دیده نشده های خرمشهر در دو نمایشگاه هنری

دیده نشده های خرمشهر در دو نمایشگاه هنری به گزارش آتلیه دات کام نمایشگاه های «شهر آسمانی» و «نوبت ظفر» به مناسبت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر در حوزه هنری انقلاب اسلامی برپا شد.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه نوبت ظفر شامل تصاویری دیده نشده از گنجینه خانه عکاسان ایران و عملیات بیت المقدس امروز دوشنبه (دوم خرداد) با حضور مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سیداحسان باقری رئیس خانه عکاسان ایران، فرهاد سلیمانی عکاس پیشکسوت و تعدادی از علاقه مندان و هنرمندان در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران در حوزه هنری راه اندازی شد و تا ۲۵ خرداد برپاست.
همچنین امروز نمایشگاه شهر آسمانی شامل آثاری از گنجینه حوزه هنری و تازه ترین آثار نقاشی کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، کامیار صادقی و محمد اسدی جوزانی در گالری عالی حوزه هنری راه اندازی شد و تا ۱۱ خرداد برپاست.
معاون هنری حوزه هنری درباره رویداد شهر آسمانی و نمایشگاه نوبت ظفر اظهار داشت: به مناسبت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر، تلاش کردیم در همه عرصه های هنری هنرمندان را درگیر تولید اثر برای خرمشهر نماییم.
معلمی اضافه کرد: بنابراین دو رویداد نمایشگاه نقاشی شهر آسمانی و نمایشگاه عکس نوبت ظفر را در تهران و محل حوزه هنری داریم، تصاویر نوبت ظفر شامل ۳۱ فریم عکس از تصاویر دیده نشده از خرمشهر و عملیات بیت المقدس است.
رئیس خانه عکاسان ایران درباره این نمایشگاه اظهارداشت: در نوبت ظفر تصاویری دیده نشده از عملیات بیت المقدس که عملیات آزادسازی خرمشهر بوده است، به معرض نمایش گذاشته شده که بخشی از فضای عملیات و آغاز آزادسازی را در برمی گیرد.
باقری اظهار داشت: این عکس ها از ۶ استاد عکاسی؛ محمدحسین حیدری، امیرعلی جوادیان، سعید صادقی، محسن راستانی، محمد فرنود و یک عکاس گمنام است که در گنجینه خانه عکاسان ایران نگهداری می شوند و در این نمایشگاه برای اولین بار به نمایش درآمدند.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره نمایشگاه شهر آسمانی اظهارداشت: وقتی مناسبت های سال ۱۴۰۱ را بررسی کردیم، متوجه شدیم که در برخی از آنها واقعاً کار کمی از جانب حوزه هنری صورت گرفته است و به این نتیجه رسیدیم که هم باید کاری فاخر و درخور تولید شود تا در دل موزه انقلاب جای بگیرد و هم ظرفیت گنجینه حوزه هنری هم آنرا در بر گیرد.
شجاعی طباطبایی اظهار داشت: در کنار ساخت سه تندیس از شهدای شاخص در رابطه با آزادسازی خرمشهر، آثار نقاشی به اساتید مطرح نقاش، سفارش داده شد و خوشحالیم که آثاری فاخر از اساتید کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان، کامیار صادقی و محمد اسدی جوزانی خلق شده و امروز رونمایی شدند.




وی بیان نمود: اتفاق خوبی که افتاد این بود که ما در حوزه حجم و مجسمه، دوست داشتیم برای شهیدان شاخص در خرمشهر کاری صورت بگیرد که فردا از سه تندیس شهیدان محسن وزوایی، بهنام محمدی و محمدعلی جهان آرا در فضای شهری خرمشهر رونمایی خواهد شد.
شجاعی طباطبایی اضافه کرد: نادر قشقایی تندیس شهیدمحمدعلی جهان آرا، استاد ملک دادیار گروسیان تندیس شهید محسن وزوایی و استاد قدرت الله معماریان هم تندیس شهیدبهنام محمدی را خلق کرده اند.
وی اظهارداشت: سال جاری در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری یکسری اولویت ها را در نظر گرفتیم تا بر مبنای آنها و تقویم نمایشگاهی، نیم نگاهی هم به آثار گنجینه داریم. همینطور توجه داریم که اگر کاری فاخر در ارتباط با آن رویداد و رخداد صورت نگرفته یا تعداد کمی هستند، برنامه ریزی شده که آثاری تولید و نمایشگاهی برای آن در نظر بگیریم.
«روایت یاران»، تصویرگر جهان آرا شد
کارگاه روایت یاران به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح، همزمان با آزادسازی خرمشهر در مسجد جامع خرمشهر انجام می شود. این کارگاه از اول خرداد برگزار شده و تا سوم خرداد هم ادامه خواهد داشت و طی مراسمی از آثاری که در این کارگاه تهیه شده، رونمایی خواهد شد.
در این کارگاه مبحث و محور، شهید محمدعلی جهان آرا است. هنرمندان حاضر در این کارگاه به اشکال مختلف رشادت و ایثار این شهید والامقام را تصویر می کنند. امید قادری بختیار سامه، منوچهر ایلیای و محسن موسوی از جمله هنرمندان نقاش خوزستانی هستند که در این کارگاه حضور دارند.




محمد حبیبی مدیر مرکز هنرهای تجسمی روایت فتح، هم در این کارگاه بعنوان مدیر برگزارکننده حضور دارد. وی با اشاره به اینکه چنین کارگاه هایی در سرتاسر ایران برگزار می شود تا با زبان هنر، شهدا و مفاخر این سرزمین با زبانی زیبا برای نسل جوان معرفی شود، تاکید کرد: کارگاه هایی نظیر روایت یاران اتفاقی است که مقرر است در سرتاسر ایران رخ دهد البته این دفعه تلاش می نماییم کارگاه های مورد نظرمان حتما از هنرمندانی بهره ببریم که بومیان منطقه هستند. بعنوان مثال در کارگاه امروز هنرمندان حاضر، همگی خوزستانی هستند.

1401/03/03
15:05:02
5.0 / ۵
658
تگهای خبر: تصویر , تندیس , عكاس , عكاسی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,948
بازدید دیروز: 3,533
هفته اخیر: 25,760