرت ها یاد می شود، تا کی باید منتظر بهبود شرایط باشند.
البته در ماه های پیش رو رویدادهایی نظیر جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر هم وجود دارد که هر یک به تناسب محتوایی که برای آنها ترسیم شده، می توانند به شکلی روشن کننده مسیری باشند تا جریان زنده فعالیتهای موسیقی کشور با در نظر گرفتن تمام اما و اگرهایی که در این حوزه مطرح می شود، فضایی را برای فعالیت هنرمندان فعال این حوزه ها فراهم آورد. چون که اهالی موسیقی خوب می دانند خیلی از فعالان این عرصه به علت بعضی از کم توجهی ها، چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ مادی چشم امیدشان به برگزاری این رویدادهاست که امید می رود در ماه های پیش رو در قالبی منسجم و محترم پیش روی مخاطبان قرار گیرند.

حال در این مجال نکته مهم دیگری هم مطرح می شود و آن نحوه آغاز فعالیتهای کنسرت ها بخصوص کنسرتهای موسیقی در حوزه موسیقی جدی و نه سرگرم کننده توسط ارکسترهای وابسته به نهادهای دولتی است. مجموعه هایی نظیر «ارکستر ملی ایران»، «ارکسترهای سازهای ایرانی بنیاد رودکی» و «ارکستر سمفونیک تهران» وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی که می توانند بنا به ملاحظات و آنچه در این روزها شاهد ظهور و بروز آن هستیم روشن کننده چراغ کنسرت ها در شرایط فعلی باشند.
بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعنوان یکی متولیان اصلی ارکسترهای دولتی که طی سالهای اخیر با وجود فراز و نشیب های فراوان، مخاطبان خویش را هم شناسایی کرده، می تواند با فعال کردن ارکسترهای تحت نظر خود مقدمات برگزاری کنسرت ها را فراهم آورد اقدامی بسیار مهم و استراتژیک که می تواند پایان دهنده خوبی برای خاموشی چراغ کنسرت ها در این سه ماه باشد. چارچوبی که بنا به اقتضائات موجود فضای کشور، باید در برگزاری و شروع به کار آنها ملاحظات و برنامه ریزی هایی در حوزه مدیریت لحاظ شود که نه تنها عاملی برای جداسازی مخاطب با موسیقی که عاملی برای وحدت بخشی و ایجاد شرایط روحی مناسب برای برگزاری دیگر مناسبت ها و رویدادهای در رابطه با موسیقی باشد.
شرایطی که طی روزهای گذشته ابتدا در حوزه سینما و سپس در حوزه تئاتر کشور در معرض آزمون و خطا قرار گرفت و الان د رمسیری قرار گرفته تماشاگران این حوزه ها حتی با در نظر گرفتن حال و هوای این روزهای جامعه، ملاحظات سیاسی و اجتماعی این روزها حداقل برای بهبود و کاهش بار سنگین انواع و اقسام صدمه های محیط پیرامونی شان به دیدن سینما و تئاتر پناه برده اند و به نظر می رسد این آمار هم روند رو به رشدی را در تناسب و داوری با اتفاقات اخیر طی می کند. مگر این که در ایام آتی شاهد خلاف این دیدگاه باشیم.
دقیقاً با در نظر گرفتن این ملاحظات است که بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعنوان یکی متولیان اصلی ارکسترهای دولتی که طی سالهای اخیر با وجود فراز و نشیب های فراوان، مخاطبان خویش را هم شناسایی کرده، می تواند با فعال کردن ارکسترهای تحت نظر خود مقدمات برگزاری کنسرت ها را فراهم آورد.
مقدماتی که چندی قبل با برگزاری کنسرت «همراه با خاطره ها» به آهنگسازی و رهبری ارکستر مجید انتظامی قرار بود ششم تا دهم مهر ماه در تالار وحدت شکل شمایل جدیدی را به ارکستر ملی ایران دهد اما به علت بروز اتفاقات اخیر به صورت کامل متوقف گردید و به محاق فراموشی رفت.

