در گزارش آتلیه دات كام مطرح شد؛

کلید خوردن رویداد باغ هنر۲ با ساسان مویدی

کلید خوردن رویداد باغ هنر۲ با ساسان مویدی آتلیه دات کام: آرش صحرانورد درباره ی باشگاه های رشد و شکوفایی حوزه هنری کودک و نوجوان و رویداد باغ هنر2 توضیحاتی ارائه نمود.



آرش صحرانورد معاون باشگاه رشد و شکوفایی حوزه هنری کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر در توضیح این که منظور از باشگاه رشد و شکوفایی چیست بیان کرد: رشد و شکوفایی از با اهمیت ترین زیرمجموعه های حوزه هنری کودک و نوجوان و مختص نوجوانان مستعد و فعال رشته های مخالف هنری در بازه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال است. بدین سبب رشد و شکوفایی وظیفه آموزش صفر و ابتدایی نوجوان ها را به عهده ندارد بلکه وظیفه توانمندسازی و پیشرفت آنان را عهده دار است. رشد و شکوفایی برای پشتیبانی از نوجوانان برنامه های ویژه ای را طرح ریزی کرده که آنها را در قالب کارهایی چون سازماندهی تیم های هنری، برگزاری دیدارهای حضوری در نشست «حلقه مهر»، «اردوی باغ هنر»، «کارگاه های مجازی»، ماموریت های دوره ای دارای جایزه، دست ورزی، جلسات اندیشه ای و در نهایت تشکیل «کانون مهر» به حیطه عمل می رساند.
وی در ادامه در مورد شرط ورود به باشگاه های هنری رشد و شکوفایی اظهار داشت: باشگاه محفلی صمیمی است که افراد دارای علاقه و هدف مشترک را با یک مرامنامه خاص گرد هم می آورد؛ شرط ورود به باشگاه های هنری رشد و شکوفایی، علاقه، پشتکار و فعالیت مستمر است. نوجوانی که این شرایط را داشته باشد پس از ثبت نام و انجام مصاحبه اولیه می تواند از امکانات باشگاه استفاده نماید تا جایی که نقاط ضعف آثار هنری او توسط اساتید و مربیان حوزه برطرف و اثر آماده ورود به مرحله تولید و نشر شود. شاید بهتر باشد بگوییم کسی که بتواند به عضویت باشگاه های «رشد و شکوفایی» درآید به صورتی «بورسیه» حوزه هنری می شود!
صحرانورد با اشاره به باشگاه های رشد و شکوفایی؛ یعنی «باشگاه کتاب و ادبیات»، «باشگاه تجسمی»، «باشگاه چند رسانه» و «باشگاه نمایشی»، در مورد آنها توضیح داد: باشگاه کتاب و ادبیات شامل تیم های شعر، داستان و کتاب است. باشگاه تجسمی شامل تیم های عکاسی، طراحی و نقاشی، گرافیک دیجیتال است؛ این باشگاه برای آن دسته از نوجوانان است که اهل عکاسی، نقاشی و کارهای گرافیکی هستند و می توانند با مصاحبه و سپس عضویت در این باشگاه از امکانات آن بهره گیرند. شرکت رایگان در کارگاه اساتید باشگاه، امکان نقد و بررسی آثار و تمرین ها، انجام خرده پروژه که گاه با اهدای جایزه هم راه است و… همچون امکانات باشگاه تجسمی هستند. باشگاه چند رسانه شامل بخش های فیلم و مستند، انیمیشن، پادکست و استاپ موشن است و برای نوجوانان عاشق فیلمسازی در نظر گرفته شده است که برخی از آنها حتی بدون تجهیزات و فقط با تلفن همراه علاقه شان را دنبال می کنند. باشگاه نمایشی نیز شامل تیم های اجرای صحنه و تئاتر است.
وی درباره ی نشست های «حلقه مهر» بیان کرد: حلقه مهر در قالب قرارهای هفتگی حضوری نوجوانان هم باشگاهی برگزار می گردد و هدف برگزاری این جلسه ها ارتقای توانمندی اعضا بوسیله دیدار با هم باشگاهی ها، نشستن پای صحبت بزرگان رشته هنری مربوطه، نقد و بررسی آثار بزرگان ایران و جهان، نقد و بررسی آثار نوجوانان، انجام پروژه های کوچک و اهدای جایزه است. بدین سبب حلقه های مهر عموماً با تمرین عملی هم راه است. نوجوان طی حضور در حلقه مهر، لذت همنشینی با همکلاسی ها و اساتید رشته هنری مورد علاقه خود در یک محیط گرم و صمیمی را می چشد.

