در نشست مجازی نهاد مطرح شد؛

توجه ویژه به هنر معاصر در دوره جدید فرهنگستان هنر

توجه ویژه به هنر معاصر در دوره جدید فرهنگستان هنر نهمین نشست مجازی نهاد پیرامون ماهیت و کارکرد خانه ها و انجمن های هنری با مبحث فرهنگستان هنر؛ روز گذشته، امروز، فردا عصر روز یکشنبه ۹ آبان در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.



به گزارش آتلیه دات کام به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این برنامه آسیه مزینانی به گفتگو با دکتر علیرضا اسماعیلی، دبیر فرهنگستان هنر پرداخت. این برنامه با یاد زنده یاد ایران درودی، هنرمند نقاش شروع شد.
در ابتدای این نشست دکتر علیرضا اسماعیلی، درباره پیشینه فرهنگستان هنر بیان نمود: فرهنگستان هنر در میان فرهنگستان های چهارگانه کشور جز فرهنگستان های جوان است و در سال ۱۳۷۷ بر مبنای مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. هدف از راه اندازی آن پاسداری از هنر ایران اسلامی، الگوسازی و سیاست پردازی در حوزه های مختلف هنر بوده است. بنا بر اساسنامه، این فرهنگستان با بهره مندی و حضور اعضای پیوسته، وابسته و افتخاری خود و همینطور اعضای گروههای تخصصی فعالیتهای مختلفی را طی این دو دهه انجام داده است. آنچه تابحال انجام شده را میتوان در ساحت های مختلفی تقسیم بندی کرد که یکی از حوزه هایی که به شکل جدی در اوایل دهه اول انجام شده، بحث شناسایی و تبیین سبک ها و مکاتب هنری و جریان های هنری گذشته و معاصر است. فعالیتهای پیشین بیشتر در بخش الگوسازی صورت می گرفت و در دوره اخیر به بخش سیاستگذاری و سیاست پردازی در حوزه هنر متمرکز شده تا بتوان در این عرصه که کمتر به آن توجه شده، در برنامه های آتی، بشکلی ویژه و گسترده تر توجه و عمل نماییم.
در بخشی از این نشست مزینانی درباره ایده اولیه شکل گیری فرهنگستان هنر پرسید و این که آیا بر مبنای یک تمایل دولتی بوده و یا درخواستی از جانب فضای هنری که دولت را متقاعد کرد که چنین نهادی را تأسیس کند، بوده است؟
اسماعیلی در پاسخ اظهار داشت: هم دولت به این نتیجه رسیده بود که به چنین مجموعه ای در کنار سایر فرهنگستان هایی که به شکل تخصصی به سایر موضوعات می پرداختند، نیاز است. هنر هم در کشور ما از اهمیت و جایگاه ویژه برخوردار بوده و گستردگی زیادی دارد که این لزوم پرداخت را ایجاد می کرد. اساسا درخواست جامعه هنری هم بوده است. خیلی از افراد که در این عرصه فعالیت داشتند هم پیشنهاداتی را عرضه کردند. در نهایت منجر به تأسیس و شکل گیری این نهاد شد.
در ادامه آسیه مزینانی درباره ساختار فرهنگستان هنر و چگونگی ارتباطش با شورایعالی انقلاب فرهنگی پرسید و اسماعیلی اظهار داشت: فرهنگستان هنر بعنوان یک نهاد مستقل زیر نظر نهاد ریاست جمهوری است اما با شورایعالی انقلاب فرهنگی به لحاظ نهاد بالادستی در ارتباطست. رؤسای فرهنگستان ها با پیشنهاد ریاست جمهور و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی انتخاب می شوند. فرهنگستان ها به شکل هیئت امنایی اداره شده و رئیس هیئت امنای آنها هم معاون اول رئیس جمهور است.
آسیه مزینانی ضمن اشاره به پویایی فضای هنر اظهار داشت: آیا فرهنگستان هنر حالا نهادی زنده و تاثیر گذار است یا خیر؟
دبیر فرهنگستان هنر اظهار داشت: این نهاد در دوره فعالیت خود فراز و نشیب هایی داشته است. فعالیتهایی که در بخش پژوهش، آموزش و … دیگر بخش ها در حوزه هنر بوده، اثرگذار و جریان ساز بوده است. فرهنگستان هنر در بخش معرفی و شناسایی مکاتب و شخصیت های هنری که حتی گاهی در خارج از ایران مصادره هم شده اند، نقش مهمی داشته است. این فرهنگستان در معرفی تاریخ هنر ایران و آنچه که در شاخه های هنر معاصر بوده فعالیت نموده و هم در حوزه آموزش هنر تلاش کرده تا در تحلیل و ارزیابی وضعیت آموزش هنر در معرفی رشته ها و سرفصل های جدید هنری به دانشگاه ها و آموزش عالی فعالیت کند.
وی افزود: در حوزه آموزش و پرورش هم فعالیتهایی صورت گرفته که به صورت ویژه در جهت سیاست پردازی و الگوسازی است. با عنایت به امکانات، بودجه و شرایطی که فرهنگستان هنر داشته در معرفی و شناساندن حوزه های هنری کشور نقش مؤثری داشته است.
مزینانی ضمن اشاره به انتقادهای وارد بر فرهنگستان هنر اظهار داشت که تحقیقات و پژوهشها درباره تاریخ هنر مخصوصاً در هنرهای سنتی نقش بسیار مهمی داشته است اما گویی نسبتی با وضعیت هنر امروز ما ندارد.
