در آیین رونمایی از گاه فراموشی مطرح شد؛

همایون شجریان: خودم تصمیم گرفتم در کنسرت دوبی از ایران بخوانم

همایون شجریان: خودم تصمیم گرفتم در کنسرت دوبی از ایران بخوانم به گزارش آتلیه دات کام خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به حاشیه های اجرای کنسرتش در دوبی و خواندن قطعه ای درباره ایران اظهار داشت: آنچه در کنسرت دوبی انجام دادم تحت تاثیر هیچ حرکتی نبود و خودم تصمیم گرفتم که در این کنسرت بدون توجه به حواشی از ایران بخوانم.


به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری و آیین رونمایی از آلبوم موسیقی گاه فراموشی عصر پنجشنبه(۲۲ اردیبهشت) با حضور همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی، فردین خلعتبری آهنگساز و تهیه کننده، رامین صدیقی مشاور تهیه کننده، رضا موسوی مدیر هنری و تعدادی از مسؤلان و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.
شجریان در این آیین با تشریح چگونگی تولید آلبوم موسیقی گاه فراموشی اظهارداشت: این اثر هم آمیزی از موسیقی ایرانی و موسیقی جَز(جاز) است، نقطه مشترک آنها که بداهه پردازی است، در آلبوم گاه فراموشی به آن پرداخته شده است، فردین خلعتبری موسیقی را برپایه اشعارش ساخته و میتوان اظهار داشت که شعر و موسیقی باهم شکل گرفته است.
وی اظهار داشت: این نوع نگرش در تاریخ موسیقی سنتی در آثار بزرگانی همچون عارف و شیدا دیده می شود که شعر و آهنگ را باهم خلق کردند، شاید خلعتبری هم برپایه این رویکرد شعر و موسیقی را در کنار هم قرار داده است.
این خواننده موسیقی ایرانی ضمن اشاره به این که نوازندگان چیره دستی در تولید آلبوم گاه فراموشی همکاری داشتند، اضافه کرد: روند تولید این اثر پیچیده نیست، چهار نوازنده و یک خواننده در تولید گاه فراموشی حضور داشتند که یک تجربه تازه و متفاوت و برای من غنیمت بود.


شجریان درباره اجرای زنده آلبوم گاه فراموشی بیان نمود: پیش از کرونا برنامه ریزی زیادی برای برگزاری کنسرت داشتم که یکسری از آنها لغو شد و باید پی آنها را می گرفتم، برپایه وظیفه اخلاقی پس از برگزاری این کنسرت در داخل و خارج از کشور، برنامه ریزی برای اجرای کنسرت این آلبوم خواهیم داشت، همینطور برپایه برنامه ریزی ها مقرر است که تیرماه سال جاری در تهران کنسرتی را برگزار نماییم.
وی ضمن اشاره به همکاری و تجربه خود با خلعتبری اظهارداشت: از همکاری با این آهنگساز در آلبوم گاه فراموشی بسیار راضی ام و باید بگویم این کار نسبت به کار قبلی مان(آلبوم امشب با غزل های من بخواب برپایه اشعار مرحوم افشین یداللهی) بسیار پخته تر و جذاب تر است، از افشین یداللهی هم باید یادی کنم که اگر در قید حیات بود در آلبوم گاه فراموشی حتما با او همکاری می کردیم.
این خواننده موسیقی ایرانی تصریح کرد: ایده آلبوم گاه فراموشی بسیار جالب است که توانسته شعر و موسیقی را با هم پیش ببرد. این تجربه برایم جالب توجه بود حتی گاهی اوقات ترکیب مفهوم موسیقی و شعر برایم ثقیل بود اما به تدریج کار برایم روان شد و می دانم که می تواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند و یکی از باکیفیت ترین کارهایم خواهد بود.
شجریان در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص همکاری با صدا و سیما اظهار داشت: قصدی برای همکاری با این نهاد ندارم.
وی درباره حاشیه های کنسرتش در دوبی و صحبت های وی حین برگزاری کنسرت بیان نمود: در جریان اتفاقات رخ داده قبلی در کنسرت دوبی بودم، من کار خودم را در حوزه موسیقی انجام می دهم و کاری به اتفاقات و حواشی ندارم، آنچه در کنسرت دوبی انجام دادم تحت تأثیر هیچ حرکتی نبود و خودم تصمیم گرفتم که در کنسرت دوبی بدون توجه به حواشی از ایران بخوانم، این در شرایطی است که در دوبی هیچ محدودیتی برای برگزاری و اجرای این قطعه نداشتم.
در ماه های اخیر خواندن از خلیج فارس و ایران در امارات با حواشی بسیاری همراه بود. گروه موسیقی «سیاوش» به سرپرستی و خوانندگی همایون شجریان، ۱۲ اردیبهشت سال جاری در شهر دوبی امارات روی صحنه رفت. نکته مهم اجرای این گروه، خواندن قطعه ای به نام «دیار عاشقی هایم» سروده بهمن محمدزاده و مرحوم اسحاق انور بود که برای ایران خوانده شد.
شجریان پیش از خواندن این قطعه، نام ایران را به زبان آورد و شور و هیجان زیادی را در سالن ایجاد کرد.
این خواننده درباره نقش خود در حوزه ترویج موسیقی سنتی و ایرانی و تناسب این موسیقی با سلیقه مخاطبان اظهارداشت: فکر می کنم خواننده های زیادی در حوزه موسیقی ایرانی فعالیت می نمایند، زمانه درحال تغییر است بخصوص با آمدن فضای مجازی، همه چیز، شرایط زندگی حتی سلیقه موسیقایی مخاطبان درحال تغییر است.
شجریان اظهار داشت: در این چارچوب ورود بیماری کرونا هم تغییرات زیادی را ایجاد کرد، در این دو سال در شرایط انتشار کرونا تلاش کردم تک آهنگ هایی را منتشر کنم که بعضی با حمایت موسسات مختلف و بعضی هم با هزینه های شخصی انجام شد، آنچه در این روزگار صورت گرفته همراهی با جریان زندگی امروز، حوصله و زمان بندی روز دنیاست که فکر می کنم باید نوع موسیقی مان را با حفظ اصالت ها به این نگرش هدایت نماییم. فکر می کنم نسبت به ۳۰ سال قبل دیگر شاهد این نباشیم که یک آلبوم کامل با ساز و آواز داشته باشیم؛ همه چیز تغییر کرده است و نمی توان این تغییرات را نادیده گرفت.
ملاحظات برای برگزاری کنسرتهای ارزان قیمت


