نمایشگاه عکس از جلوه های مردمی محبوبیت حاج قاسم

نمایشگاه عکس از جلوه های مردمی محبوبیت حاج قاسم به گزارش آتلیه دات کام نمایشگاه تصاویری از برگزاری نخستین سالگرد شهادت سردار دل ها در خانه، محله و شهرهای ایران در شرایط همه گیری بیماری کرونا با عنوان سرو روان دوشنبه ۶ دیماه در گالری خانه حوزه هنری راه اندازی شد.



به گزارش آتلیه دات کام به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه تصاویری از برگزاری نخستین سالگرد شهادت سردار دل ها در خانه، محله و شهرهای ایران در شرایط همه گیری بیماری کرونا با عنوان «سرو روان» دوشنبه ششم دیماه ۱۴۰۰ با حضور محمد مهدی دادمان رئیس حوزه هنری، تعدادی از مدیران حوزه هنری، عکاسان آثار برگزیده، اصحاب رسانه در گالری خانه عکاسان حوزه هنری راه اندازی شد.
دریافت ۱۰۰۰ عکس بعد از فراخوان
سید احسان باقری رئیس خانه عکاسان حوزه هنری درباره برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: در نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم تقریباً همه برنامه های عمومی به خاطر شرایط کرونا ممنوع بود و امکان برگزاری مراسم سالگرد وجود نداشت، فراخوانی برای برگزاری سالگردهای مردمی در فضاهای شهری و روستایی دادیم که در حدود ۱۰۰۰ فریم عکس از سراسر کشور همچون استانهای تهران، قم، خوزستان و خراسان رضوی… برای ما ارسال شد. بعد از داوری در حدود ۱۳۰ عکس از ۶۷ عکاس را انتخاب کردیم.
وی در مورد بخش های فراخوان توضیح داد: این فراخوان سه بخش داشت؛ بخش حرفه ای، بخش مردمی یا عکاسی با تلفن همراه و بخش نوجوان. زمانی که نفرات برتر انتخاب شدند، قرار بود در هفته هنر انقلاب اسلامی در فروردین ۱۴۰۰ نمایشگاه برگزار گردد که به دلیل موج ها و تعطیلی پیاپی کرونا به تأخیر افتاد تا اینکه در دومین سال گرد حاج قاسم راه اندازی شد.

باقری اضافه کرد: ما از تمام مدیران حوزه هنری، ۱۳۰ عکاس و سایر هنرمندان برای دیدن این نمایشگاه دعوت کرده ایم. در اصل این نخستین نمایشگاه در دوران کرونا است. فراخوان دیگری هم به نام «فرمانده من» از مراسم خاکسپاری پیکر سردار بود که آثار برگزیدگان در کاروان هنری «روایت حبیب» در معرض نمایش قرار گرفت.
نمایش جلوه های مردمی محبوبیت حاج قاسم
مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری در بازدید از نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه های عکس از حاج قاسم، مختلف برگزار شده است. به رغم اینکه این نمایشگاه را قشری از هنرمندان اجرا می کنند اما بیشتر جلوه های مردمی محبوبیت حاج قاسم را نشان داده است که این امتیاز بارز آن است. این موضوعی است که به این زودی ها خاموش نمی گردد.
وی درباره ادامه برگزاری یادمان شهید سلیمانی اظهار داشت: ما هرسال تلاش می نماییم که برنامه های جدیدتری داشته باشیم. ستاد یادواره قاسم سلیمانی در سال قبل در حوزه هنری تشکیل شد. این ستاد دو اقدام مهم برای انجام مراسم یادبود انجام داد که یکی حرکت کاروان هنری روایت حبیب است که استان به استان برگزار می شود، دیگری هم برگزاری همین نمایشگاه است.
یکی از بازدیدکنندگان بعد از دیدار از نمایشگاه نظرات خویش را این چنین بیان نمود: این نمایشگاه یک نمایشگاه مردمی است که علاقه عجیب مردم نسبت به شهید سلیمانی را نشان داده است و یکی از جذابیت دیگر این نمایشگاه، تاثیر سردار سلیمانی در جای جای زندگی مردم است. مثلا حضور وی در هیأت ها، سطح شهر، بین اقشار مختلف مردم مانند آتش نشان ها، خانه های مسکونی، بین سفره های هفت سین را نشان داده است. وی یک وجه ملی دارد که در بخش های مختلف اجتماعی ظهور می کند.
وی به نکته مهم دیگر این نمایشگاه اشاره نمود و اظهار داشت: نکته جذاب دیگر در این نمایشگاه بخش مردمی آن است که با دوربین موبایل یا دوربین های حرفه ای از نگاه مردم عکاسی شده است. از دوستان علاقه مند به سوژه های عکاسی دعوت می کنم حتما از این نمایشگاه دیدن کنند که نگاه جذابی نسبت به سردار دل ها خواهند داشت.
مهری عزتی مقدم عکاس یکی از آثار برگزیده در بخش مردمی از مشهد، اظهار داشت: تشییع پیکر سردار در مشهد با استقبال بی نظیر مردم روبه رو شد. برای من بسیار جذاب بود که با یک شخصیت سیاسی و نظامی آشنا شوم و واکنش مردم نسبت به او برایم تازگی داشت. چهار فریم در بخش مردمی ارسال کرده بودم و یکی هم در حرفه ای. امیدوارم راه سردار سلیمانی ادامه پیدا کند.
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بعد از بازدید از نمایشگاه اظهار داشت: تصاویر بخش مردمی برای من بسیار جذاب بود. اصلاً فکر نمی کردم که نگاه هنرمندانه و ریز بینانه در تصاویر مردمی دیده شود. زمانی با یک عکس حرفه ای مواجه هستیم که عکاس حرفه ای کمپوزیسیون و ترکیب بندی را می شناسد و به جذابیت عکس کمک می نماید.
وی اضافه کرد: این دوربین های موبایل علاقمندی در میان مردم بوجود می آورد که تصاویر خوب و قابل کیفیت را بگیرند. تصاویری مانند عکاسی از استان گلستان و یا عکس حاج قاسم در هوای گردو غبار خوزستان دیده می شود که نظر مرا به خود جلب کرد. این نشان داده است که علاقه مند به عکاسی زیاد است و نیروهای مستعد و خلاقی وجود دارند که از فرصت ها به خوبی استفاده می نمایند. به همکاران خانه عکاسان حوزه هنری که برای برگزاری این نمایشگاه تلاش کردند، تبریک می گویم.
زارعی از حال و هوای نمایشگاه اظهار داشت: من ارتباط خوبی با عکس ها گرفتم. این نکته جالبی بود که به لحاظ حسی و عاطفی میتوان به آن اشاره نمود. امیدوارم در دوره های بعد با تصاویر خلاقانه تری رو به رو شویم. شخصیت حاج قاسم مانا و فراموش نشدنی است. او نه تنها در ایران بلکه در منطقه از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار می باشد. دلیل متفاوت بودن او این است که شخصیت او شخصیت بین المللی است. پیش از این که یک فرمانده و ژنرال باشد یک انسان است. در مستندی که اخیرا ساخته ام سردار سلیمانی بدون در نظر گرفتن بُعد نظامی او فقط از نگاه مردمی معرفی شده است. تحقیق کردیم چرا مردم او را دوست دارند به این پاسخ رسیدیم که جنبه انسانی او بسیار بالاتر از جنبه نظامی اش است. اگر یکی از عکس ها سوژه دراماتیک داشته باشد حتما در چارچوب ساختار نمایشی استفاده خواهیم کرد.

