نشست همایش عاشیق ها در مهر-۱؛

همایش عاشیق ها کنسرت نیست!

همایش عاشیق ها کنسرت نیست! آتلیه دات کام: به گزارش آتلیه دات کام، دست اندرکاران برگزاری همایش عاشیق های ایران ضمن عرضه گزارشی از این رویداد به عرضه توضیحاتی در رابطه با جزئیات بزرگترین اجرای گروهی عاشیق های ایران پرداختند.



خبرگزاری مهر- گروه هنر- علیرضا سعیدی: همایش سراسری عاشیق های ایران (عاشیقلار) در چارچوب اجرای گروههای مختلف شرکت کننده از شهرهای مختلف کشور، به همراه بزرگترین اجرای گروهی و تجلیل از سرگروه های هنری عاشیق های ایران ساعت ۱۸ تا ۲۲ فردا سه شنبه دهم آبان ماه به میزبانی پردیس تئاتر تهران وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام می شود.
در این همایش که با افتتاحیه رسمی خانه عاشیق های ایران در پردیس تئاتر تهران هم همراه خواهد بود، ضمن اجرای گروه کر بزرگ عاشیق ها متشکل از ۴۰۰ هنرمند به سرپرستی عاشیق سلجوق شهبازی چندین هنرمند پیشکسوت و شناخته موسیقی عاشیقی در نوبت های مختلف به اجرای برنامه می پردازند. این در حالیست که برگزارکنندگان این رویداد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و برخی از مدیران این مجموعه، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در این رویداد دعوت به عمل آورده اند.
از جمله اقداماتی که ستاد برگزاری این رویداد روی آن متمرکز شده، برگزاری یک رویداد خیریه بمنظور کمک به صدمه دیدگان از زلزله مهرماه شهرستان خوی با مدیریت حسین رضازاده از دست اندرکاران ستاد برگزاری همایش، تجلیل از سرگروه های شرکت کننده و عرضه یک مقاله تخصصی در حوزه ادبیات عاشیقی توسط حسین سیامی است که مقرر است در نوبت های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گیرد. ضمن این که سید عباس سجادی از پژوهشگران و کارشناسان حوزه موسیقی در این برنامه به عنوان مجری حضور دارد.

براساس برنامه ریزی های انجام شده سخاوت صابر از ارسباران، نصرت الله زرگر از همدان، نوروز چمنی از اهر، رسول اجاقلو از تبریز، شهباز سلیمانی از تبریز، گروه بالابان به سرپرستی فرامرز گوزلی، اکبرزارعی از منطقه قره داغ، ایرج خداوردی از مشکین شهر، ستار برازش از میاندوآب، بهمن محیطی از خلخال، یوسف عباسپور از منطقه دیریلی، غلامرضا کمیجانی از استان مرکزی، احمد شهبازی از قزوین، سعید صفری از منطقه خدافرین، یوسف حسین زاده از کرج، محمد پوراسماعیلی از منطقه ارس، علی رضا بخشی از کلیبر، خدمت شکوری از منطقه افشار و انگوران، فرج مرادی از هشتگرد و نظر آباد، علی طالبی از شهریار، جمشید عبدی از میانه، بلود صالحپور از تبریز، یاشار عباسی از پارس آباد هنرمندانی هستند که در همایش به اجرای برنامه های مختلف می پردازند.
عاشیق سلجوق شهبازی مدیر هنری همایش سراسری عاشیق های ایران و مدیر خانه عاشیق ها، حسین عالم بخش مدیر پردیس تئاتر تهران، قریب منوچهری و حسین رضازاده دست اندرکاران برگزاری همایش سراسری عاشیق های ایران طی یک نشست رسانه ای که در خبرگزاری مهر برگزار شد، ضمن عرضه گزارشی از این رویداد به بیان نقطه نظرات خود دراین زمینه پرداختند.

