نقاشی های کمتر دیده شده موندریان

نقاشی های کمتر دیده شده موندریان آتلیه دات کام: «پیت موندریان» نقاش نامدار هلند، بیشتر برای خلق نقاشی های کاملا انتزاعی با خصوصیت های بسیار ساده شهرت دارد. اما در کارنامه این هنرمند آثاری به چشم می خورند که با ذهنیتی که از آثار او داریم چندان مطابقت ندارند.


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی آرت، «پیت موندریان» یکی از بنیان گذاران جنبش مدرن هلندی «د استایل» اغلب برای تابلوهای نقاشی کاملا انتزاعی که در دهه ۲۰ میلادی خلق کرده است، شناخته می شود. تابلوهای نقاشی که مشخصه اصلی آنها خطوط ساده، مستطیل و رنگ های اصلی هستند.


با این وجود، «موندریان» پیش از این که چنین تابلوهای نقاشی خلق کند، تلاش می کرد راه و روش خودش را پیدا کند. او سبک های نقاشی مختلفی را امتحان کرد. نقطه عطف دوران هنری وی در سال ۱۹۱۱ زمانی که از هلند به پاریس رسید، شکل گرفت. او با خلق نقاشی های کوبیسم شروع کرد و آنرا با هنر آوانگارد پاریسی آمیخت. بعد از مدتی هم به سراغ ایده های انتزاعی رفت.
در ادامه با شماری از آثار دوران ابتدایی فعالیت «موندریان» بعنوان هنرمند آشنا می شوید که شاید باتوجه به آثار معمول و مشهور او برایتان غیرمنتظره باشد.

نمادگرایی


این نقاشی می تواند هر یک از طرفداران آثار مینیمال «موندریان» را مجذوب خود کند. این نقاشی در نگاه اول با عنایت به اشکال جسورانه و متضاد و پس زمینه ای که با استفاده از خطوط انحنادار شکل گرفته است، شبیه یکی از آثار «ادوارد مونک» به نظر می آید. نگاه خیره دخترک و عنوان «عشق عمیق» این تابلو نقاشی را در دسته آثار نمادین قرار داده است. این دخترک به چه چیزی این چنین عشق می ورزد؟ خداوند، والدینش، دوستانش و یا مدرسه؟ تمامی این فرضیه ها در گلی که بالای سر دخترک قرار دارد به تصویر کشیده شده است.

فوویسم


آسیاب بادی قرمز رنگی، مزرعه سرخ و یک آسمان زرد؟ این فقط می تواند «فوویسم» باشد. دومین اثر از لیست آثار غیرمنتظره «موندریان»، حقیقت را به کمک یک پالت رنگ کاملا غیرواقعی به تصویر می کشد. این یکی از خصوصیت های بارز نقاشان فوویست است.

پست امپرسیونیسم


درخت تک و تنهایی که در غروب به تصویر کشیده شده است در نگاه اول بعنوان یکی از آثار «ونسان ون گوگ» نقاش پست امپرسیونیست مشهور شناسایی می شود. شاخه های سیاه و تنه قرمز درخت در مقایسه با پس زمینه آبی، تضاد بزرگی را بوجود آورده است. با این که می دانیم این تابلو نقاشی یک منظره را به تصویر می کشد، اما عمق زیادی در آن حس نمی نماییم. شاید «موندریان» در این دوره بدون عمق بودن تابلوهای نقاشی را امتحان می کرد.

کوبیسم
درخت خاکستری


منبع:

1401/01/08
14:07:02
5.0 / ۵
693
تگهای خبر: تصویر , منظره , نقاشی , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,926
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 31,613