در موزه هنرهای معاصر تهران؛

نمایشگاه آینه در آینه

نمایشگاه آینه در آینه به گزارش آتلیه دات کام نمایشگاه آینه در آینه که یکی از بخش های چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، عصر سه شنبه ۲۸ دیماه در موزه هنرهای معاصر تهران راه اندازی شد.



به گزارش آتلیه دات کام به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاه «آینه در آینه» بعنوان یکی از بخش های چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری، مدیر کل هنرهای تجسمی، محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری و تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان در موزه هنرهای معاصر تهران شروع شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران اظهار داشت: از سه سال قبل مبحث برگزاری یک نمایشگاه پژوهشی درباره هنر انقلاب مطرح شده بود ولی با عنایت به سختی کار، اجرای آن به طول انجامید. سال جاری با عنایت به نگاهی که در جشنواره هنرهای تجسمی فجر وجود دارد موقعیتی فراهم گردید تا این نمایشگاه بعنوان بخش جنبی جشنواره مورد حمایت قرار گرفته و به مرحله اجرا برسد. نمایشگاه آینه در آینه حاصل هم افزایی مجموعه های مختلف است و از مجموعه داران متشکرم که این آثار را در اختیار ما گذاشتند. این آثار در یک فرایند زمانی چندماهه جمع آوری شده اما مطالعات آن از مدت ها پیش شروع شده بوده و برخی از این آثار پیش از این نمایش داده نشده است.
در ادامه سید عباس میرهاشمی دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: امروز به شکلی افتتاحیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم به حساب می آید چون یکی از بخش های جدیدی که به جشنواره افزوده شد، همین نمایشگاه «آینه در آینه» است. جشنواره سال جاری را با دو رویکرد بسیار جدی دنبال کردیم که اولی توجه به مباحث پژوهشی و رویکرد دوم توجه به گستره جغرافیایی هنرهای تجسمی در کشور است.
میرهاشمی افزود: با عنایت به نگاه پژوهش محوری که موردنظر بود، قرار بر این شد که نمایشگاه آینه در آینه که دوستان از قبل زحمت آنرا کشیده بودند مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرد. در گستره جغرافیایی هم تلاش شده است تمامی استانهای کشور هم زمان با جشنواره فجر یک نمایشگاه با نگاه به آثار هنرمندان همان منطقه برگزار کنند و این کار سبب می شود در دوره های بعد یک رشد جدی را در هنرهای تجسمی شاهد باشیم و بتوانیم با این رویه فضاهای عرضه هنرهای تجسمی را بالا ببریم.
کیانوش معتقدی کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» در ادامه مراسم اظهار داشت: ایده اصلی این نمایشگاه یک بررسی تاریخ نگارانه از مقطع مهمی از تاریخ هنر ایران است. شکل گیری هنر نقاشی اعتراضی که قبل از انقلاب نمونه هایی از آن در آثار هنرمندان مختلف دیده می شود و تحولاتی که در کار هنرمندان نقاش اتفاق می افتد، در این مجموعه قابل بررسی است. هنر اعتراضی که زیرمجموعه ای از هنر اجتماعی است در جریان یک رویداد مهم تاریخی، تبدیل به جنبش هنر انقلاب می شود و بیشتر هنرمندان در عرصه های مختلف با تلاش خود تلاش می کنند این تحول عظیم را در آثار خود بازتاب دهند. ایده نقاشی انقلابی تا یکی دو سال بعد ادامه پیدا می کند و با عنایت به این که بلافاصله وارد جنگ تحمیلی می شویم، تبدیل به گفتمان جنگ می شود. این یک مقطع مهم از تاریخ هنر ایران است که تلاش کردیم گزینشی از مهم ترین آثار آن انجام دهیم و این نمایش شامل مهم ترین آثاری است که از این دوره تاریخی به جامانده است.
وی اضافه کرد: یکی از نقاط قوت این نمایشگاه که به آن افتخار می کنم وجود آثاری است که شاید بیشتر از ۴۰ سال دیده نشده است. سال ۵۸ بعد از بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران، نمایشگاهی از آثار هنرمندان در آن مقطع برگزار شد و سپس آثار به گنجینه رفت و دیگر دیده نشد. دیدن این آثار و کیفیت بیان هنری، نوع نگاه و اکسپرسیو روایی آنها می تواند برای نسل امروز بسیار جالب باشد. خوانش ما مبتنی بر مسیر تاریخ هنر و با عرضه اسناد تاریخی است و به این علت تلاش شد در کنار نقاشی ها از رسانه های دیگری مثل عکاسی، پوستر و حتی موسیقی انقلاب استفاده گردد تا یک تصویر نسبتاً جامع از اتفاقات و رویدادها و ارتباط آن با هنر عرضه شود.
کیوریتور نمایشگاه آینه در آینه اضافه کرد: تلاش شده است این خوانش بر مبنای یک روایت منصفانه عرضه شود، اما طبیعی است که خوانش های دیگری هم می تواند وجود داشته باشد. در این مجموعه به بخشی از آثار نادیده نیم قرن اخیر پرداخته شده است و امیدوارم مخاطبان بعد از دیدن این نمایشگاه یک تصویر جذاب از این تحولات هنری در ذهن خود داشته باشند.
در ادامه این مراسم با عنایت به پخش قطعاتی از آلبوم های چاووش در فضای نمایشگاه، هادی منتظری، نوازنده کمانچه و از اعضای گروه شیدا و چاووش به بیان خاطراتی درباره شکل گیری این آلبوم های موسیقی پرداخت.