گزارش مدیر هنری و برگزاری یک اجرای بزرگِ رکوردشکن
سلجوق شهبازی از هنرمندان شناخته شده موسیقی عاشیقی منطقه آذربایجان و دبیر هنری همایش سراسری عاشیق های ایران در ابتدای این جلسه رسانه ای ضمن عرضه گزارشی از روند برگزاری همایش اظهار داشت: همایش سراسری عاشیق های ایران طی سالهای قبل به صورت مستمر در شهرهایی چون اردبیل، تبریز، میاندوآب و حتی تهران برگزار می شد. اما ماجرای کرونا و شرایط بسیار سختی که برای کارهای فرهنگی هنری کشور رقم خورد، فضا را به شکلی هدایت کرد که در این یکی دو ساله نتوانستیم آن طور که باید در خدمت مخاطبان و هنرمندان عزیز موسیقی عاشیقی باشیم. بدین سبب سعی کردیم تا بواسطه اقدامات خوبی که در حوزه کنترل بیماری کووید انجام شده امسال بار دیگر همایش را با قالب موثری برگزار نماییم. در این راه بیشتر از ۶ ماه است که برنامه ریزی های لازم را آغاز کردیم و بنا را بر این گذاشتیم که در روز دهم آبان ماه شاهد برگزاری برنامه باشیم. شرایطی که دوست داشتیم در تعداد روزهای بیشتر و چارچوب منسجم تری برگزار می شد، اما همه می دانیم شرایط به شکلی است که فعلا می توانیم در چارچوب یک همایش این رویداد را میزبانی نماییم.
سلجوق شهبازی: اقدام دیگری که برای همایش سراسری عاشیق های ایران در نظر گرفته شده پشتیبانی از صدمه دیدگان زلزله اخیر شهرستان خوی بود که متاسفانه به سبب شرایط فعلی جامعه خبرها و اتفاقات ناخوشایندی که برای این زلزله افتاد، آن طور که باید و شاید در رسانه ها منعکس نشد وی افزود: طبیعتاً برگزاری چنین رویدادهای مستلزم صرف هزینه های زیادی است و به سبب این که خانه عاشیق ها تقریبا بودجه ای ندارد ما مجبور شدیم با خیرین عرصه فرهنگ و هنر هم وارد مذاکره شویم که دراین زمینه خوشبختانه اقدامات موثری صورت گرفت و امیدوار هستم بتوانیم به نتایج خوبی هم دراین زمینه برسیم. چون که بنده و همه همکارانم دراین زمینه معتقدیم موسیقی عاشیق ها به قدری دربرگیرنده ظرفیت های ناب و ارزشمندی است که همگی باید برای حفظ و اعتلای آن کوشش و تلاش زیادی داشته باشیم. اتفاقاً هم در همین چارچوب بود که بواسطه توجه و همکاری هنرمندان شایسته موسیقی عاشیقی در جای جای کشورمان موفق شدیم با گروههای مختلفی از سراسر کشور برای حضور در همایش به توافق برسیم که حضور هر یک از آنها دربرگیرنده جذابیت های بسیار فراوان و ارزشمندی با وجود تمام مشکلات مادی موجود است.
مدیر هنری همایش سراسری عاشیق های ایران بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده گروه ها و هنرمندان شرکت کننده در همایش بر مبنای جدول زمانی بالغ بر ۳ تا ۵ دقیقه به اجرای برنامه پرداخته و بعد از آن گروه دیگر به همین تایم زمانی برنامه های خویش را پیش روی مخاطبان قرار می دهند. در این میان یکی از جالب توجه ترین و به اعتقاد من جذاب ترین قسمت های همایش مربوط به اجرای بزرگترین اجرای گروهی عاشیق های کشور می شود که طبق پیش بینی ما بیشتر از ۱۰۰ هنرمند روی صحنه قطعاتی را اجرا می کنند که در نوع خود می تواند دربرگیرنده ارزش های فراوانی باشد.

