موسیقی بهاری در قاب مهر -۱؛

سال خودرا با نوای بالابان نو کنید

سال خودرا با نوای بالابان نو کنید صادق چراغی از نوازندگان ساز بالابان که طی سالهای اخیر در زمینه های مختلف پژوهشی نیز کارهای موثری داشته در آستانه فرارسیدن نوروز 1401 قطعه بهاری را تقدیم نگاه مخاطبان کرد.


دریافت 20 MB
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی: سال ۱۴۰۰ با همه تلخی ها و شیرینی هایی که داشت، به خط اختتام رسید و حالا همه ما یک قرن را پشت سر گذاشتیم، قرنی که این دو سال آخرش چنان دنیا را تکان داد که اصلاً فکرش را نمی کردیم.
دنیای این روزهای ما بطور قطع حکایتی فراموش نشدنی دارد که امیدواریم به زودی شاهد کوچ همیشگی بیماری کرونا باشیم تا این ناگوارترین تجربه سالهای آخر قرن را کمی التیام بخشد. التیامی در هم جواری با فصل دگرگونی و شادابی ناشی از تولد باردیگر طبیعت که بااینکه داغ از دست دادن عزیزان همراه آنست اما بازهم بهانه ای است برای عوض شدن و باز کردن چشمانی که با خوانش امید و استعانت از پروردگار مهربان برای سلامتی همه مردم زمین می خواهند دنیا را جور دیگری ببینند؛ دنیایی بدون «بیماری» و «جنگ» و «مرگ».
و چه خوب که در بین این آرزوها هستند هنرمندانی که بواسطه هنرشان تلاش می کنند تا زمختی و زبری این دنیای خشن و پر از بیماری را با هنر خود تلطیف کنند. دنیایی که آفرینش یک قطعه موسیقایی ساده می تواند در آن نقش تسکین دهنده ای را ایفا کند که اگر خوب بشنویم، خوب به تاثیرات باارزش آن پی می بریم.
همین خاصیت گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا همزمان با عید نوروز و بهار طبیعت به سراغ هنرمندانی برویم که دست به چنین تجربه های جذابی آن هم در ایام سخت زدند و با آفرینش موسیقی هایی برآمده از دل، مرهمی بر دردها گذاشتند. مرهمی با زبان موسیقی که در گونه های مختلف تلاشی برای اثبات «امید به آینده» و عدم پذیرش شکستی است که این ویروس منحوس در کوشش برای تحمیل آن به ماست.
آنچه در این سلسله گزارش موسیقایی پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت حاصل همراهی صمیمانه برخی از هنرمندان موسیقی کشورمان در زمینه های مختلف آهنگسازی، نوازندگی و حتی خوانندگی است که به مناسبت فرا رسیدن ایام نوروز ۱۴۰۱ و با تاکید بر امید و آرامش پیش روی مخاطبان گروه هنر خبرگزاری مهر قرار خواهد گرفت. تصاویری که تعدادی از آنها در قالبی حرفه ای و برخی هم در قالبی کاملاً صمیمانه و از دل برآمده با دوربین یک گوشی تلفن همراه ثبت شده تا پیامی موسیقایی از طرف این هنرمندان شریف به مخاطبانی باشد که بواسطه کرونا و دیگر مشکلات سالهای سختی را گذارنده و در آستانه بهار آرزومند روزهایی سرشار از سلامتی و آرامش و امید برای یکدیگرند.
گروه هنر خبرگزاری مهر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی از دست رفتگان و مصیبت دیدگان ناشی از کرونا و سایر رویدادهای غم انگیز طی سال قبل شده، امید دارد این تحفه نوروزی مورد توجه مردم شریف کشورمان قرار بگیرد.

در نخستین شماره از این پرونده موسیقایی و همزمان با تحویل سال نو به سراغ یک قطعه تصویری تک نوازی ساز بالابان به آهنگسازی و نوازندگی صادق چراغی از پژوهشگران و نوازندگان شناخته شده موسیقی ایرانی و موسیقی نواحی کشورمان رفتیم که در قالب یک قطعه بهاریه تقدیم نگاه مخاطبان شده است.
این نوازنده و پژوهشگر که مدتی پیش هم آلبوم «نسیم نوروز» را در دسترس مخاطبان قرار داده بود، در پیام تبریک نوروزی خود به مناسبت فرا رسیدن فصل بهار توضیح داده است: «من صادق چراغی هستم. شادباش من را به مناسبت از راه رسیدن سال نو و فصل نو پذیرا باشید. من این دفعه از معبر خبرگزاری مهر همراه شما هستم. به دوستان این خبرگزاری هم خدا قوت می گویم که در طول سال همیشه پشتیبان هنرمندان و اهالی فرهنگ بودید تا اینگونه فعالیت ها بیشتر و بهتر دیده شود. برای شما آرزوی بهترین ها را دارم و در آستانه سال نو قطعه ای با ساز بالابان را تقدیم همه مردم ایران می کنم و امیدوار هستم شنیدن این قطعه برای شما عزیزان لذت داشته باشد.
لازم است راجع به ساز بالابان هم توضیحاتی را ارائه بدهم. این ساز سازی است که در گستره بزرگ ایران زمین نوازندگان خوبی به نوازندگی آن مشغول هستند اما شوربختانه خیلی خوب معرفی نشده؛ اما امیدوار هستم فعالان بیشتر هنرمندان دراین زمینه شرایطی را برای معرفی بیشتر این سازها فراهم آورد. به هر حال همه اینها بهانه ای است که به مناسبت فصل بهار پیام شادباش خودم را به شما عزیزان ابلاغ کنم و آرزوی بهترین ها را برای شما ایرانیان داشته باشم. سال نو مبارک.»

1401/01/01
13:01:43
5.0 / ۵
791
تگهای خبر: آرامش , آلبوم , تصویر , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 72
بازدید دیروز: 6,081
هفته اخیر: 33,218