اصلاح یک غلط رایج در کاریکاتور و کارتون

اصلاح یک غلط رایج در کاریکاتور و کارتون به گزارش آتلیه دات کام یک کارشناس هنرهای تجسمی درباره مرز بین هنرمند و مخاطب اظهار نمود: «امروز مرز بین هنرمند و مخاطب در عرصه کاریکاتور و کارتون دستکاری شده و هر تلفن همراه می تواند حکم یک استودیو را داشته باشد.»


به گزارش آتلیه دات کام به نقل از ایسنا، امین منتظری همین طور اظهار نمود: «متاسفانه یک غلط رایج وجود دارد که برخی واژگان تعبیر اشتباهی شده اند. ایده در کارتون یا همان کاریکاتور موضوعی حرف اول را می زند اما کاریکاتور اغراق در چهره است.»

وی افزود: «وقتی با چهره اغراق شده ای روبرو می شویم باید آنرا کاریکاتور بنامیم. کارتون موضوعی است که همیشه با آن سر و کار داریم. ما به انیمیشن و پویانمایی نیز کارتون می گوییم در صورتیکه کارتون کاریکاتور موضوعی است.»
او با اعلان اینکه بتازگی از عنوان طنز ترسیمی برای کاریکاتور استفاده می شود، توضیح داد: «ما اساتید بزرگی در عرصه کاریکاتور و کارتون داریم. استاد جواد علیزاده، عبدی، لطیفی و بقیه دوستانی که در این حوزه اثرگذار هستند. اگر اغراق چهره در خدمت موضوع باشد باز کارتون خلق می شود و اساتیدی مانند علیزاده در هر دو بخش خبره هستند.»

منتظری که در برنامه در انتهای الوند شبکه دوم صحبت می کرد، تصریح کرد: «وقتی سراغ طنز ترسیمی مطبوعاتی می رویم باید اغراق را نیز وارد نماییم و تعدادی از دوستان همچون حسین صافی تمرکز خودرا بیشتر روی اغراق چهره می گذارند تا موضوع.»
وی افزود: «کمیک استریپ یک صنعت مجزا است. کمیک ناول، کمیک استریپ داستان های مصوری هستند که چند سالی است مخاطب خودرا دارند و تبلیغات در آنها وارد شده و سینما به شدت تحت تاثیر کمیک استریپ قرار گرفته و از آن وام گرفته است.
ابرقهرمان ها ابتدا در کمیک ناول ها یا داستان های مصور خلق می شوند و در ادامه بعد از تغییر، به ابرقهرمان تبدیل گشته اند.»
اوتصریح کرد: «کارتون ها یا کاریکاتورهای چند قاب هستند که در فضای مطبوعاتی نیز استفاده می شوند. بزرگمهر حسین پور، نازنین جمشیدی، محسن ایزدی، ابوالفضل محترمی همچون کسانی هستند که در این بخش فعالیت می نمایند. در این نگاه باید در چند قاب یک روایت کامل شود و محتوا به مخاطب منتقل شود.»
منتظری اظهار داشت: «کاریکاتوری که تاریخ انقضا و شرح داشته باشد می توان جز کاریکاتور مطبوعاتی دانست اما کاریکاتوری که تاریخ ندارد و ترجمه متنی نمی خواهد در نمایشگاه ها عرضه می شود و هردو نوع کار، اثر خودرا دارند.»

وی اشاره کرد: «حیطه استفاده از رسانه وسیع شده که دیگر نمی توان آنرا به قلم دیجیتال محدود کرد. امروز با برنامه ها می توانید تولید محتوا کنید که ممکنست طنز باشد. با صورتک ها در کمترین زمان می توان این محتوا را ایجاد کرد و تلفن همراه حکم استودیو دارد و مخاطب آنرا درک می کند.»
کارشناس هنرهای تجسمی همین طور عنوان کرد: «خوشحالم که این اتفاق افتاده و مخاطب بارها بر سر ذوق آمده و خودش اثری را خلق کرده و این امر مرز بین هنرمند و مخاطب را دستکاری کرده است.»

منتظری توضیح داد: «قاعدتا هیچکدام از کاریکاتوریست ها(مطبوعاتی و نمایشگاهی) برتری نسبت به جمع دیگری ندارند؛ برخی تصور می کنند افرادی که کاریکاتور مطبوعاتی می کِشند شاید سطح پایین تری دارند، درصورتی که اینطور نیست. ایده پردازی در زمان محدود یا وسیع تر در کاریکاتور خبری مفهوم دارد و هنرمند در این شرایط با زمان اندک کار می کند اما کاریکاتوریست هایی که آثارشان به نمایشگاه ها می رود زمان بیشتری برای پرداخت آثار خود دارند.»

برنامه تلویزیونی «درانتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷: ۰۰ بامداد روی آنتن شبکه دوسیما می رود.





منبع:

1400/09/23
11:28:35
5.0 / ۵
835
تگهای خبر: استودیو , دیجیتال , سینما , قاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 1,486
بازدید دیروز: 6,081
هفته اخیر: 36,046