بودجه، برج میلاد، خانه عاشیق ها و پردیس تئاتر تهران!
این هنرمند موسیقی عاشیقی در ادامه صحبت های خود با تأکید بر این که تمام آثار انتخاب شده برای این رویداد در حوزه محتوا به صورت دقیق مورد بررسی شعری و موسیقایی قرار گرفته، اظهار داشت: تمام تلاش خویش را انجام دادیم تا آثار انتخاب شده برای اجرا باری به هر جهت نباشد. بدین سبب روی تک تک قطعات به صورت محتوایی کارشناسی زیادی انجام شده تا مخاطبان شاهد اجراهای قابل قبولی در شان موسیقی عاشیقی آذربایجان باشند.
شهبازی با اشاره به علل برگزاری این رویداد در پردیس تئاتر تهران اضافه کرد: یکی از مهم ترین نکاتی که میتوان برای برگزاری این رویداد اشاره کنم مربوط به مکان برگزاری همایش بود که در این چند ماه بشدت جزو دغدغه های ما به شمار می آمد. دراین زمینه رایزنی هایی را با شهرداری تهران آغاز کردیم و در نهایت با مساعدت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری موفق شدیم برج میلاد تهران را به عنوان مجموعه میزبان همایش انتخاب نماییم. اما من همواره در برگزاری همایش عاشیق ها به مبحث سالن خیلی اهمیت می دهم چون که معتقدم مکان برگزاری و اجرای موسیقی عاشیق باید در شرایط خوبی به لحاظ صدا و صحنه در این قالب باشد؛ فرآیندی که با وجود همکاری بسیار عالی برج میلاد دراین زمینه به لحاظ فنی برای ما راضی کننده نبود و من ترجیح دادم تا جای دیگری را برای برگزاری کنسرتهای همایش بررسی کنم.
وی اظهار داشت: بعد از رایزنی های مختلفی که برای انتخاب سالن بهتر از برج میلاد انجام دادیم، به گزینه پردیس تئاتر تهران رسیدیم که به اعتقاد من یکی از بهترین سالن های تخصصی اجرای نمایش و کنسرت در ایران است. شرایطی که باعث شد این مجموعه را برای برگزاری همایش انتخاب نماییم. خوشبختانه آقای [حسین] عالم بخش (مدیر پردیس تئاتر تهران) همکاری بسیار خوبی با ما دراین زمینه داشت و ما تصمیم گرفتیم همایش عاشیق ها را به جای برج میلاد در پردیس تئاتر تهران برگزار نماییم. همین تصمیم سبب افزایش همکاریهای خانه عاشیق ها با مجموعه پردیس شد که خوشبختانه مقرر است دفتر مرکزی خانه هم در این مکان مستقر و همزمان با برگزاری همایش به صورت رسمی هم افتتاح آن اعلام گردد.

تجلیل از عاشیق شهید و یک کار خیرخواهانه برای زلزله خوی
مدیر خانه عاشیق های ایران در ادامه این جلسه رسانه ای توضیح داد: یکی دیگر از برنامه هایی که غیر از پنل های تخصصی و اجرای برنامه ها روی آن تاکید داشتیم، تجلیل از سرگروه های گروههای شرکت کننده در همایش است که همگی از هنرمندان ممتاز و درجه یک موسیقی عاشیقی هستند. اما در این مقطع بود که آقای عالم بخش هم پیشنهاد بسیار خوبی را دادند که محتوای آن مربوط به تجلیل از هنرمندان شهیدی بود که در دوران حیات موسیقی عاشیقی را دنبال می کردند. ما هم بعد از بررسی هایی که دراین زمینه انجام دادیم به نام شهید بشیر شهریاری از تبریز رسیدیم که سال ۱۳۶۰ در منطقه بستان به درجه شهادت رسید. این شهید بزرگوار همچون هنرمندانی بود که در عرصه موسیقی عاشیقی آثار ارزشمندی تولید کرد که همین شرایط بهانه بسیار ارزشمندی شد تا در همایش یاد او را گرامی بداریم.
این نوازنده موسیقی آذربایجان اضافه کرد: اقدام دیگری که برای همایش سراسری عاشیق های ایران در نظر گرفته شده پشتیبانی از صدمه دیدگان زلزله اخیر شهرستان خوی بود که متاسفانه به سبب شرایط فعلی جامعه خبرها و اتفاقات ناخوشایندی که برای این زلزله افتاد، آن طور که باید و شاید در رسانه ها منعکس نشد. ما به عنوان بخش کوچکی از جامعه هنرمندان منطقه آذربایجان تصمیم گرفتیم تا بمنظور ابزار همدردی با عزیزان صدمه دیده و همینطور کمک به آنها برنامه خیرخواهانه و گل ریزانی را در همایش برگزار نماییم که مسئولیت هماهنگی آنرا جناب رضا زاده به عهده دارد. از همین تریبون هم استفاده می کنم و از همه عزیزان خیری که می توانند برای مساعدت با زلزله خوی به یاری ما بیایند تقاضا می کنم که در این بخش از برنامه هم حضور فعالی داشته باشند.
وی در این بخش از نشست رسانه ای بود که ضمن قدردانی از حسین عالم بخش، رقیب منوچهری و حسن رضازاده از همراهان برگزاری این همایش اشاره کرد: تمام تلاشمان را انجام داده ایم که در این روزهای سخت و ناراحت کننده بتوانیم با برگزاری همایش سراسری عاشیق های ایران به سهم خودمان شرایط آرام بخشی را با بهره گیری از موسیقی ناب عاشیق ها پیش روی مخاطبان قرار دهیم و امیدوار هستم آنچه انجام می دهیم. مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد.

