رونمایی از ۳۶۰ درجه محاصره ؛

مستندی که ۹۰ درصد به حقیقت نزدیک است

مستندی که ۹۰ درصد به حقیقت نزدیک است به گزارش آتلیه دات کام نشست رونمایی از مستند ۳۶۰ درجه محاصره در بنیاد مکتب حاج قاسم برگزار گردید.



به گزارش آتلیه دات کام به نقل از مهر، بامداد امروز سه شنبه نهم آذرماه نشست رونمایی از مستند «۳۶۰ درجه محاصره» به کارگردانی حامد هادیان در بنیاد مکتب حاج قاسم برگزار گردید.
در ابتدای این مراسم، تیزری از مستند پخش و مصطفی وثوق کیا مدیر برگزاری این جلسه توضیحاتی را درباره عملیات آمرلی که فرماندهی آنرا شهید حاج قاسم سلیمانی برعهده داشت، عرضه کرد و درباره کارگردان این مستند تصریح کرد: حامد هادیان همچون مستندسازان و روزنامه نگارانی است که معمولا برای تهیه گزارش و مستند در کشورهایی مثل روسیه و عراق حضور پیدا کرده و اخیرا از کشور افغانستان بازگشته است.
حامد هادیان کارگردان این مستند هم اظهار داشت: زمانی که حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، من و یکی از دوستانم به دنبال این بودیم که بتوانیم یک مستند درباره ایشان تولید نماییم. در واقع پیش از شهادت بنا به دلایلی امکان ساخت مستندی درباره وی وجود نداشت، در همین راستا ابتدا به عراق سفر کردیم و به مناطقی که حاج قاسم در آن عملیات داشته است سر زدیم.
وی ضمن اشاره به این که برای ساخت «۳۶۰ درجه محاصره» ۲ بار به عراق سفر کرده است، افزود: عملیات آمرلی همچون عملیات هایی بود که حاج قاسم از ابتدا فرماندهی آنرا برعهده داشت و برای نخستین بار نیروهای عراقی و ایرانی زیر نظر وی باهم عملیات انجام دادند. آملی شهری بود که مدت زیادی توسط داعش محاصره شده بود و مردم در آن در شرایط سختی قرار داشتند.
این کارگردان مستند تصریح کرد: هرچند اهمیت نظامی این عملیات بسیار زیاد بود اما با عنایت به این که کمک رسانی و ارسال غذا به مردم این شهر خیلی سخت بود، نجات جان انسان ها جزو نخستین اهداف حاج قاسم بود، عملیاتی که یک ماه برای آن برنامه ریزی و در یک روز اجرایی شد. حاج قاسم در این عملیات در حالیکه شهر ۳۶۰ درجه در محاصره بود با هلیکوپتر وارد شهر می شود تا عملیات را فرماندهی کند.
هادیان با اشاره به اینکه بنیاد «مکتب حاج قاسم» برای ساخت این مستند ما را همراهی کرده اند، افزود: پیش از این مستندهایی درباره عملیات هایی که حاج قاسم در آن حضور داشت ساخته شده بود اما هیچ گاه و البته بنا به دلایلی به حاج قاسم اشاره نشده بود.

وی در بخش دیگری از صحبت های تصریح کرد: برای ساخت این مستند با افراد خیلی از جمله ایرانی ها و عراقی ها مصاحبه شده است که پیدا کردن آنها خیلی سخت بود. البته این را هم باید بگویم که ما بدون هماهنگی به عراق رفته بودیم و پس از مدتی بچه های سپاه قدس ما را پیدا کرده و برای ساخت این مستند به خوبی با ما همکاری کردند.
این مستندساز با اشاره به اینکه از ابتدا هم می دانستیم که عملیات مورد نظر جزو عملیات های بسیار مهم و پیچیده بود، توضیح داد: ۲۰ درصد از تصاویر به کار رفته شده در مستند آرشیوی است که برای نخستین بار استفاده شده است. در واقع این تصاویر از دوربین های عراقی و ایرانی ثبت شده است و ما توانستیم در مستند از آن استفاده نماییم.
وی ضمن اشاره به این که در آخر مستند دست نوشته های حاج قاسم که در ارتباط با خاطرات عملیات است، به معرض نمایش گذاشته شده است، توضیح داد: یکی از بزرگترین چالش های ما این بود که خیلی از روایت ها از حضور حاج قاسم در این عملیات، اغراق آمیز بود و پیدا کردن حقیقت برای به تصویر کشیدن آن کار بسیار سختی بود، هرچند در این مستند روایت افراد بسیاری را شنیده و کنار هم گذاشته ایم اما می توانم بگویم که تا ۹۰ درصد از روایت مستند نزدیک به حقیقت است.
همچنین در ادامه کمیل کریمی طراح پوستر این مستند بیان نمود: ایده اولیه این پوستر توسط آقای روح الامین عرضه شده و من تصویرسازی آنرا انجام داده ام، آنچه که در پوستر می بینید بخشی از فیلم است که در آن حاج قاسم ایستاده و یک رزمنده عراقی یک پارچه سبز را به بازوی حاج قاسم می بندد.


منبع:

1400/09/10
11:35:22
5.0 / ۵
891
تگهای خبر: پوستر , تصویر , دوربین , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,196
بازدید دیروز: 5,807
هفته اخیر: 32,153