این خواننده در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص گرانی بلیت های کنسرتهای موسیقی و ملاحظات او برای برگزاری کنسرتهای ارزانقیمت بیان نمود: همه شرایط را می دانیم، چیزی نگویم بهتر است، ما هم تمام تلاشمان را خواهیم کرد که مشکلی به مشکلات مردم اضافه نکنیم، تلاش می نماییم حداقل ها را در نظر بگیریم، طبیعتا برگزاری کنسرت هزینه هایی دارد که این هزینه ها چند برابر شده است، به تازگی برخی از سالن ها تا ۲۰۰میلیون تومان برای هر اجرا هزینه درخواست می کنند، همیشه تلاش کردم متعادل ترین قیمت ها درنظر گرفته شود.
وی درباره برگزاری کنسرت به یاد محمدرضا شجریان افزود: تابحال سه کنسرت که در اروپا و یکی در دوبی برگزار کردیم به یاد پدر و استاد پرویز مشکاتیان بوده است، تیرماه در تهران کنسرتی هم به یاد آنان برگزار خواهیم کرد.
شجریان درباره برگزاری کنسرت مجانی و خیابانی که چند سال قبل وعده آنرا داده بود، بیان نمود: همچنان پای سخنم هستم، شرایط برگزاری کنسرت مجانی باید بگونه ای فراهم گردد که به کسی صدمه نرسد.
این خواننده افزود: برخی دوستان و هنرمندان اعلام نمودند که چند شب اجرای مجانی داشته باشیم، در حالیکه این هدفم نبود، هدفم این بود طیف وسیعی که دسترسی و امکان حضور در کنسرت را ندارند و حتی شاید این مساله به ذهنشان هم خطور نکند، به این کنسرت بیایند. وقتی خیران به گونه های مختلف کمک می کنند، می بینم من نفر آخر در میان آنان هستم و باید کاری کنم که مختص به من است و امیدوارم روزی شرایط آن فراهم گردد که بتوانم کنسرتی را با تعداد زیادی از تماشاگران برگزار کنم.
پس از سخنان شجریان درباره برگزاری کنسرت مجانی حامی مالی برای برگزاری چنین کنسرتی اعلام آمادگی کرد.
این خواننده موسیقی ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره همکاری با نوازندگان و موسیقیدانان حوزه موسیقی اقوام اظهار داشت: پیشنهاد جذابی بود و در برنامه ریزی ها تلاش می نماییم از این هنرمندان هم بهره مند شویم.
تاکید بر تداوم حامی مالی در تولید آثار هنری


