در یك نشست آنلاین مطرح شد؛

وضعیت قرمز چگونه شکل گرفت

وضعیت قرمز چگونه شکل گرفت سعید زمانیان کارگردان سور بز و امیر مهندسیان کارگردان صحنه در نشست آنلاین در صفحه انجمن سینمای جوان البرز درباره چگونگی شکل گیری فیلمهای کوتاه بسته وضعیت قرمز سخن گفتند.



به گزارش آتلیه دات کام به نقل از مهر، اولین جلسه آنلاین بررسی مجموعه فیلمهای کوتاه «وضعیت قرمز» شب گذشته ۴ آذرماه با حضور سعید زمانیان و امیر مهندسیان دو تن از فیلمسازهای این بسته به میزبانی محمدعلی حسینی در صفحه انجمن سینمای جوانان ایران استان البرز برگزار گردید.
سعید زمانیان در ابتدای نشست درباره اکران شهرستان مجموعه «وضعیت قرمز» اظهار داشت: از ۲۸ آبان ماه که اکران «وضعیت قرمز» آغاز شد، ما تصمیم گرفتیم ابتدا اکران تهران داشته باشیم و از دو هفته آینده اکران شهرستان برای این بسته در نظر گرفتیم.
امیر مهندسیان کارگردان فیلم کوتاه «صحنه» درباره این که آیا نسخه ای که در «وضعیت قرمز اکران می شود، نسخه کوتاه شده است یا خیر»، بیان نمود: خوشبختانه باوجود این که در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران پخش این فیلم به مشکل خورد اما ما توانستیم مسؤلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجاب نماییم که نسخه اصلی فیلم را در بسته «وضعیت قرمز» به نمایش بگذاریم.
وی درباره ایده اولیه این فیلم توضیح داد: من به سینمای اجتماعی علاقه دارم و خیلی دوست داشتم فیلمی اجتماعی با این فضایی که به تصویر کشیدم، بسازم. دوست داشتم فیلم بلند بسازم اما شرایطش مهیا نشد و تصمیم گرفتم که فیلم کوتاه بسازم. در این فضا خیلی رفت و آمد داشتم و با بازیگران هم در پلاتو بدون دوربین تمرین های زیادی داشتیم و مدتی هم آنها را به محله ها و در آن فضا بردم و با هم درباره فیلم صحبت می کردیم و اتود می زدیم تا این که به چیزی که در فیلم می بینید، رسیدیم و ساختیم. ۲ ماه تمرین خیلی به یکدست شدن بازی در فیلم کمک کرد و من هم تمرکزم را روی بازی های بازیگران گذاشتم.
سعید زمانیان کارگردان فیلم کوتاه «سور بُز» هم درباره ایده اولیه این فیلم و رسیدن به چیزی که در فیلم دیده می شود، اظهار داشت: «سور بُز» برای من فیلم شخصی است و من به آن خیلی نزدیک هستم و دومین فیلم من است. این فیلم بر مبنای یک خاطره ای که در ذهن داشتم، نوشتم و پس از آن روی تبدیل آن به فیلم کار کردم و در این راه خیلی ها به من کمک کردند و در نهایت تبدیل به فیلم شد. این ایده، ابتدا یک خاطره بود اما با یک خاطره نمی توان فیلم ساخت و نیاز است که عنصر خیال در آن وارد شود تا تبدیل به سینما شود و خیلی هم برایم مهم بود که بتوانیم توسط تصویر این کار را انجام دهیم.
وی درباره لوکیشن خانه «سور بز» و همینطور بازیگر کودک فیلم بیان نمود: یزدان بازیگر بسیار باهوش و با آی کیوی بالا است و درک خوبی از شرایط داشت و به واسطه سن اش و این که فیلمنامه سختی داشتیم، شاید بهتر بود صحنه پایانی را در رویارویی آن صحنه برایش بسازیم اما با توماج دانش بهزادی و سپیده دستینه، تمرین داشتیم و آنها هم در درآمدن خانواده بسیار کمک کردند. در مورد لوکیشن خانه هم من شاید بالای ۵۰ عکس از خانه قدیمی دیدم و ۱۲ خانه را بازدید و از بین آنها این خانه را انتخاب کردم.
مهندسیان درباره شکل گیری مجموعه فیلمهای «وضعیت قرمز» و وجه تسمیه آن توضیح داد: نخستین عاملی که ما ۵ نفر را به هم نزدیک کرد، رفاقت مان بود. نقطه اشتراک مان در ژانر فیلم هایمان بود یعنی همه فیلمهای ما در عامل بحرانی بودن و وضعیت بحرانی اشتراک دارند. به نظر ما، این فیلمها واقعاً در یک وضعیت قرمزی با هم اشتراک دارند و وقتی این اسم عنوان شد همه با هم موافق بودیم و ماهیت این مجموعه به اعتقاد ما منطقی است.
زمانیان هم خاطرنشان کرد: در فیلمهای مجموعه «وضعیت قرمز» شکل های مختلف خشونت مطرح و به آن پرداخته می شود که این خشونت، زاده جامعه ای است که در آن زندگی می نماییم. همینطور برای جمع شدن مجموعه فیلمهای کوتاه کنار هم عنصر زمان فیلمها هم مهم می باشد که مجموع زمان فیلمها باید ۸۵ تا ۹۰ دقیقه باشد.
وی در پاسخ به این که چرا شرایط اکران «وضعیت قرمز» آن طور که باید و شاید نیست، اظهار داشت: امکاناتی که در اختیار مؤسسه هنروتجربه قرار دارد، محدود است و این مؤسسه هم چاره ای جز این چیزی که می بینید و شرایط اکرانی که برنامه ریزی کرده، ندارد. به اعتقاد من، لازم است پشتیبانی از فیلم کوتاه و مستند و سینمایی از جنس هنروتجربه بیشتر شود و وظیفه ما بعنوان فیلمساز هم ذائقه سازی و تولید فیلم است.


منبع:

1400/09/05
13:25:44
5.0 / ۵
479
تگهای خبر: آنلاین , تصویر , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