شرایط اجتناب ناپذیری که بعد از این اتفاقات و التهابات انتظار آن می رفت، اما حالا از عدم برگزاری آن هفته های زیادی است که می گذرد و معلوم هم نیست، طلسم برگزار نشدن این کنسرت چه زمانی شکسته خواهد شد. چون که مدتی پیش روابط عمومی بنیاد رودکی با انتشار اطلاعیه ای، از تغییر زمان اجرای کنسرت «همراه با خاطره ها» به رهبری مجید انتظامی با همراهی ارکستر ملی ایران اطلاع داد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: «این تصمیم با عنایت به عدم برگزاری سایر برنامه های کنسرت و موسیقی در سالن های موسیقی تهران و فراهم کردن شرایط حضور پرشمار علاقه مندان شنیدن و دیدن برگزیده آثار استاد انتظامی اتخاذ شده است. ضمن این که تاریخ جدید این اجرا بعد از آغاز سایر کنسرت ها و اجراهای صحنه ای در تهران اعلام خواهد شد.»
چنین فرایند در حوزه ارکستر سمفونیک تهران هم دیده می شود. مسیری که آخرین بار با برگزاری کنسرت نمایش «سمفونی علمدار» به رهبری بردیا کیارس و کارگردانی حسین پارسایی در تالار وحدت تهران میزبان مخاطبان بود و پس از شروع اتفاقات اخیر فعالیتهای ارکستر سمفونیک تهران هم متوقف گردید.
این ماجرا در مجموعه تازه تاسیس «ارکستر سازهای ایرانی بنیاد رودکی» هم صورت گرفت و پس از برگزاری کنسرت هایی که تیرماه سالجاری در تالار رودکی تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت، دیگر سر و شکل سامان یافته ای پیدا نکرد، و التهابات اخیر هم مزید بر علت شد که فعالیتهای این ارکستر دولتی هم به محاق سکوت فرو رود.

آنچه در این روایت رسانه ای به آن اشاره شد، اتفاقاتی بود که در رسانه ها مطرح گردیده است و همچنان هم در بلاتکلیفی به سر می برد و معلوم هم نیست طی روزهای آینده مقرر است از پس تعطیلی چند ماه این ارکسترهای دولتی که در چارچوب قانونی هم به نوازندگان خود حقوق و بیمه پرداخت می کند، چه شرایطی پیش روی فعالیتهای اجرایی آنان قرار دارد. چون که علاوه بر شرایط نامعلوم فعلی مدیریت بنیاد فرهنگی و هنری هم سرنوشت مشخصی ندارد.
پس از انتصاب مجید زین العابدین بعنوان دستیار وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و یکم شهریور ماه سالجاری که قبل از انتصاب این حکم مدیر عاملی بنیاد فرهنگی هنری رودکی را عهده داشت، هنوز مدیر جدید بنیاد معرفی نشده و زین العابدین علاوه بر سمت پرمشغله و مهمی که در حوزه وزارتی بر عهده دارد، باید بار سرپرستی نهاد مهمی چون بنیاد رودکی را به یدک بکشد. سرپرستی که به صورت قانونی مدت سه ماهه آن هم به پایان رسیده و لازم است تا مدیریت ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتصاب مدیرعامل آن اقدامات لازم را انجام دهد.
اگر چه تا به امروز بین انتخابهای گوناگونی که برای سمت مدیرعامل بنیاد رودکی معرفی شده اند، نام دو گزینه بیشتر مد نظر قرار گرفته و باید دید طی روزهای پیش رو چه کسی عهده دار سمت مهم و استراتژیک مدیر عاملی بنیاد فرهنگی هنری رودکی می شود.

بنیادی که می تواند به علت تحت نظر داشتن سه ارکستر مهم و جریان ساز حوزه موسیقی، آغازگر فصل جدید کنسرت ها در ایام پرماجرایی باشد که طبیعتاً روند اجرایی و مدیریتی آن نیازمند بررسی همه جانبه ای است.
فرآیندی دقیق و نظام مند که باآنکه در شرایط فعلی حرکت روی لبه تیغ است اما تصمیمات مدیریتی این مجموعه و حضور هنرمندانی نظیر حسن ریاحی، نصیر حیدریان، کیاوش صاحب نسق، محمد میرزمانی و هادی آرزم به عضویت شورای هنری ارکستر سمفونیک تهران و همینطور حمید شاهنگیان، امیر بکان، همایون رحیمیان، سهراب کاشف و بهزاد عبدی بعنوان اعضای شورای هنری ارکستر ملی ایران می تواند آغازگر موثری برای برگزاری اجراهای زنده موسیقی برای برون رفت از بحران فعلی برگزار نشدن کنسرت ها باشد.
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


منبع:

1401/08/19
11:16:00
5.0 / ۵
517
تگهای خبر: جشن , جشنواره , سینما , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,735
بازدید دیروز: 4,940
هفته اخیر: 38,638