از کرونا و کنترلش تا تحقق یک شعار در پردیس تئاتر
حسین عالم بخش مدیر پردیس تئاتر تهران هم در این جلسه خبری ضمن عرضه توضیحاتی در رابطه با برگزاری همایش عاشیق های ایران اظهار داشت: برگزاری چنین رویدادهای در رابطه با موسیقی از مدت ها قبل قرار بود در پردیس تئاتر تهران اتفاق بیفتد اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن همه برنامه ها را به هم ریخت و باعث ایجاد شرایطی شد که این فعالیت ها متوقف شود. اما پس از این شرایط بود که بواسطه کنترل نسبی کرونا و همراهی فراوان همکاران در پردیس سعی کردیم تا شعار «پردیس تئاتر تهران، مرکزی حرفه ای برای مردم» را محقق نماییم.
حسین عالم بخش: همزمان با برگزاری همایش، کانون موسیقی عاشیقلار در پردیس تئاتر تهران افتتاح خواهد شد که به نظرم می تواند گام ارزشمندی برای تحقق اهداف بعدی پردیس در حوزه های موسیقی و تئاتر باشد وی ادامه داد: خوشبختانه با همراهی هنرمندان فرهیخته بود که طی ماه های گذشته آثار فرهنگی هنری ارزشمندی در پردیس تئاتر تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفته و ما شاهد حضور خوب و موثر شهروندان در این مرکز هستیم. این در حالیست که ما در دوران کرونا هم به فعالیت مشغول بودیم و این مرکز در اختیاری خیلی از گروههای برنامه ساز تلویزیونی بود که در این مکان به صورت مستمر برنامه های خویش را اجرا می کردند. این شرایط در حوزه موسیقی هم برای ما محقق شد و پردیس در طول این مدت میزبان کنسرتهای ارزان با حضور خوانندگانی بود که در نوبت های مختلف میزبان شهروندان بودند. موضوعی که از همان ابتدا جزو برنامه های بنده و مدیریت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که بتوانیم آنها را اجرایی نماییم.
این کارگردان تئاتر اشاره کرد: همانطور که گفتم تمام تلاش من و همکارانم در پردیس تئاتر تهران خدمت به شهروندان عزیز در یکی از مناطق جنوبی تهران است که امیدوار هستم با برطرف شدن مشکلات این روزهای جامعه بتوانیم علاوه بر اجرای آثار نمایشی در ژانرهای مختلف پذیرای هنرمندان فعال حوزه موسیقی هم باشیم. البته ما در حوزه مجوزهای موسیقی ما با پاره ای از مشکلات مواجه هستیم که امیدوار هستم بواسطه همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دفتر موسیقی وزارت ارشاد شرایط سخت دریافت مجوزها هم مرتفع شود.

کانون موسیقی عاشیقلار در تهران افتتاح می شود
مدیر پردیس تئاتر تهران در ادامه این جلسه رسانه ای با اشاره به برگزاری همایش عاشیق های ایران اظهار داشت: برگزاری همایش سراسری عاشیق های ایران یک کنسرت موسیقی نیست. کما این که ما دراین زمینه هم بلیت فروشی نداریم و هدفمان فقط و فقط زنده نگه داشتن یک هنر سنتی در عرصه موسیقی اقوام است که در آن آموزش فرهنگ، اعتقاد، دین، فرهنگ و هنر وجود دارد. شما در همین موسیقی عاشیقی ریشه هایی از دین را می بینید که این هنر را در تمامی جهان مطرح کرده است. پس باید نهایت تلاشمان را انجام دهیم تا در حد امکانات این پایگاه پرارزش را حفظ نماییم.
وی اظهار داشت: من اعتقاد دارم وقتی چنین رویدادهایی برگزار شود، محتوا هم حفظ می شود. در این چارچوب پردیس تئاتر تهران هم تلاش کرده تا آنجایی که می تواند نه به عنوان یک میزبان که به عنوان یک همراه و یار در کنار دوستان باشد. اتفاقاً در همین زمینه و همزمان با برگزاری همایش، کانون موسیقی عاشیقلار در پردیس تئاتر تهران افتتاح خواهد شد که به نظرم می تواند گام ارزشمندی برای تحقق اهداف بعدی پردیس در حوزه های موسیقی و تئاتر باشد.
ادامه دارد...

1401/08/12
14:39:47
5.0 / ۵
462
تگهای خبر: آموزش , تخصصی , شركت , عكس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,194
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 30,579