عبور نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران

عبور نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران به گزارش آتلیه دات کام نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران با عنوان عبور جمعه ۲۴ دی در خانه هنرمندان ایران راه اندازی شد.



به گزارش آتلیه دات کام به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران با عنوان «عبور» عصر روز جمعه ۲۴ دی در گالری های این مجموعه راه اندازی شد. در این نمایشگاه ۵۴ اثر از ۵۱ هنرمند برای بازدید علاقمندان به معرض نمایش گذاشته شده است.
بهزاد اژدری، رئیس هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران درباره محوریت آثار این نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه سال جاری تقریباً تفاوتی با دوره های قبل ندارد و وقایع پیرامونی همچون قبل در آثار هنرمندان تأثیرگذار است. امروزه هنرمندان اگر یک مساله درونی هم دارند، متأثر از اتفاقات بیرونی مانند کرونا، از دست دادن کسی، وقایع اجتماعی، محیط زیست و … است. هنرمندان امروزه می دانند که نباید در خلأ اثر تولید کنند و اثرشان به لحاظ نگاه به مسائل، فردی نیست.
وی درباره مبحث نمایشگاه بیان کرد: ما همیشه موضوعات و عناوینی را انتخاب می نماییم که قابلیت های بیشتری برای تجسم بخشیدن و توسعه نگاه تجسمی داشته باشد. کلماتی مانند عبور، انبساط و … را در هر زمینه و شرایطی میتوان بسط داد. در سرامیک هم عبور پدیده ای است که در تولید اثر با آن مواجهیم.
وی افزود: ما وقتی یک محصول سرامیکی می سازیم، از یک مرحله عبور می نماییم و به مرحله دیگر می رسیم و همچنین می گذریم تا به هدف برسیم. البته گاهی هم به هدف نمی رسیم و فکر می نماییم که مقصود مطلوب نبوده است. اما چیزی در آن راه برایمان جذاب می شود و به شکل یک تکنیک مجزا روی آن تمرکز می نماییم.
اژدری اظهار نمود: در ذات هنر سفال و سرامیک بحث عبورهای متوالی و متوالی نهفته است. باید این را هم در نظر گرفت که ما در مرحله گذار اجتماعی هم هستیم. به لحاظ بومی و جهانی مرحله سختی را می گذارنیم. کرونا هم می تواند یکی از مصادیق این گذار باشد که از چنین بحران هایی چطور می توانیم عبور نماییم. ما هر لحظه با مساله عبور مواجهیم.
رئیس هیأت مدیره انجمن سفالگران ایران درباره تاثیر کرونا در برگزاری این رویداد مطرح کرد: به سبب برگزاری بینال، هیأت مدیره قبلی در سال قبل تمام تمرکزش روی بینال بود. بینال رویداد بزرگی در اوج کرونا بود و هنوز به مرحله واکسیناسیون نرسیده بودیم. سال جاری نسبت به سال گذشته، برگزاری نمایشگاه آسان تر بود اما تاثیراتش در آثار مشهود است. بسیاری از آثار درباره مرگ و فقدان بود. شاید آثار به صورت مستقیم به مبحث کرونا نپرداخته بودند اما در آنها تبعات از دست دادن، فقدان، رنج و عبور از بحران دیده می شد.
همچنین شبنم عمانی عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه عبور، دبیر اجرایی این نمایشگاه و عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران اظهار داشت: ردپایی از گذر و عبور در لایه های مختلف آثار این نمایشگاه دیده می شود. آثار این نمایشگاه از لحاظ فرم و محتوا ریزبینانه انتخاب شدند.
وی اضافه کرد: آثار این نمایشگاه از میان ۱۸۳ اثر انتخاب شده و داوری هم در ۲ مرحله صورت گرفته است. مرحله اول داوری از روی عکس آثار و مرحله دوم از روی اصل آثار بوده است. کورش آریش، بهزاد اژدری، هنگامه صالح زهتاب، محسن فولادپور و جعفر نجیبی داوران نمایشگاه عبور بودند.
سحر اسمعیل طهرانی، یکی دیگر از اعضای شورای سیاست گذاری نمایشگاه و عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران هم عنوان کرد: سال جاری کوشیدیم با وبینارهایی تخصصی در این حیطه، مبحث و رویکرد این دوره از نمایشگاه را برای هنرمندان از دیدگاه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، روانشناسی و … شرح دهیم.
وی افزود: باتوجه به شرایط گذر از کرونا، اتفاقات مختلفی برای افراد رخ داده است. شرایط مدام درحال تغییر و گذار است. عبور، موضوعی است که امروز در زیست هر هنرمندی در جریان است. هنرمندان سفالگر و سرامیست، هر لحظه در هنرشان با مفهوم عبور روبرو هستند. نکته قابل توجه در این نمایشگاه این است که هر اثر از دیگری مجزاست و هنرمندان با بیان شخصی، آثارشان را خلق کرده اند.
هنگامه صالح زهتاب، مجسمه ساز، سرامیست و یکی از داوران این نمایشگاه بیان کرد: داوری نمایشگاه عبور با حجم بالای آثار روبه رو بود اما آثار نمایشگاه با حساسیت و دقت در فرم و ایده پردازی و تکنیک برگزیده شد.
وی اضافه کرد: خلق یک اثر سرامیکی پیچیدگی های خاص خویش را دارد. یک هنرمند برای خلق یک اثر باید به ایده پردازی، فرم، فضا، تکنیک و خلاقیت بپردازد و همیشه با چالش های زیادی روبه روست. من هم خودم را با سرامیک به چالش می کشم.
علاقمندان می توانند از این نمایشگاه تا پنجم بهمن ماه همه روزه (به غیر از شنبه ها) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در مجموعه گالری های خانه هنرمندان ایران بازدید نمایند.

1400/10/25
22:08:16
5.0 / ۵
765
تگهای خبر: تخصصی , خلاقیت , عكس , قاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,988
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 34,167