مهدی طاهری از دیگر عکاسان برگزیده از استان تهران، اظهار داشت: اثر من در بخش حرفه ای انتخاب|شد. بسیار از انتخاب اثر خوشحال شدم چون روی دیدگاه مردم تاثیر دارد. عکس ها از راه شبکه های اجتماعی در سرتاسر جهان پخش می شود و به دست مخاطب اصلی خود می رسد. هرچقدر سانسور شده و مورد هجمه قرار گیرد این جریان رو به رشد است این سدها کار را سخت می کند اما نمی تواند جلوی اصل کار را بگیرد.
وی به انتخاب سوژه عکاسی خود اشاره نمود و اظهار داشت: علت این که به این موضوع عکس رسیدم این بود، پس از شهادت حاج قاسم، چندین تشییع باشکوه انجام شد که سوژه خوبی برای ماجرا بود. پس از این فرایند بخش اصلی این رویداد از بین رفت و خلق اثر خیلی سخت شد عکس من ناشی از یک فکر و ایده ای بود که به صورت چیدمان عرضه شد. در شب یلدای سال ۱۳۹۹ که نخستین شب یلدای بدون او بود. چیدمان یلدایی که با رسوم ایرانی همراه بود عکس او را اضافه کردم تا نشان دهم حاج قاسم به یکی از المان های ملی ما تبدیل گشته است.
مریم علیی یکی دیگر از عکاسان برگزیده از استان قم اظهار داشت: در بخش مردمی با دو عکس شرکت کردم. فراخوان از راه یکی از دوستانم ارسال شد. در مراسم خاکسپاری ایشان در قم و سالگردشان شرکت کردم. در مراسم خاکسپاری آزادانه عکاسی می کردیم اما در مراسم سالگرد به خاطر کرونا و یک سری از مسائل اجازه عکاسی با دوربین حرفه ای را ندادند به همین خاطر با تلفن همراه عکاسی کردم. پس از آگاهی از برگزیده شدن عکس ها، بسیار خوشحال شدم که دیده می شوند. امیدوارم این مراسم در سالهای دیگر با ایده ها و تصاویر جالب تر دیگری برگزار گردد.
در آخر سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری اظهار داشت: این نمایشگاه عکس نوعی دل نوشته است که به صورت تصویر نشان داده شده و حس و حال خیلی خاصی را به مخاطب منتقل می کند. خوانش عکس نوعی اتفاق خاص است که شاید در سایر رشته ها قدرت انتقال پیام ها و مفهوم از نظر معنا و احساس را نداشته باشیم. به غیر از موارد تکنیکی که شامل رنگ، نور و هارمونی از لحاظ حسی خیلی خوب است چون از سراسر کشور نسبت به این فراخوان واکنش ها دیدنی بود مثلا در یکی از شهرها غبار را نشان داده است که نشان از غبار روی دل ها است اما تصویر سردار دیده می شود که دارای قلبی آرام است. پیش از شهادتش هم یک دست نوشته دارد که نشان از آگاهی او از زمان شهادش است. در این فضا که قرار می گیرم کمی از موقعیت مدیریتی خود بیرون می آیم که بسیار خوشایند است. به مردم عزیز سفارش می کنم برای دیدن این نمایشگاه خوب حتما بیایند.
نمایشگاه «سرو روان» از روز سه شنبه هفتم تا بیست و نهم دیماه ۱۴۰۰ به جز روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در معرض دید عموم است. خانه عکاسان در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ جنب کتاب فروشی سوره مهر قرار دارد.

1400/10/07
21:58:42
5.0 / ۵
1126
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,567
بازدید دیروز: 4,395
هفته اخیر: 42,979