اسماعیلی در پاسخ خاطرنشان کرد: فرهنگستان هنر به هنر معاصر هم توجه داشته و هم اندیشی هایی در حوزه مباحث تاریخ معاصر هنر برگزار کرده است. بخش قابل توجهی از کتاب های فرهنگستان هنر بعنوان منابع و مأخذ مهمی از تاریخ معاصر است و بعنوان کتاب های درسی مورد استفاده قرار می گیرد. شاید این نقد وجود داشته باشد که توازن بوده یا خیر که تلاش ما این بود که این کار صورت گیرد. در مؤسسه فرهنگی هنری صبا در حوزه هنر تجسمی خیلی از رویدادهای هنری برگزار می گردد و بخش عمده اش بحث هنر معاصر است.
نشست هایی در مجموعه مؤسسه فرهنگی هنری آسمان به شکل خاص به حوزه هنر معاصر توجه کرده که ارتباط و تعامل خوبی هم بین فرهنگستان هنر، سازمان ها و نهادهای هنری و هم انجمن ها و تشکل های هنری برقرار شده است. در فرهنگستان هنر، بخشی برای پرداختن به بحث تعامل با هنرمندان تعریف شده است.
دبیر فرهنگستان هنر ضمن اشاره به تأثیرپذیری رویدادهای فرهنگی و هنری از شرایط پاندمی کرونا اظهار نمود: کرونا روی فعالیت همه نهادها و سازمان های هنری کشور و حتی بخش خصوصی، اثر داشته تا برگزاری رویدادها کاهش پیدا کند. هم اکنون که شرایط بهتر و رو به بهبود است، فعالیتهای زیادی طراحی و تهیه شده که ان شاءالله صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: فعالیت فرهنگستان در بخش هنر معاصر کم نبوده است. فعالیتهایی در حوزه های هویت ساز که سبب احیا و معرفی هویت تاریخی ما می شود و در حوزه های متعدد هنری که سازمان ها و نهادهای دیگر و بخش خصوصی به آن ورود نکردند، انجام شده است. تلاش ما این است که در دوره جدید به هنر معاصر به شکل ویژه ای توجه گردد. بحث تحلیل و بررسی جشنواره های هنری و برنامه هایی که در حوزه هنر معاصر انجام می شود هم جز برنامه های فرهنگستان هنر است.
اسماعیلی بیان نمود: آنچه در وظایف و اهداف فرهنگستان ها در اساسنامه تعریف شده و از آنها انتظار می رود، بیشتر بحث سیاست پردازی و الگوسازی است که خطوط کلی را مشخص نماید و به طرح های پژوهشی کلان بپردازد. در دوره اول فعالیت فرهنگستان هنر با عنایت به خلائی که بود، شکل فعالیت طور دیگری شد. هم اکنون ما یک برنامه چهار ساله را با کمک همکاران تدوین کردیم که مبنای کار قرار گرفته و در آن تعریف شده است که در حوزه سیاست پردازی و الگوسازی که بیشتر هم از فرهنگستان هنر انتظار می رود، فعالیت کند.
اسماعیلی توضیح داد: در بحث هنر معاصر برنامه های جدید فرهنگستان هنر، نگاه ویژه ای دارد. بحث های اقتصاد هنر، صنایع خلاق هنری، کپی رایت و قوانین و مقررات مالکیت هنری و … جزو برنامه ها قرار گرفته است. ما تفاهمنامه ای با پارک علم و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم که به شکل خاص با استارتاپ های هنری ارتباط برقرار شود.
وی با تکیه بر اهمیت و لزوم دیپلماسی هنری اظهار نمود: با عنایت به اثرگذاری دیپلماسی در حوزه های مختلف توجه ویژه ای به دیپلماسی هنری داشتیم. کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یونسکو و میراث فرهنگی در فرهنگستان هنر شکل گرفته است که در این عرصه به شکل خیلی تخصصی و ویژه ورود پیدا نماییم. در بخش هنر دیجیتال، یکی از برنامه هایی که مدنظر قرار گرفته، دوسالانه هنر دیجیتال جهان اسلام است که برنامه ریزی اولیه آن صورت گرفته که دوستان درحال تدارک برگزاری هستند.
در بخش دیگری از نشست مجازی دبیر فرهنگستان هنر به ضرورت ارتباط با هنرمندان تصریح کرد و اظهار داشت: نکته اساسی فعالیتهای ما رابطه بیشتر با خود هنرمندان است. ما این ارتباط را نه تنها در تهران بلکه در سطح کشوری دیده ایم. پرداختن به هنر استان ها و ایجاد ارتباط با هنرمندان در همه نقاط کشور جز برنامه ها است.
اسماعیلی درباره رعایت اهمیت اجرایی سیاست پردازی های فرهنگستان هنر مطرح کرد: یکی از برنامه های گروههای تخصصی مجزا، تنظیم بیانیه هایی در حوزه های مختلف است. در هر حوزه هنری یک گروه تخصصی داریم که تلاش می کنند آنچه در سیاستگذاری و سیاست پردازی لازم است را در چارچوب بیانیه عرضه کنند. اخیراً ۳-۴ بیانیه از سوی گروه معماری داشته ایم که به سازمان های بالادستی ارسال شد تا ان شاءالله بتواند اثرگذار باشد.


منبع:

1400/08/11
09:52:17
5.0 / ۵
800
تگهای خبر: آموزش , تخصصی , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
جمع 2 و 2 ؟
آمار بازدید سایت
بازدید امروز: 2,513
بازدید دیروز: 3,105
هفته اخیر: 33,217