آهنگساز و تهیه کننده آلبوم موسیقی گاه فراموشی درباره بهره مندی از نوازندگان خارجی در تولید این آلبوم اظهار داشت: گاه فراموشی مبتنی بر موسیقی است که به نوازندگان خاصی نیاز داشت، با یک کوارتت آنسامبل چهار نفره به همراه همایون شجریان بعنوان خواننده اجرا شد که رویکرد آن بگونه ای بود که موسیقی آن به بداهه نوازی یک گروه خاص نیاز داشت.
خلعتبری اضافه کرد: در این چارچوب نوازندگی بیورن مه یر (گیتار باس شش سیم) و کلاوس گزینگ (کلارینت باس، ساکسوفن سوپرانو) محور اصلی نوازندگی بود که با آثار آنان آشنا بودم و درخواست کردم که با ما همراه باشند. شخصیت موسیقایی نوازندگان برای این اثر خیلی موثر بود، نمی گویم فرد دیگری نمی توانست این اثر را اجرا نماید اما اگر کوارتت دیگری آنرا اجرا می کرد، متفاوت بود.
وی درباره محتوای آلبوم گاه فراموشی بیان نمود: سعی کردیم این آلبوم نگاهی به موسیقی مقامی داشته باشد که عمده آن روی موسیقی منطقه صحنه است که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.
تهیه کننده آلبوم موسیقی گاه فراموشی ضمن اشاره به بهره مندی از حامی مالی برای تولید این اثر تصریح کرد: تولید موسیقی صنعت ارزانی نیست و نیازمند حضور ساعتهای متمادی در استودیو است که امیدوارم ما تنها گروه بهره مند از حامی مالی نباشیم و موسسات صنعتی و اقتصادی به صورت جدی بدون تاثیرگذاشتن و تغییر در ذات و ماهیت آثار هنری بعنوان حامی مالی بتوانند به کمک گروه ها و هنرمندان دیگر بیایند و از آنها در جهت توسعه فرهنگ و هنر حمایت کنند.
خلعتبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص بهره مندی از اشعار خود در آلبوم موسیقی گاه فراموشی اظهار داشت: اصراری به این کار نداشتم اما وقتی آهنگساز خودش شعر می گوید یک قدم به ایده کلی نزدیک تر و بی واسطه تر می شود البته این مورد نباید سبب ایجاد این تصور شود که ما نمی خواستیم از شعر کلاسیک بهره ببریم بلکه این مسیر پیش آمد و به آن پرداختیم.
وی اضافه کرد: هیچ گاه بعنوان آهنگساز، نقش شاعران و زحمتی که به آنان داده ام را فراموش نمی کنم و خودم را در جایگاه یک شاعر نمی بینم و اگر هم روزی در جایگاه یک شاعر ایستادم سر تعظیم برای اساتید و شاعران فرود خواهم آورد.
موسوی مدیر هنری آلبوم موسیقی گاه فراموشی اظهار داشت: در این پروژه به علت همکاری ۲۵ ساله با خلعتبری وظیفه خویش را به خوبی می دانستم و می دانیم در پروژه های مشترک چه کارهایی را باید انجام داد اما درباره همایون شجریان و نحوه همکاری با او باید بگویم که هر روز با اتفاقات جالب توجه و شگفت انگیزی مواجه می شدیم که علاقه همکاری من با او را دوچندان می کرد، نقش مدیر هنری در فضای موجود کشور این است که هر کاری می توانیم انجام بدهیم تا کار شایسته تر پیش برود.
به گزارش آتلیه دات کام به نقل از خبرگزاری ایرنا، آلبوم موسیقی گاه فراموشی جدید ترین همکاری همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی و فردین خلعتبری موسیقیدان و آهنگساز شامل هشت قطعه موسیقی با کلام در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی؛ در شب بی تو، گاه فراوشی، مشتاق توام، پیاپی، خواب خاکی، با تو مست، نشان و محرم به اسرار است که نوازندگان بین المللی این آلبوم بیورن مه یر (گیتار باس شش سیم)، کلاوس گزینگ (کلارینت باس، ساکسوفن سوپرانو)، کارلو نیدرهاوزر (ویلنسل) و فردریک ژیل (پرکاشن) هستند.


شعرهای این آلبوم توسط فردین خلعتبری سروده شده و ضبط موسیقی آلبوم گاه فراموشی در استودیو ویوگاردن اتریش و استودیو صبا ایران انجام شده است.
فردین خلعتبری تهیه کننده، رامین صدیقی مشاور تهیه کننده، فرشاد حقیقی مشاور موسیقی مقامی، سحر فروزان مدیر اجرایی، رضا موسوی مدیر هنری، افشین صمدیان مدیر پروژه و کاوه عابدین و فرانس شادن صدابرداران از دیگر عوامل این آلبوم هستند.
همچنین صاحب امتیاز آلبوم موسیقی گاه فراموشی موسسه فرهنگی هنری ۱۴۰۰ آریا، کارگزار نشر؛ هرمس و پخش؛ نشر جوان هستند.
پس از مراسم رونمایی، نسخه دیجیتال این اثر به صورت قانونی و انحصارا از راه پلت فرم بیپ تونز و نسخه فیزیکی (تیراژ محدود) در فروشگاه های زنجیره ای مادیران و از راه نشر و پخش جوان در فروشگاه های معتبر موسیقی، شهرکتاب ها و فروشگاه اینترنتی لورکا و به صورت تلفنی از راه نشر موسیقی هرمس (۲۲۲۲۱۸۷۳) در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
همایون شجریان و فردین خلعتبری در سالهای اخیر آثاری در چارچوب آلبوم موسیقی منتشر نموده اند که آخرین آن سال ۱۳۹۸ به شکل آلبوم امشب کنار غزل های من بخواب بر مبنای اشعار زنده یاد افشین یداللهی انتشار یافته است.


منبع:

1401/02/26
10:33:39
5.0 / ۵
588
تگهای خبر: آلبوم , استودیو , ایده آل , جشن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,981
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 33,723