پس از آن محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: بعنوان کسی که در عرصه هنر تحصیل کرده و معلمی کردم، خوشحالم که می توانم یک دوره تاریخی را در این نمایشگاه به تماشا بنشینم؛ دوره هنر اعتراض، دوره هنر حرف و کلام و بیان هوشمندانه. این مقطع تاریخی را مقطع بسیار حساسی می دانم چونکه موقعی است که گفتمان تغییر می کند و تجلیات گفتمان ها در منظومه های فکری و تجلیات منظومه های فکری در اصطلاحات و تصاویر است.
سالاری افزود: نشانه شناسی این تصاویر، نشانه شناسی گفتمان است. بنابراین خیلی از نشانه هایی که ما در دوره پس از مشروطیت بعنوان آغاز هنر اعتراضی می بینیم در مقطع ۵۳ تا ۶۳ هم به چشم می آید. این نشانه ها کم کم از ادبیات به تصویر و به المان های تجسمی وارد می شود و بعد به تئاتر و… می رسد و یک جریان مکتب ساز را بوجود می آورد. مکتب به مفهوم منظومه ای که تئاتر، ادبیات، موسیقی و تجسمی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و گفتمان تولید می کند. امیدوارم این نمایشگاه آغازی باشد برای جریان شناسی تا بفهمیم در مقطع ۵۳ تا ۶۳ چه اتفاقی افتاده و بعد مقاطع تاریخی دیگر را هم بعنوان پله هایی که هنر ما در این دوره ها طی کرده است، بررسی نماییم.
در مراسم افتتاح این نمایشگاه هنرمندانی همچون محمد علی رجبی، عباش مشهدی زاده، کاظم چلیپا، سهراب هادی، رضا بانگیز، محمد حسین نیرومند، طاهر شیخ الحکمایی، واحد خاکدان، جواد نوبهار، مسعود شجاعی طباطبایی، جعفر نجیبی، کامبیز صبری، هادی منتظری، مرتضی گودرزی دیباج، حسین نوروزی، سیدمحمد فدوی، محمد حسین حلیمی، محمد رضا فیروزی ای، ایرج میرزاعلیخانی، عباس مجیدی، محسن راستانی و … حضور داشتند.
این نمایشگاه مروری بر تحولات هنر ایران در سالهای ۱۳۶۳-۱۳۵۳ است و آثار هنرمندانی همچون اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، هانیبال الخاص، مرتضی کاتوزیان، بهرام دبیری، پرویز ایزدپناه، قاسم حاجی زاده، لیلی متین دفتری، پروانه اعتمادی، حسین خسروجردی، کاظم چلیپا، ایرج اسکندری، حبیب الله صادقی، مصطفی گودرزی، مرتضی اسدی، رحیم ناژفر، منوچهر صفرزاده، حسین محجوبی، محمدعلی ترقی جاه، سیروس مقدم و.. به معرض نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه آینه در آینه تا ۸ اسفند ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

1400/11/01
19:12:59
5.0 / ۵
921
تگهای خبر: آلبوم , اسكن , پوستر , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 544
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 29,279