نابغه های ناشناخته هنر ایران

نابغه های ناشناخته هنر ایران به گزارش آتلیه دات کام سلبریتی نیستند و کمتر کسی می شناسدشان. همه شان رفته اند و فقط آثارشان به جا مانده است؛ آثاری که دهان هر بیننده را باز نگه می دارد و حالا جزئی از تاریخ هنری و بصری ایران زمین محسوب می شوند.



استاد اصغر کاشی تراش اصفهانی، استاد حسین لرزاده، حسین کاشی تراش، اسماعیل خاک نگار مقدم، ابراهیم کاظم پور، محمد صنیع خاتم، حسین عبدالباقی کاشانی، حاج محمود اَرش، استاد حسین بهزاد، علی جواهری، استاد سیّدعلی و استاد نوروز فقط بخشی از اسامی ای هستند که کمتر کسی آنان را می شناسد. همه شان رفته اند و درباره خیلی از آنان هیچ اطلاعاتی در دست نیست؛ حتی یک عکس از چهره شان اما خیلی از آثارشان بدون اسمی از آنان به جا مانده است از کاشی کاری های کاخ گلستان و سعدآباد گرفته تا سردر باغ ملی و بقاع متبرکه در کربلا.

یکی از بناهایی که آثار همه هنرمندان در آن یکجا جمع شده است، موزه هنر ایران در عمارت قدیمی مرمر است؛ ساختمانی که به دست معماران و استادکاران برجسته ایرانی با سنگ های سبز منقوش به گل، بته و نقوش گیاهی و جانواری ساخته شده است. گفته می شود ساخت این بنا از سال ۱۳۰۴ شروع و بیشتر از یک دهه ادامه پیدا کرده است. هم اکنون اسم این بنا در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. تزئینات متفاوتی از کاشی کاری و سنگ تراشی گرفته تا آینه کاری و خاتم کاری در کاخ مرمر کار شده است.

بالای سرسرای کاخ مرمر تاق گنبدی شکلی دارد که طرح آن الهام گرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله و اثر هنرمندانی چون استاد حسین لرزاده، حسین کاشی تراش، اسماعیل خاک نگار مقدم و ابراهیم کاظم پور است و همراه با تزئینات مقرنس گچی، کاشی کاری هفت رنگ حاج محمود اَرش نگار و طرح های استاد حسین بهزاد، تذهیب و منقوش شده است.

اطلاعات محدودی درباره این هنرمندان به جا مانده است که در ادامه با بعضی از آنان آشنا می شوید.

استاد اصغر کاشی تراش اصفهانی، کار را از پدرش استاد عبدالرحیم کاشی تراش به ارث می برد و در تمام کارهای مهمی که پدر و برادرانش انجام داده اند مثل کاشی کاری های باغ نو ظل السلطان، مدرسه چهارباغ اصفهان و ساختمان های سردار اسعد و سردار محتشم بختیاری دست داشته است. استاد حسین در زمان پهلوی اول کاشی کاری های سردر مسجدشاه اصفهان را به سفارش پروفسور پوپ به عهده می گیرد. او حتی کاشی کاری های یک سردر و سالن بزرگ در فرانسه را انجام داده که همچنان باقی است.

طرح گره سالن کاخ مرمر، کاشی کاری های سردر سفارت ایران در آمریکا، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، مسجد جامع و سردر عالی قاپوی قزوین، سردر شعب بانک ملی ایران، کاخ سعدآباد، بازسازی کاشی های هفت رنگ کاخ گلستان، سردر وزارت امور خارجه و همینطور تعمیرات کاشی های گنبدها، بقعه ها، رواق امامزاده ها و اماکن متبرکه در اطراف تهران و اصفهان همچون کارهای به جا مانده این هنرمند است. استاد اصغر کاشی تراش اصفهانی در سن ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.
کاشی کاری سردر سفارت ایران در واشنگتن


منبع:

1400/09/05
20:52:34
5.0 / ۵
1104
تگهای خبر: عكس , موزه , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,352
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 32,895