صحرانورد در مورد اردوی «باغ هنر» نیز اظهار داشت: باغ هنر یک اردوی یک روزه است و طوری برنامه ریزی شده که نوجوان برگزیده باشگاه، یک روز کامل را در زمینه هنری، هنر گردی کند. این هنر گردی که برای اعضای نوجوان باشگاه ها در سراسر کشور برگزار می گردد در قالب بازدید از نمایشگاه ها، رویدادهای فرهنگی و هنری و اماکن بیرون و داخل حوزه، برگزاری چالش و اهدای جایزه و همچنین دورهمی با پیشکسوتان فرهنگ و هنر برنامه ریزی شده است. رویداد «باغ هنر ۲» نیز در امتداد همین برنامه، در ایام ۲۹ و ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱ برای تیم عکاسان نوجوان حوزه هنری انجام شد که اختتامیه نخستین دوره استعدادیابی و پشتیبانی از تولید مجموعه عکس «نونگاه» و همین طور افتتاح نمایشگاه آثار منتخب این دوره، برگزاری ۲ کارگاه آموزش عکاسی و نقد عکس، دیدار با اساتید پیشکسوت رشته عکاسی و برنامه تور عکاسی گروهی در حاشیه آن انجام گرفت. برگزاری ۲ کارگاه آموزش عکاسی و نقد عکس و تور عکاسی گروهی برای نوجوانان از دیگر برنامه های این اردو بود.
«باغ هنر» یک اردوی یک روزه است؛ این هنر گردی که برای اعضای نوجوان باشگاه ها در سراسر کشور برگزار می گردد در قالب بازدید از نمایشگاه ها، رویدادهای فرهنگی و هنری و اماکن بیرون و داخل حوزه، برگزاری چالش و اهدای جایزه و همچنین دورهمی با پیشکسوتان فرهنگ و هنر برنامه ریزی شده است وی، تولید اثر را پله آخر عضویت در باشگاه دانست و اضافه کرد: نوجوانی که پا به پای اساتید در انجام خرده پروژه ها تلاش کند این امکان را دارد که در آثار گروهی اثر خودرا تولید و منتشر کند. این تولید بسته به باشگاهی که نوجوان در آن عضویت دارد می تواند به شکل برگزاری گالری جمعی آثار، چاپ کتاب مشترک، تولید محتوا برای پادکست، ساخت فیلم و تیزر گروهی و … باشد.
معاون باشگاه رشد و شکوفایی حوزه هنری کودک و نوجوان در توضیح رویداد «باغ هنر ۲» به خبرنگار مهر اظهار داشت: دوره استعدادیابی و پشتیبانی از تولید مجموعه عکس نونگاه با هدف شناسایی و توانمندسازی نوجوانان فعال در زمینه عکاسی در سراسر کشور و تاکید بر تولید روایت های نوجوانان از یک موضوع خاص در قالب مجموعه عکس اجرا شد. در این دوره ۵۳ نفر از نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله سراسر کشور با ارسال تصاویر خود به دبیرخانه شرکت کردند. پس از بررسی عکس ها توسط داوران و مربیان تعداد ۲۰ نفر از نوجوانان به عنوان منتخب وارد مرحله بعد یعنی تولید مجموعه عکس با موضوع خانه و خانواده شدند. در این مرحله نوجوانان زیر نظر اساتید و مربیان دوره با مجموعه عکس و قواعد آن آشنا و مشغول به تولید مجموعه تصاویر خود شدند. سپس تصاویر نوجوانان نقد و بررسی گردید و نکات مختلفی به آنها آموزش داده می شد و همه نوجوانان برگزیده برای تولید مجموعه تصاویر خود از همراهی استاد راهنما بهره می بردند. در نهایت ۱۱ مجموعه عکس به عنوان مجموعه های برگزیده برگزیده شد و در آئین افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده از آنها رونمایی گردید.
صحرانورد در آخر بیان کرد: در اختتامیه این دوره آقای ساسان مویدی عکاس پیشکسوت دوران دفاع مقدس و فرهاد مطاعی مدرس و نویسنده کتاب «روایت در مجموعه عکس مستند» به عنوان میهمان حضور داشتند و نوجوانان از تجربیات آنها در عکاسی استفاده کردند. روایت نوجوانان از نونگاه بخش دیگر این برنامه بود که هر کدام از نوجوانان داستان مجموعه عکس خود و تجربیات و چالش های پیش رویش را در تولید مجموعه عکس خود بیان نمودند. همچنین، نمایشگاه آثار منتخب به دست ساسان مویدی راه اندازی شد.

1401/07/04
15:10:09
5.0 / ۵
483
تگهای خبر: آموزش , پیشرفت , چاپ , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,579
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 33,349