استاد كارگاه بیست ونهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گفت وگو با آتلیه دات كام:

محیط زیست موضوعی مناسب برای جشنواره های هنری است

محیط زیست موضوعی مناسب برای جشنواره های هنری است به گزارش آتلیه دات کام، استاد کارگاه تصویرسازی بیست ونهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به برگزاری این جشنواره با رویکرد محیط زیست، اظهار داشت: محیط زیست یک موضوع بسیار مناسب برای جشنواره و مسئله ای جهانی است که در بیشتر رویدادهای جهانی به آن پرداخته می شود.


عاطفه ملکی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به وجود مفهوم محیط زیست در بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اظهارداشت: این مسئله موجب هماهنگی در بین کارها می شود، وجود مفهوم محدودیت هایی بوجود می آورد که موجب می شود ذهن هنرجویان متمرکز به موضوع و مکان خاصی باشد و بجای آنکه به شکل افقی و شاخه شاخه حرکت نماید، به شکل عمودی پیشرفت می کند.
با توجه به این که محیط زیست یک موضوع بسیار مناسب برای جشنواره و مسئله ای جهانی است که در بیشتر رویدادهای جهانی به آن پرداخته می شود. لازم است که در ایران هم بیشتر به موضوع محیط زیست پرداخته شود
وی اظهار داشت: با عنایت به این که محیط زیست یک موضوع بسیار مناسب برای جشنواره و مسئله ای جهانی است که در بیشتر رویدادهای جهانی به آن پرداخته می شود. لازم است که در ایران هم بیشتر به موضوع محیط زیست پرداخته شود تا توجه مردم به آن جلب شود؛ خصوصاً اگر این پرداخت، از جنبه هنر باشد می تواند خیلی مؤثرتر از هر نوع پیام و اقدامی باشد؛ چونکه بیان هنر نرم تر و لطیف تر است و رسایی بالاتری دارد.
ملکی جو درباره ی تأثیرات این جشنواره بر هنرمندان جوان بیان کرد: ورود به این رویداد اتفاق مهمی برای هنرجویان و پلی به سمت آینده آنان است. افراد زیادی وارد فضای آکادمیک هنر می شوند که از میان آنان عده کمی به فضای حرفه ای راه پیدا می کنند.
این هنرمند تصویرگر تصریح کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران مانند یک میانبر است و هنرجویان حاضر در آن سریع تر متوجه می شوند که چطور باید کار کنند تا وارد دنیای حرفه ای شوند، بدین سبب کارگاه هایی که در این جشنواره تدارک دیده شده، می توانند کاملاً کاربردی باشند. آشنایی و ارتباطی که میان هنرمندان صورت می گیرد و انتقال تجربه از هنرمندان حرفه ای به هنرجویان نوپا می تواند به آنان کمک نماید که راهکارهای کاربردی را فرا بگیرند و راهی میانبر برای ورود حرفه ای به هنر پیدا کنند.


وی اظهارداشت: بااینکه هنرجویان از شهرهای مختلف و با سطوح آموزشی مختلف در بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان حضور پیدا می کنند اما این تفاوت سطح نمی تواند در جشنواره مشکل ساز شود.
ملکی جو اظهار داشت: از یک سو افرادی که به این جشنواره راه پیدا کرده اند دارای توانایی های کافی هستند و از طرفی در کارگاه ها یکسان سازی آموزشی صورت می گیرد و اطلاعاتی به هنرجویان ارائه می شود که کاستی های آنان را جبران می کند. ضمن این که در زمینه تجسمی بیشتر آموزه ها بوسیله مشاهده و دیدن است و افرادی که از نقاط مختلف کشور در این جشنواره حضور پیدا می کنند، تجربیاتی که داشته و آنچه دیده اند را در اختیار همه قرار می دهند و این اتفاق می تواند بسیار جذاب باشد.
استاد کارگاه تصویرسازی بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره ی تغییرات این دوره از جشنواره بیان کرد: رقابتی نبودن جشنواره موجب می شود که رقابت هنرجویان نه با یکدیگر بلکه با خودشان باشد و تلاش کنند آنچه هستند را ارتقا بدهند.
رقابتی نبودن جشنواره موجب می شود که رقابت هنرجویان نه با یکدیگر بلکه با خودشان باشد و تلاش کنند آنچه هستند را ارتقا بدهند
وی اضافه کرد: رقابتی نبودن وحدت گروه ها و روحیه همکاری آنها را ارتقا می دهد و هنرجویان موضوع ها و ایده های بیشتری از یکدیگر می آموزند، همین طور دیگر اضطراب مسابقه وجود ندارد و بدین سان راهی برای بهتر ارائه دادن آثار و پیشرفت خودشان ایجاد می کنند.
ملکی جو ضمن اشاره به این که بعد از اختتام کارگاه ها، ارتباط میان اساتید و شاگردان تا سه ماه ادامه دارد، اظهارداشت: در این زمان می توانیم در فضای مجازی به آسانی باهم در ارتباط باشیم و هنرجویان هر زمان کار جدیدی انجام دهند، می توانند آنرا برای استاد ارسال نمایند و از او راهنمایی بگیرند.
استاد کارگاه تصویرسازی بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران اظهار داشت: همین طور هنرجویان به علت نبود مسابقه و رقابت می توانند گزارشی از کارهایی که انجام می دهند را نیز ارائه و در عین حال نظراتشان را درباره ی کارهای یکدیگر اعلام کنند. هنرجویان علاقمند هستند که سایر افراد هم پیشرفت کنند و این بسیار ایده آل است و نتیجه خوبی دارد.
بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها، به دبیری محمدمهدی رحیمیان در ۱۱ رشته ارتباط تصویری (پوستر)، خوشنویسی (نستعلیق)، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور (کارتون)، مجسمه سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) و رسانه های هنری جدید (ویدیو آرت، چیدمان، هنر محیطی) با رویکرد محیط زیست از شهریور تا آذرماه امسال در تهران برگزار می گردد. فراخوان این جشنواره ۲۸ تیرماه امسال منتشر گردید.

1401/06/05
09:55:26
5.0 / ۵
707
تگهای خبر: آموزش , ایده آل , پوستر , پیشرفت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,081
بازدید دیروز: 7,574
هفته اخیر: 37,089